Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellturer i Oslo-området


grethe

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke bil, men skulle gjerne kommet meg til fjells likevel. Bor i Oslo, og må få kommet meg derifra med kollektivtransport av noe slag...

Noen som har forslag til hvor jeg kan gå, og gjerne også hvordan jeg kommer meg dit (det bør da være i grei avstand fra Oslo)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet jo ikke hva du mener med grei avstand til Oslo , men slik jeg ser det bor du i den mest sentrale byen i Norge hvis du har lyst på fjellturer. Marka er vel ikke akkurat fjell , men hvis du hiver deg på Bergenstoget og hopper av på Ustaoset , så er du midt i smørøyet. Hardangervidda er rundt deg. Og det er ikke mange timene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke får avsmak av noen kilometre langs skogsbilveg, kan man alltids ta buss til Sperillen og gå opp til Vikerfjell. Det går en lokal bussrute fra Hønefoss langs vestsiden av Ådalen. Tosevika var mitt utgangspunkt.

Vikerfjell er ikke så høyt, men det gir fjellfølelse når man kommer opp fra skogen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går buss frå Oslo til Rjukan/Tinn i Telemark nokre gonger for dagen. Der er Gaustatoppen og innfallsportane til Hardangervidda via Helberghytta eller Møsvatnet innan rekkjevidde. Nordover kan ein ta toget til Otta, der ein greitt kan nå Rondane via Høvringen. Eg veit ikkje om den bussen går om sommaren, men om vinteren (etter nyttår) går det direktebuss frå Oslo til Gjendesheim og Jotunheimen i helgane. Elles er Bergensbanen nemnt av Robinson, og ein når diverse fjellområde frå stasjonane, Nesbyen, Gol (veg til Hemsedal), Ål, Geilo, Ustaoset, Finse, Hallingsskeid (spanande område), Myrdal og Voss. Mellom Myrdal og Voss går det óg lokaltog, slik at de kan koma til Upsete (rute til Kaldevasshytta, Vosseskavlen/Hallingsskeid og Grindaflethytta), Ljosanbotn (rute til Grindaflethytta og Stalheim/Undredal/Flåm), Mjølfjell og Reimegrend (Raundalen).

Alle desse fjellområda ligg innanfor 3-7 timar frå Oslo. Kva som er kort eller for langt er som kjent individuelt.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.