Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen geologer her inne på forumet?


audunq

Anbefalte innlegg

Var på tur i Jotunheimen i sommer, og kom over noe som så ut som en kjeve fra et reinsdyr eller lignende. Restene lå 4-5 meter fra en brekant, et område som sannsynligvis var dekket av is i fjor sommer. Er det noen her inne på forumet som kan noe om dette? Er det sannsynlig at beinrestene er gamle? 

IMG_2047.thumb.jpg.9b016c14409fa4a62d1c456b51041bf9.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel egentlig ein arkelolog du spør etter trur eg. Ligg dette nokre meter frå ein brekant med ein aktiv bre, dvs ikkje berre eit snøfelt/isfelt? I ein bre i bevegelse vil ikkje bein overleve ettersom bevegelsen og trykket her vil øydelegge beinfragment. Kjeven du har bilete av vil difor ikkje overleve å bli frose ned i ein bre i bevegelse og bli smelta fram lenger nede. No er det jo brear i noreg som har tilnærma null bevegelse men at ein kjeve med tenner skal overleve ein slik transport trur eg er usannsynleg. Dersom dette i tillegg er nokre meter framfor ein brefront så har nok dette området vore dekka av ein eroderande brefront for ikkje så lenge sida. Utan at eg veit kvar du fann dette så kan eg nok sei med ganske stor sikkerhet at breane i dette området er på sitt minste på 600 år. 

Dersom dette er snøfelt dvs snø/is som ikkje smeltar vekk gjennom sommaren men ligg gjennom heile året så kan organisk materiale som tre, piler, bronsealdermann mm ligg der lenge. Det er nokon som kan litt meir om dette på forumet her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig riktig det josteink skriver. Helårlige snøfonner (eller egentlig isfonner) er det som bevarer best og hvis dette er funnet ved en sånn, så kan den være alt fra ett til 7000 år gammel..  På facebookgruppa Secrets of the ice ligger mye informasjon, også kontaktinfo for funn fra Jotunheimen.

Et lite tillegg til forrige post: Det hender likevel at noe overlever i breer også, selv om mye blir malt i stykker mellom is og berg. Ötzi er funnet i en stillestående lomme av is i en bre.  I alpene finner man nå levninger etter fjellklatrere som omkom for hundre år siden, og som har blitt fraktet flere kilometer i isen.

Bilde0416.thumb.jpg.05b7a70edd81665280e0d85be645bae2.jpg

Det kan lønne seg å bruke øynene i kanten av disse fonnene. Her en pilspiss fra vikingtiden. Resten av skaftet fant jeg året etter..

Det fins arkeologer i alle fylkeskommuner. De er rette vedkommende å kontakte dersom man gjør funn.

Redigert:

Hvis man er i Lom så bør man stikke innom Norsk fjellsenter. Der har de en del av tingene fra snøfonnene utstilt. Gjennom dem kan man også bli med på tur inn i isen, i en utgravd tunnel i Juvfonne.

 

Endret av Lompa
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, audunq skrev:

Da var nok ikke funnet så spennende som jeg trodde desverre:(

Breen det ble funnet ved var Slettmarksbreen, og den er jo absolutt i bevegelse

Deler av den er i bevegelse, og andre deler ligger stille. Utløpet har hatt bra bevegelse, selv om det nå ligger relativt stille siden breen er på vei tilbake. Den lille "armen" som går ut i nordøst, mot Slettmarkhøe, ligger stille. Så hvis den er funnet der, så kan den være av høy alder. Er det nedenfor utløpet, så er det nok tamrein du har funnet..

Grunnen til at det er så mye funn av rein og jaktutstyr på disse fonnene og breene, er at reinen søker inn på snøen på varme dager for å kjøle seg og rømme fra innsekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.