Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan sjekker dere at Gore-tex -støvlene er tette


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et par nye fjellstøvler, men har et snek av mistanke om at membranen lekker. Jeg er veldig usikker. 

Det var en gang noen som nevnte at de hadde klaget på et par fjellstøvler, og da hadde folka i butikken fyllt skoene med vann for å teste at de virkelig lakk. Er dette metoden som man skal bruke? Syns det virker noe drastisk men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg ville gått motsatt vei. Ta på deg ensfargede bomullssokker og stikk beina i skoa. Fyll badekar eller ei balje så vannet rekker nesten opp til vanntett kant, og still deg oppi der noen minutter. Veldig lett å se på sånne sokker om det er punkter hvor det lekker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis jobber i sportsbutikk. Han sier at de setter støvlene på en avis, fyller dem med vann og ser neste morgen om avisen har blitt våt. Skjønner ikke hvorfor det skal være drastisk  

Jeg gjorde dette med et par Walk King jeg mente lakk. Tok bilder av resultatet og viste på den lokale G-Sport. Finn nye støvler der og da. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Hvordan sjekker dere at Gore-tex -støvlene er tette
5 timer siden, Kjell Iver skrev:

Jeg kjøpte meg et par nye fjellstøvler, men har et snek av mistanke om at membranen lekker. Jeg er veldig usikker. 

Jeg er normalt aldri tvil å mine Walk king begynner å lekke - Da er (oftest) den ene foten kald og våt, mens den andre kan være varm og våt...

(Dette s kjer som regel etter ca 13-15 måneders bruk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fyll støvlene med vann, men vær nøye så du forhindrer å fylle over selve membranen. Det holder å la skoene/støvlene stå en times tid.

Jeg var selv i tvil til et par sko jeg har, og fant rett og slett ut at det kun var tvil. Skoene mine var 100% tette, så eneste grunnen til at jeg hadde blitt våt nedi noen dager i forveien, var rett og slett at vann hadde funnet veien fra ovensiden og ned i åpningene av skoene. Dette har såklart ingenting med hvor vanntett membranen er eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Lompa skrev:

Jeg tror jeg ville gått motsatt vei. Ta på deg ensfargede bomullssokker og stikk beina i skoa. Fyll badekar eller ei balje så vannet rekker nesten opp til vanntett kant, og still deg oppi der noen minutter. Veldig lett å se på sånne sokker om det er punkter hvor det lekker.

Det er faktisk ikke dumt. Jeg opplevde med en tørrdrakt en gang, at det kom vann inn et lite hull – men det var faktisk ikke lekk motsatt vei. Så det ene hullet var ikke reparert da drakten kom i retur fra reparasjon, fordi de hadde testet innenfra. Kan det skje med goretex på drakt kan det sikkert skje motsatt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som er drastisk med å fylle skoene. Det er en ganske sikker test som også er lettvint å gjennomføre.

Hadde selv mistanke når jeg kjøpte ett par nye Crispi Titan til elgjakta i år. Allerede etter å ha passert første myr føltes høyre sko annerledes/kaldere enn venstre. Dette fortsatte hele uka, da jeg hver dag var vesentlig kaldere på høyre fot.

Når jeg kom hjem lot jeg begge skoene stå til de var helt tørre, deretter fylte jeg de med vann og lot de stå på badet. Da jeg kom tilbake etter 10 min. var det en dam rundt høre sko, med tydelig vannspor til der feilen var (nederste del av snøring). Den andre var knusktørr utenpå, uten antydning til lekkasje. Tok bilde og sendte til butikken. Med den dokumentasjonen var det null stress å få medhold i reklamasjon. Klart skoene måtte tørke ett par dager før de kunne sendes tilbake, men det gjør meg ingenting, det viktigste for meg er å ha gode håndfaste bevis på at det er noe galt med produktet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill der. Jeg får ta en test og sjekke da. Grunnen til skepsisen var at skoene er ganske høye og med tykt for. Så det vil bli en lang tørkeprosess på dem etterpå. Jeg har brukt skoene ganske hardt hver dag, og høyre fot er alltid mer fuktig enn venstre, men ikke kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Lars L said:

Litt relatert. Hvor sen tid etter kjøpet tenker dere en sånn test bidrar til medhold i en reklamasjonssak? Er det for sent etter et år f.eks., hvis argumentet i mot er brukerskyld og slitasje?

Det er 2 års garanti på gore-tex i sko og hansker. Jakker/bukser er det livstid garanti - altså plaggets levetid(hvor lang tid et slikt type plagg bør/er tiltenkt å vare.) Aldri forveksle dette med din egen livstid.

Endret av Freerider
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du må fylle kaldere vann enn omgivelsene i rommet? I hvertfall om membranen. Fungerer etter hensikten.

 

Jeg har vært med på membrantest av stoffet benyttet i vadebukse. Hanske i membran med vann i. Hånd oppi og tapet rundt toppen. Hele saken ned i en bøtte med vann og så knyte og åpne hånden en stund for å skape varme. 

 

Etter en stund tok man opp hånden og av med hansken. Tørr og fin innvendig. Uheldigvis reduseres pusteegenskapene til membranen når man legger mange lag oppå hverandre og også slenger på beskyttelsesstoff. Hadde membranklær hatt så gode pusteegenskapene som membranen alene så hadde vi nok vært mer fornøyd med dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Gode innspill der. Jeg får ta en test og sjekke da. Grunnen til skepsisen var at skoene er ganske høye og med tykt for. Så det vil bli en lang tørkeprosess på dem etterpå. Jeg har brukt skoene ganske hardt hver dag, og høyre fot er alltid mer fuktig enn venstre, men ikke kald.

Det er en av grunnene til at det kan testes andre veien. En annen er at det er lettere å lokalisere akkurat hvor hullet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg vil tro du må fylle kaldere vann enn omgivelsene i rommet? I hvertfall om membranen. Fungerer etter hensikten.

For å teste ift lekkasjer så er nok det du skriver riktig. 👍(Normal funksjon er at damp/fukt skal vandre fra varm til kald side.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten trykk så passerer neppe dampen ut gjennom membranen. Fyller man en sko/støvel med vann som er varmere enn omgivelsene så tipper jeg fordampinga vil foregå opp gjennom skaftet. Er fottøyet tett  i toppen, så kanskje, men hvordan skal de bli det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Larix skrev:

Uten trykk så passerer neppe dampen ut gjennom membranen. Fyller man en sko/støvel med vann som er varmere enn omgivelsene så tipper jeg fordampinga vil foregå opp gjennom skaftet. Er fottøyet tett  i toppen, så kanskje, men hvordan skal de bli det?

Så det du sier er at ingen skallplagg fungerer om det ikke er overtrykk på innsiden?

 

🤔🤔🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars L skrev:

Litt relatert. Hvor sen tid etter kjøpet tenker dere en sånn test bidrar til medhold i en reklamasjonssak? Er det for sent etter et år f.eks., hvis argumentet i mot er brukerskyld og slitasje?

Jeg mener alfa har garanti på tetthet, og gortex gir garanti på membranet i skoen i tillegg. Ett par fjellstøvler skal være virkelig mye brukt/mishandlet om de lekker etter ett år.

Hvis skoen ellers er hel og fin uten store utvendige skader, så mener jeg at den skal være tett ut garantitiden. (minst 2 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Espen Ørud skrev:

Så det du sier er at ingen skallplagg fungerer om det ikke er overtrykk på innsiden?

 

🤔🤔🤔

Ja, egentlig så sier jeg det. Slik jeg har tolket informasjon om virkemåten til membranplagg, opp igjennom årene, så virker det som at uttransport gjennom membranen krever en viss grad av trykk. Når det er sagt så skal det nok ikke så mye trykk til. Men i en åpen støvel, så er jeg sikker på at fordampinga vil gå opp gjennom skaftet. Damp velger vel, som vann i andre former, minste motstands vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Larix said:

Ja, egentlig så sier jeg det. Slik jeg har tolket informasjon om virkemåten til membranplagg, opp igjennom årene, så virker det som at uttransport gjennom membranen krever en viss grad av trykk. Når det er sagt så skal det nok ikke så mye trykk til. Men i en åpen støvel, så er jeg sikker på at fordampinga vil gå opp gjennom skaftet. Damp velger vel, som vann i andre former, minste motstands vei.

Nå prater vi om vanntetthet - ikke hvor godt membranen puster. Alt du nå har nevnt blir irrelevant i sammenheng med hvordan å teste for vanntetthet.

Gore-Tex selv sier at man skal fylle skoene med vann(samme om det hadde vært hansker), og det har jeg selv fått høre i alle de årene jeg selv jobbet i butikk. Vi fikk beskjed av Gore-Tex å utføre denne testen i butikk før vi i det hele tatt sendte noen gore-tex plagg for reklamasjon til dem, så jeg har levert plagg direkte tilbake til kunder som har hevdet at membranene hadde feilet, hvilket de ikke hadde likevel, men også vice versa.

Endret av Freerider
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Larix skrev:

Ja, egentlig så sier jeg det. Slik jeg har tolket informasjon om virkemåten til membranplagg, opp igjennom årene, så virker det som at uttransport gjennom membranen krever en viss grad av trykk. 

Dette er stikk motsatt av hvordan jeg har forstått det. Porene i membranen er så små at vanndråper ikke slipper gjennom, mens vann i form av damp kan passere. Det trengs ikke noe form for trykk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Freerider skrev:

Alt du nå har nevnt blir irrelevant i sammenheng med hvordan å teste for vanntetthet.

Egentlig ikke. Siden det ble dratt inn at vannet en fylte for å teste vanntetthet ville fordampe ut gjennom membranen og således påvirke "testen".

33 minutter siden, Lompa skrev:

vann i form av damp kan passere. Det trengs ikke noe form for trykk

Vann i form av damp skaper trykk. Hva skulle ellers presse dampmolekylene gjennom membranen? For de går ikke av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Larix skrev:

Egentlig ikke. Siden det ble dratt inn at vannet en fylte for å teste vanntetthet ville fordampe ut gjennom membranen og således påvirke "testen".

Vann i form av damp skaper trykk. Hva skulle ellers presse dampmolekylene gjennom membranen? For de går ikke av seg selv.

Synes dette rimer godt. Vanninntrenging inn gjennom Goretexmembranen mens det er damptrykk større på innsiden enn utenfor ville jeg vært skeptisk til. Så hvis trådstarter opplever at det kommer inn vann mens skoene er i aktiv bruk, er det i hvertfall god grunn til reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Larix skrev:

Vann i form av damp skaper trykk. Hva skulle ellers presse dampmolekylene gjennom membranen? For de går ikke av seg selv.

Lufta innenfor jakka blir varmere og mer fuktig enn utenfor. For å utligne denne forskjellen vandrer fuktig luft ut gjennom porene i membranen.

Blir dampen da presset ut fra innsiden eller trukket gjennom membranen fra utsiden? Er det trykk eller kapillareffekt?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.