Gå til innhold
  • Bli medlem

Sygalskap - DIY hengekøye og pakkposer


Leinad

Anbefalte innlegg

Da er steget tatt inn i den skumle DIY-verden. Etter en del trening med symaskinen i form av å sy julenisser, julesokker og elghoder kom det til slutt noen pakker fra extremtextil i posten. 
Planene er mange, motivasjonen er høy, men selvinnsikten er lav. Jeg har det med å haste litt i svingene og ikke tenke meg om. Det blir derfor fort sydd kanter på retten som egentlig skulle vært på vranga, og det hender jeg starter i feil ende. Sprettekniven har nok nesten vært i bruk like mye som symaskina selv foreløpig. 

Meen, det har da kommet noe ut fra baksiden av maskina som kan brukes i friluftslivet framover allikevel.

Først ut var pakkposer. Forholdsvis enkelt sier de som har peiling. Brukte noen poser jeg har liggende fra før som utgangspunkt for design, og døste foran youtube i noen timer for å finne den beste framgangsmåten. Målet her var pakkposer i god størrelse som tåler en regnskyll. Ikke dønn vanntette i første omgang. 

20181125_112350.thumb.jpg.be420320fd29cc0ce65d3a2fb2f9b0f6.jpg
Stoffet er silikonbelagt polyester, 75g/m2 2nd choice fra extremtextil. Veldig greit stoff å jobbe med. Ikke for glatt og tynt, slik jeg fryktet. Var bare å dure det gjennom symaskina som en gal. 
Videre brukte jeg 20mm airloc-klips og en 20mm D-ring. Båndet er et polyesterbånd på 20mm. Brukte vel ca 55-60 cm til hver pose. 

Klipte opp stykker på 50*145cm. Det ga ferdige poser på omtrent 45*70cm. Fin størrelse syns jeg, og et morsomt førsteprosjekt. 

20181125_120152.thumb.jpg.e1559f67f402253ff42d9c2b8a3791f4.jpg20181125_124931.thumb.jpg.aa8d4c31541faba2dca5a66d7ab87153.jpg

Endret av Leinad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så var det hengekøye. Motivasjonen for å lage denne var flere - men hengekøye er jo gaanske digg å ligge i. Jeg har fra før en Ticket to the moon single som jeg er ganske fornøyd med. Kanskje litt kort innser jeg etter at jeg lagde denne.
I tillegg er det jo et ganske enkelt prosjekt i og med at det er en såkalt "gathered-end" hengekøye. Så god trening for nybegynnere dette også. Er tross alt begrenset hvor mange grønne pakkposer på 45*70 cm jeg trenger. 

Bestilte 4 meter med olivenfarget ripstop-nylon fra extremtextil. 70 denier og 66g/m2. Ganske lett stoff - og førsteinntrykket er at det er behagelig å ligge i. Holdt nesten på å gå på en smell når jeg bestilte stoff. Hadde silikonbelagt nylon i handlekurven, men det er fy fy til køye da det ikke puster noe særlig (i det hele tatt?) og blir klamt.. Flaks at jeg hadde is i magen og sjekka litt, for en gangs skyld. Stoffet jeg kjøpte heter til og med hammock-nylon, så det her må jo være bankers. 

Sying.thumb.jpg.ec4e57b1c7379060519558a66e2d94a5.jpgStropper.thumb.jpg.d5ee36a296df2f9b226643344ba794d7.jpg1675497942_Fokusendeogkrok.thumb.jpg.5f1e151c498fb3f8541993a830cdb125.jpg

Endret av Leinad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før bestillingen med stoff kom fra Tyskland øvde jeg litt med nisser, som sagt. Her er en av de - jegernissen. Kropp i jervenstoff, resten av stoffet er stort sett rester fra andre prosjekter. Stjal ei sofapute for å bruke fyllet. Ikke akkurat friluftsutstyr, men relevant nok? 

20181202_141200.thumb.jpg.e52222a38b59f8661ac7a8fd88d27058.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra dette her! :) Ser jo profft ut, dette hadde ikke jeg fått til 👍

Mine favorittpakkposer er de min mor sydde til meg for mange år siden. Jeg synes den type åpning er mye bedre enn den typen som er på de du kjøper i butikken og den du lager (se bildet).

Åpningen blir ikke vanntett, men til alt utenom klær og sovepose er det tett nok så lenge stoffet er tett. Det blir lettere å pakke ned i sekken, raskere å åpne/lukke og enklere synes jeg. Du kan jo prøve på å lage en slik utgave også, hvis du vil, og se hva du synes selv :) 

 

 

375BDDD2-60CB-48DC-B5ED-EC9DDDF1E05E.jpeg

6D3F22A3-4C65-4AED-9E6A-A8108047073D.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. De fleste tabber og stygge sømmer er ikke avbildet, vet du ;) Men ja, må jo innrømme at jeg er greit fornøyd og at de nok vil holde i mange år til mitt bruk. 

Ser at din versjon nok er den mest utbredte av de som lager pakkposer fels på amerikanske diy-forum og på guidene som ligger ute på feks YouTube. Skal nok prøve den metoden også. Litt usikker på argumentet jeg skulle brukt imot, annet enn at man kan "vakuumpakke" mine gitt at man tetter sømmene. Nå er jeg faktisk ikke så glad i å vakuumpakke, jeg synes det bare blir mer klumpete sekk av det.. Har også tenkt i mitt stille sinn at min metode er lettere å klipse rundt tverrstagene i kanoen. Men det fordrer jo igjen tette poser, og de posene jeg har idag som brukes i kanoen er av vesentlig kraftigere og helt vanntett stoff.. Så ja, det ender jo opp med at jeg må følge rådet ditt og prøve de. 

Det andre jeg ser er jo at jeg må bestille opp flere farger. Kan ikke sulle rundt med like farger, det blir jo bare vas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.