Gå til innhold
  • Bli medlem

jannicke14

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er to jenter fra trøndelag på 20 og 22 år pluss en firbent venn (Alaska husky ved navn Theodor) som til neste år (sommeren 2019) skal 4 uker på ferie nordover med Lofoten som mål for turen før vi vender snuten hjem til Trondheim igjen. Vi er begge veldig glade i å være ute (skal nevnes at ingen av oss har vært på tur i 4 uker før..), men vi regnes som å være nybegynnere enda og håper at kanskje rutinerte folk kan hjelpe oss litt.

Fra Trondheim til Lofoten har vi tenkt til å kjøre bil, men på turen dit er det sikkert mange toppturer og fine villmarksområder som er verdt et besøk. Vi har tenkt på Børgefjell og kanskje Saltfjellet-svartisen nasjonalpark. Er dette plasser dere vil anbefale oss og utforske på veien nordover?

Vi skal bo i telt hele turen og har tenkt til å gjennomføre både toppturer/dagsturer og turer der vi setter ifra oss bilen og går i flere dager med overnatting. Det finnes jo mange forum og nettsider man kan finne nyttig info nå til dags, men vi lurer på om noen har erfaring med overnatting i telt i regnvær. Hvordan «overlever» man i verste fall 4 uker med regn? Hvordan får man tørket ting? Hvordan har dere gjort det på tidligere ekspedisjoner? Er det lov å tenne bål om sommeren slik at man får tørket klær osv på den måten eller skal man ha primus inne i teltet? Er det lurt med ull eller syntetiske klær? Er det noe spesielt utstyr som dere vil anbefale oss å ha med på sommeren som kanskje ikke er like relevant på vinteren?

Vi er jenter som elsker elsker å være ute, men som dessverre er det litt for sjeldent. Denne turen har vi bestemt oss for å gjøre for en god stund siden og håper at noen av dere vil svare på dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spør egentlig om veldig mye forskjellig i samme innlegget, og det er derfor nesten umulig å svare på alt, siden det omhandler mange forskjellige tema. Det er kanskje bedre å spøre spesifikt i hvert enkelt delforum.

Om målet er å være 4 uker i telt, ville jeg startet med å få litt trening med turer eller telting. Skal det bli suksess så må man starte i det små, med helgeturer osv.  Været vil bestemme hvilken type tur dere får. Blir det mye regn er det best å ha en plan for å tørke utstyret. Det er mange åpne hytter rundt forbi, og turistforeningen er jo et alternativ med mange hytter oppover.

Været vil altså bestemme mye. Vi har dratt oppover mange ganger på denne typen turer, og Saltfjellet og Børgefjell er sikkert vel og bra. Mange turister i Lofoten, så villcamp er ikke så lett å få til lenger. Det er ikke mulig å tørke klær på bål sånn helt uten videre, og det er jo bålforbud også, så dette med åpne hytter og buer er et must.

Når det gjelder klær, ull eller syntetisk, så har dere jo bilen så det er bare å ha med noen skift. Det kan bli snø i Juli både i Børgefjell og saltfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  •  
  •  
  • Medlem2.jpg.6884e66420b46b5cd25b1437154c
  • 0
  • 1 innlegg

Hei og velkommen til en fantastisk del av Norge! 

Uten at jeg skal påberope  meg å være noen ekspert (har aldri vært mer enn 9 dager på tur sammenhengende), er jeg lokalkjent og kan prøve å gi noen tips: 

1) Villcamp i Lofoten er overhodet ingen problem å få til. Hvis dere forholder dere til allemannsretten og gidder gå 5 min fra veien, finner dere plass omtrent med en gang. Der finnes noen tilrettelagte teltplasser på populære plasser som Eggum og Uttakleiv. Personlig foretrekker jeg å gå litt unna disse plassene men der får dere kjørt helt frem. Lengst vest rundt Å og Reine er jeg usikker på teltmulighetene, men ellers er det enkelt. 

2) Turisthytter finnes, men vær oppmerksom på at dere ikke kommer dere inn med standard DNT - nøkkel, foruten muligens stua på Nøkksætra og lillehytta i Selfjorden. Ei natt på hotell eller leid hytte kan være en kjærkommen avveksling i våte perioder, men vær obs på høye priser og lite ledig om sommeren. MEN der finnes en del gapahuker, ei gamme og ei grillhytte / kvilebu rundt omkring. 

3) I lengre perioder i telt synes jeg ull er kjekt, mellom annet fordi det lukter mindre enn syntetisk. Ikke minst gjelder dette for underbukse og sokker. 

4) Et par lette og behagelige sko eller sandaler kan være greit å ha i tillegg til fjellstøvlene. 

5) Bålreglene ble forandret for en stund siden, og nå tror jeg regelen sier at man har lov til  å fyre bål så lenge det er åpenbart at det ikke medfører fare. Med masse fuktig småbjørk rundt omkring kan det være vanskelig å få fyr i våte perioder. Om dere finner ei fjære med rekved er dere berget, det er mye enklere å fyre med. 

6) Jeg pleier å ha ett sett klær som kun brukes i leir, slik at man har ett sett som alltid er tørt og relativt rent. Ha det i vanntett pakkpose på flerdagersturer. Å få noe ordentlig tørt i et telt i regnvær er ikke så enkelt, men primus hjelper noe. PS: Om sommeren klarer dere dere fint med en enkel gassbrenner (dere trenger ikke bensin- eller parafinbrenner), siden det er mildt. 

Lykke til med planlegginga og spør gjerne om det er mer dere lurere på! 

Hilsen en som ble Lofoting for 11 år siden 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.