Gå til innhold
  • Bli medlem

Lange underbukser


Gjest

Anbefalte innlegg

Spørsmål: Jeg har kommet over noen smarte ullunderbukser som har glidelås på sidene, som kan tas av og på uten å ta av skoene. Du bare slipper buksene ned, tar buksene av eller på. Kjempesmart, og jeg har skaffet meg et par slike. Jeg skulle imidlertid gjerne ha sydd meg et par som har dun eller kanskje helst primaloft fyll. Er det noen som vet hvor man får kjøpt metervare av slikt materiale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ziplongs paddet er nok bedre enn primaloft ol. Og man kan ta ut og inn fyllet etter behov. En vakker dag skal jeg ha meg slike for de virker veldig praktiske  

https://www.northernplayground.no/nb/shop/ziplongs-padded/ziplongs-padded-m/?gclid=Cj0KCQiA3IPgBRCAARIsABb-iGI-tTlcYwmU5qyFYl5-Hv1K69fWmw4XUBLKYMwnoauFzpmMmRk55LYaAueYEALw_wcB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gittiamo: Det er jo disse jeg har, og de er veldig praktiske og varme, men litt tunge i forhold til varmeeffekten. Jeg er imidlertid alltid på jakt etter noe som er varmere og lettere. Jeg har også en viss aversjon mot produkter som du kjøper ferdig, selv om grunnene kanskje ikke alltid er så gjennomtenkte. Jeg liker  altså godt å bruke ting jeg har laget selv, Jeg får produktet akkurat slik jeg har tenkt det, Jeg får tilfredsstillelsen av at jeg har laget det selv,  og det er alltid mulig å justere og få det akkurat riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha du skriver at du fant disse i ull. Ikke de med padding. Ziplongs fåes både i ull og med padding. 

Men primaloft eller dun på rumpa vil vel bli klemt flatt og miste effekten sin, så jeg har mer tro på padding selv om deg er tyngre. 

Hva med ullfilt istede? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gjerne vil lage sjølv, er det ein idè å sjå om ein har noko slyngande i hus som ein ikkje nyttar?

Eg har til dømes gøymt unna ein lett sommersyntetpose som har sett sine beste dagar i øvre delar, men framleis har store stykker som er brukbare både i tyet og isolasjonen, nettopp for å kunne bruke til slikt.

Elles må eg korrigere meg litt får forrige innlnegg; dun får ein ganske enkelt kjøpt i lausvekt på nettet, mens primaloft veit eg mindre om .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men det er ingen som vet hvor man får slike ting som metervare? Jeg bor  selv i en leilighet som jeg kaller  basecamp, og det er ikke plass for ting som ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo vanlig «boblejakkefyll» i metervare hos stoffbutikker. Vil vel tro det er like greit mtp kvalitet og det uansett blir sitti flatt. 

Eller du kan kjøpe en Anna-bukse fra militæret og modifisere denne? De koster jo så godt som ingen ting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange alternative løsninger å velge mellom ut fra hva de skal brukes til. (Alt fra stillestående til høy intensitet)

F.eks  vindstopper forran er fint om man skal løpe på ski, men store partiet med tett stoff holder også fuktigheten inne og man kan bli kald om man stopper opp. Flece etc som ikke komprimeres så lett transporterer fukt videre fra f.eks ull på innsiden. Og skal man stå/sitte stille eller bevege seg med lav intensitet finnes det mellomlagsbukser med dun/primaloft/etc.

1605_sort_1_1.jpg.0159a20f2b64f492510d8fbd065e2919.jpg

118525-org.jpg.thumb.jpeg.eedf23be26501961bf6cf8b72ba7f506.jpeg

 

 

6039312C5_F18_2.jpg.7d5349eab00efa518615fa47bf85e0f9.jpg

qin-76-bl_14.thumb.jpg.6540c545b55bce9b0af48eabf02558d7.jpg

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg kjøpt fra overskuddslager, og erstattet knapper med delbar glidelås. Har dessuten justert designet litt. Liker egentlig knapper bedre enn glidelås, men 14 knapper i 20 minus med buksa på hælene blir vel mye. Nå skal den prøves ut!

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Trond Monkvik skrev:

Da har jeg kjøpt fra overskuddslager, og erstattet knapper med delbar glidelås. Har dessuten justert designet litt. Liker egentlig knapper bedre enn glidelås, men 14 knapper i 20 minus med buksa på hælene blir vel mye. Nå skal den prøves ut!

image.jpeg

Knappene er det eneste minuset med denne synes jeg.

Jeg har vurdert borrelås mellom knappene, vurderte du det også? Vet ikke hva som blir lettest å betjene med hansker?..

Din løsning ser jo meget bra ut! :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 16.1.2019 den 20.57, Trond Monkvik skrev:

Da har jeg kjøpt fra overskuddslager, og erstattet knapper med delbar glidelås. Har dessuten justert designet litt. Liker egentlig knapper bedre enn glidelås, men 14 knapper i 20 minus med buksa på hælene blir vel mye. Nå skal den prøves ut!

image.jpeg

Har du prøvd denne ut mer?

Jeg fjernet knappene, og satt på borrelås. Anbefales IKKE! Borrelåsen helter seg fast i alt stoffet på buksen og blir bare kødd.

Bør man ha glidelås med en eller to dragere? Ser stoff og stil selger 6mm delbare glidelås til 30kr, det er vel saker?

Ser for meg at glidelås med en drager, og slik at man drar ovenfra og ned for å lukke må være bra?

Anna buksen min på 350 gram er faktisk den letteste syntetiske isolasjonsbuksen jeg har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buksa har vært brukt mye, og er super i leir. Satte i dobbel glidelås, men løsningen med en drager ovenfra og ned er nok den beste. Vurderte ikke borrelås, da den etter min erfaring hekter seg opp i alt den ikke skal feste i. Spesielt i ull som jeg bruker mye. Sydde i glidelåsen slik at buksa blir litt trang, for å få god plass inne i turbuksa (som er sydd av en knappeteltduk). Jeg har imidlertid (forløpig) ikke klippet av overskuddet som gir en overlapp. Buksa er varm nok også uten den ekstra overlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Trond Monkvik skrev:

Buksa har vært brukt mye, og er super i leir. Satte i dobbel glidelås, men løsningen med en drager ovenfra og ned er nok den beste. Vurderte ikke borrelås, da den etter min erfaring hekter seg opp i alt den ikke skal feste i. Spesielt i ull som jeg bruker mye. Sydde i glidelåsen slik at buksa blir litt trang, for å få god plass inne i turbuksa (som er sydd av en knappeteltduk). Jeg har imidlertid (forløpig) ikke klippet av overskuddet som gir en overlapp. Buksa er varm nok også uten den ekstra overlappen.

Høres bara ut.

jeg satt å køddet med dette i går, jeg har ikke kjøpt glidelås enda. Fjernet borrelåsen og sydde knapppene på plass igjen, mye bedre.

Får se om jeg setter på glidelås en dag, det kan jo være litt plunder med at stoff hekter seg i glidelåsen også? 🤔

Har en Fjellreven «Tur Touser», hvor lufteglidelåsen alltid hekter seg. Sykt irriterende! Ellers en meget god bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knapper kan vel være ok hvis du har varmebuksa ytterst. Da er det lett at den blir våt, i hvert fall her i nord. Dessuten blir fingrene fort kalde. Jeg synes alt i alt at glidelås er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Trond Monkvik skrev:

Knapper kan vel være ok hvis du har varmebuksa ytterst. Da er det lett at den blir våt, i hvert fall her i nord. Dessuten blir fingrene fort kalde. Jeg synes alt i alt at glidelås er best.

Har brukt den i en del år, innerst, med knappene.

Men ja, hvis glidelåsen ikke hekter seg virker det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.