Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass eller drivstoff til primusen på tog.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Annonse
18 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Noen som vet om det er lov å ta med seg drivstoff til primusen på tog? Den skal selvsagt være pakket i sekken i egen flaske. Blir ikke å brukt under selve togturen:)

 Tenkte å ta med en liter av den Primus Powerfuel (renset bensin)...

Har aldri hørt at det ikke er lov, men har ikke spurt heller :P

Har bare pakket sekken med brenner og drivstoff og satt meg på toget. Samme med buss. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager hvis svaret over er usaklig, jeg klarte bare ikke å holde meg. Spørsmålet er jo egentlig relevant nok. 

Transportvilkårene for bagasje er her:  https://goo.gl/qE5CP7 hvor vi må legge vekt på:

C. Ildsfarlige og eksplosive stoffer og annen bagasje som åpenbart kan innebære en sikkerhetsrisiko, kan ikke tas med inn på toget.

Det er slett ikke åpenbart for meg at det kan medføre en sikkerhetsrisiko dersom det er i god stand og godt pakket.

Hadde du tatt med bensinen i en beholder som var uegnet så...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken har aldri slått meg. NSB og natur-turisme har ganske lange tradisjoner, noe NSB gjerne fremhever i sin markedsføring. 

Pkt. C. Hadde nok vært vesentlig mer spesifikt om bensin/parafin/gass til primus var ett problem.

Noterer meg at jeg har bitte-litt forbedringspotensiale ifht. pkt. D.

Leser alle punktene B, C og D som at disse tingene stort sett går greit, men de må kunne ha muligheten til å avvise personer / bagasje som ser åpenbart usikker ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig litt lote definert. Er stort sett samme regler på,tbanen. F.eks ikke lov å ha med moped ombord selv om den trillee. Den er jo laget for forsvarlog oppbevaring av brennbar væske. Det er heller ikke lov å ta med f.eks en bensinkanne s3lv om den er godkjent. Husker det var noe prat om det en gang i og med at en del kommer med tursekker og sannsynligvis har gass eller drivstoff til primus i sekken. Det var egentlig ikke lov men det er vanskelig å kontrollere siden det ikke synes. Tror nok ikke det er noe problem med å ha med f.eks en gassboks når alt forløper normalt. Men regler er nok laget med tanke på nødsituasjoner. Ved f.eks en brann er det lite heldig under slukkearbeid hvis en gassboks eller 1 liter bensin går i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, borgern skrev:

Det er vel egentlig litt lote definert. Er stort sett samme regler på,tbanen. F.eks ikke lov å ha med moped ombord selv om den trillee. Den er jo laget for forsvarlog oppbevaring av brennbar væske. Det er heller ikke lov å ta med f.eks en bensinkanne s3lv om den er godkjent. Husker det var noe prat om det en gang i og med at en del kommer med tursekker og sannsynligvis har gass eller drivstoff til primus i sekken. Det var egentlig ikke lov men det er vanskelig å kontrollere siden det ikke synes. Tror nok ikke det er noe problem med å ha med f.eks en gassboks når alt forløper normalt. Men regler er nok laget med tanke på nødsituasjoner. Ved f.eks en brann er det lite heldig under slukkearbeid hvis en gassboks eller 1 liter bensin går i lufta.

Trur ikke du kan sammenligne med T-bane da denne i stor grad går under bakkenivå. Ser vi på reglene for oppbevaring av brensel i privat bolig er det ikke lov å oppbevare noen mengde gass under bakkenivå.

Mopeden gir heller ingen pekepinn da den er over vektbegrensningen for bagasje, og ikke er godkjent oppbevaring (forsikringsselskapet liker ikke at du oppbevarer bensindrevne motorkjøretøy inne i huset ditt).

De tiltakene som er beskrevet i pkt. D om skytevåpen er omtrent sakset ut av Våpenforskriften, så jeg anser det sannsynlig at også brann- og eksplosjonsfarlige artikler ønskes regulert på en måte som står ifht. gjeldende forskrifter. Litt satt på spissen blir tog nesten som ett borettslag, ettersom ingen har full kontroll på total mengde brensel så bør hver enkelt holde seg godt under maksimal mengde. Hvis du ser på den totale mengden gass, bensin, kjemikalier og krutt du lovlig kan oppbevare hjemme, så trur jeg ikke gass og bensin til turbruk er noe som utgjør ett vesentlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius Engelsen skrev:

En liter bensin er nok til å flytte en bil på 1,5 tonn 2 mil, det er mye energi som kan gjøre stor skade.

 

Det finnes biler som kjører på frityrolje. Er det dermed skummelt å ta med frityrolje på toget?

https://www.tu.no/artikler/kjorte-20000-km-pa-frityrolje/244885

 

Sorry, måtte bare. TS har laget et problem ut av noe som ikke er og aldri har vært et problem på norske tog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.