Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekspedisjonssele Fjellpulken VS Acapulka


Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg og samboer skal på flere lengre turer, opp til 1 mnd, og skal kjøpe Ekspedisjonsseler for å trekke pulkene våre.

Slik jeg ser det står det mellom Fjellpulken sin, og Acapulka sin. Fjellpulken sin Ekspedisjonssele kommer "ferdig" med polstrede skulderreimer, mens dette må kjøpes i tillegg på Acapulka sin (noe som er litt rart når "standardmodellen" har polstrede skulderreimer). Dette gjør Acapulka sin sele en del dyrere, men den ser også enda mer robust ut en Fjellpulken sin. Dog har jeg lest/blitt fortalt at Acapulka sin sele er noe stor og ikke passer mindre individer(?). Jeg er selv 191cm og 34" i livet (jeans), men samboer er vel 165cm og mye smalere enn meg.

Noen som har erfaringer rundt passformen til disse "One Size" Ekspedisjonsselene? Passer de oss begge, både meg og henne? Noen som ville valgt den ene fremfor den andre av en spesiell grunn? Dersom noen kjenner til andre seler de heller vil anbefale, fyr løs.

Alle svar tas imot med stor takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg sjøl har foretrekt standardsele, fordi eg synes ekspedisjonsselane blir "for mykje" på meg som er forholdvis lita. 

Fjellpulken sin vert rett og slett overdimensjonert til meg på alle vis, og eg har også for lite/ingen stramming å gå på på hoftebelte. 

Så ved kjøp av sele er dette nok eit moment å ta med til den kvinnelige deltaker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tessatroll said:

Eg sjøl har foretrekt standardsele, fordi eg synes ekspedisjonsselane blir "for mykje" på meg som er forholdvis lita. 

Fjellpulken sin vert rett og slett overdimensjonert til meg på alle vis, og eg har også for lite/ingen stramming å gå på på hoftebelte. 

Så ved kjøp av sele er dette nok eit moment å ta med til den kvinnelige deltaker. 

Takk for godt svar. Tror nok vi må komme oss i butikk og få prøvd på. Jeg tenker i utgangspunktet at det er viktig med god polstring også over skuldre når man risikerer at pulkens vekt ender på 70-80kg, hvordan opplever du den biten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Weyer Andreassen skrev:

Takk for godt svar. Tror nok vi må komme oss i butikk og få prøvd på. Jeg tenker i utgangspunktet at det er viktig med god polstring også over skuldre når man risikerer at pulkens vekt ender på 70-80kg, hvordan opplever du den biten?

Går fint med standardsele for min del, gått med 75 kg over tid og med 100 kg på treningsturar. 

Men, det skil seg no frå pers til pers kvar ein likar drage. 

Menn har sitt tyngdepunkt langt lenger oppe enn dei fleste kvinner og vil ofte ha meir å dra med i overkroppen. 

Kvinner har ofte eit lågare tyngdepunkt og dreg litt annaleis, eg dreg mykje med hovudvekt hofte og mage, sjøl om heile kroppen sjølsagt er aktivert for bpd 3menn og damer når ein kjem opp på ei viss tyngde. 

Edit: dette er berre mine ukvalifiserte observasjoner altså :)

Skil seg sjølsagt 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å ødelegge de 2 spennene / klipsene som holder skulderreimen mot beltet foran på min Fjellpulken Expedition sele i helgen. Ble rimelig skuffet da de glapp. Dette skjedde under dekktrekking i steinete terreng, dårlig humør og kort drag, så belastningen er kanskje ikke reell ift å dra pulk.

FP var villig til å bytte selen, så får en se. På disse selene er nok disse klipsene et svakt punkt. Skjer det igjen kommer jeg til å bytte de ut. Ellers er jeg godt fornøyde med selen, ihvertfall når jeg drar tungt. Jeg liker skulderreimene da de gir meg mulighet til å bruke overkroppen mer. Uten skulderselene opplever jeg at beltet glir så langt ned at det blir ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men har noen erfaring / formening rundt hva som bli mest behagelig å trekke i det lange løp av en ekspedisjonssele og en selesekk med pulkfester? Da selvsagt hvis alternativet er en løs ryggsekk over ekspedisjonsselen. Disse sekkene ser jo ut til å ha et behagelig bære- / trekkesystem men jeg har aldri prøvd dem. Kunne kanskje vært et alternativ å vurdere for TS også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med selesekker er at man ikke drar med ryggsekkstroppene på samme måte som man gjør med skulderstroppene på en vanlig sele. Noen liker å kun dra med beltet, og da er det ikke noe problem, men for min del så blir aldri en selesekk å erstatte pulksela.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.