Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp en amatør


Bendikb

Anbefalte innlegg

Har i de siste åra blitt mer og mer glad i være ute i naturen, nå begynner også interessen for fisking å stige. Dette henger jo liksom litt sammen, skaffe egen mat, tilberede mat over bål osv. Det er en del av kosen. Men jeg er jo helt grønn når det kommer til fisking. Har hatt diverse stenger gjennom barndommen og fisket litt her og der. Men kan ingen ting om utstyr osv. 

Fikk nettopp en stang av faren min, han kjøpte den for å begynne, men brukte den kun en gang. Det er en type teleskopstang. 

Snelle: Shimano Hyperloop 4000FB
Stang: Shimano TC STE 240 H
Kastevekt: 20-50g
Sene: 0,32mm 220m

Jeg kommer nok til å fiske mest i skog, innsjø osv. Jeg har også en sølvkroken sluk på 12g som jeg plukket opp på xxl for. Noen måneder siden. Vil denne stangen fungere fint til den slags bruk? Kan jeg også bruke en 12g sluk når Kastevekt er fra 20 til 50g?

Akuratt nå i starten tenker jeg også at stang er stang, og at hva som helst er bedre en ingen stang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, Bendikb skrev:

Jeg kommer nok til å fiske mest i skog, innsjø osv. Jeg har også en sølvkroken sluk på 12g som jeg plukket opp på xxl for. Noen måneder siden. Vil denne stangen fungere fint til den slags bruk? Kan jeg også bruke en 12g sluk når Kastevekt er fra 20 til 50g?

Ja men du vil kjenne at det manglar litt tyngde når du skal kaste lette sluker. Som @Erlend Gudvangen Bjørkeng skriv så ville eg vurdert ei lettare stang. Kanskje slukvekt ca 4-12 gram og snøre i tjukkelse ca 0,20 monofilament. Då er det litt kjekkare å få fisk på 250 gr +/-. 

Ligg mykje ok utstyr til salgs på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en mistanke at jeg var ute på dypt vann ja..  😉

Takk for alle gode svar, jeg skal nå likevell forsøke meg til uken med den stangen jeg har, så får jeg ihvertfall erfart hvordan det blir. Så kommer jeg nok til se meg om etter tilbud på ny stang. 9" lang, snelle med 2500 et eller annet, 5-20g slukvekt og tynnere snøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bendikb skrev:

Hva er egentlig forskjell på en slik snelle kontra en tradisjonell? -661151449-2012138093.jpg.270dd540f1b9f69bb38ffe9466762cf5.jpg

Multiplikator som snelle til annet enn havfiske er for spesialister :)
Ikke mange som fisker innenlands benytter muliplikator.
Om man holder seg til åpen haspel så slipper man masse problem :)

 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, tubbs skrev:

Multiplikator som snelle til annet enn havfiske er for spesialister :)
Ikke mange som fisker innenlands benytter muliplikator.
Om man holder seg til åpen haspel så slipper man masse problem :)

 

Det er den beste og korteste oppsummeringen jeg har lest om fenomenet på lenge...

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bendikb skrev:

Hadde en mistanke at jeg var ute på dypt vann ja..  😉

Takk for alle gode svar, jeg skal nå likevell forsøke meg til uken med den stangen jeg har, så får jeg ihvertfall erfart hvordan det blir. Så kommer jeg nok til se meg om etter tilbud på ny stang. 9" lang, snelle med 2500 et eller annet, 5-20g slukvekt og tynnere snøre. :)

Jeg er helt enig i de som sier at det vil være en veldig stor fordel med lettere utstyr, men hvis du først skal ut med dette så ville jeg kostet på meg et par sluker opp mot kastevekten til stanga. Da vil du få kastet lenger. Møresilda, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2018 den 9.01, Lompa skrev:

Jeg er helt enig i de som sier at det vil være en veldig stor fordel med lettere utstyr, men hvis du først skal ut med dette så ville jeg kostet på meg et par sluker opp mot kastevekten til stanga. Da vil du få kastet lenger. Møresilda, for eksempel.

Takk for tips, da gjør jeg nok det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dagens fiskestenger er ekstremt gode. Har du lite med penger er det helt ok å kjøpe billig stang til 500. De funker meget bra.

Hvis du har råd til det vil jo selvsagt bedre utstyr gi mer glede. Kjøper du for 2-3 000 vil du få godt utstyr. Da vil jeg også anbefale deg å dra til en sportsbutikk, ikke de billigkjedene men ekte sportsfiskebutikk. Der har de garantert gode tips for deg ut fra hvordan du ønsker å fiske.

 

Har du tid til å vente kan kanskje dette være noe .) larsmonsen.no

 

 

Skjermbilde.JPG

Endret av Friluftsnoob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Hmmm. Jeg trodde det var: "(Lars Monsen) > (Alle sportsfiskere x 1000 000 000)".

Er nok endel sportsfiskere her på forumet som er betraktelig bedre :)
Missforstå meg ikke men det er stor forskjell på ett friluftsmenneske som fisker for å få mat på tur og dedikerte sportsfiskere som er på tur for å fiske :)

Endret av tubbs
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å ha øyene åpne for gode tilbud fremover. Er ingen aktiv fisker, så er ikke nødt til å ha noe nytt ytstyr med det første :)

Men ser at Møresilda som ble tipset om tidligere her i tråden, og var best i test fra Hooked. Så skal prøve å få tak i en slik også med litt mer gramvekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bendikb skrev:

 Er ingen aktiv fisker, så er ikke nødt til å ha noe nytt ytstyr med det første :):)

Du kan nok risikere å ha ett handicap med såpass grovt utstyr om du tenker på å fiske etter ørret og abbor som matfisk :)
Men om du finner ut at dette er noe for deg så er det jo bare å oppgradere med nytt utstyr når du er sikker.

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker kun for gleden på denne turen, men om det blir matfisk er jo det bare bonus. Skal på hyttetur med noen venner, så tilgang til mat har vi :) Kameraten min har også en flott og lett Berkley stang med kastevekt på 5-13 g eller noe lignende, så får bytte litt med han ;)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men fisking har ikke så mye  med utstyr å gjøre. Det dreier seg om å finne ut hva fiskene er interessert i og hvor de er. Først da kan du begynne å høste fruktene. Dessverre er dette et studium som tar lang tid, og som krever uhyggelig mye tålmodighet. De beste fiskerne begynte å høste erfaringer i sin spede barndom, men fortvil ikke, øvelse gjør mester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Trond Monkvik skrev:

Jeg beklager, men fisking har ikke så mye  med utstyr å gjøre.

Hjelper ikke mye med erfaring om man står på bredden uten det fisken har interesse av å spise !
Det har fluefiskerne skjønt for mange år siden og spinn/jigg fiskere har tatt etter.
Så selvfølgelig har utstyret mye og gjøre !
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 års erfaring har lært meg at fiskene, som de fleste andre organismer, først og fremst er ute etter næringseffekt= kalorier. Hvis du i tillegg vet hvor de oppholder seg, har du kommet langt. Fluefiske er veldig spennende, og av og til effektivt, men hvis du  er ute etter mat, er det andre strategier som er mer lønnsomme.): mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trond Monkvik skrev:

60 års erfaring har lært meg at fiskene, som de fleste andre organismer, først og fremst er ute etter næringseffekt= kalorier. Hvis du i tillegg vet hvor de oppholder seg, har du kommet langt. Fluefiske er veldig spennende, og av og til effektivt, men hvis du  er ute etter mat, er det andre strategier som er mer lønnsomme.): mark.

Kjenner mange som har den mening at om fisken ikke spiser det de mener er det best så biter de ikke på noe annet heller !
Når det kommer til ørret så kan vel fluefiskerne her på forumet mye mer om dette enn meg( @Espen Ørud er en kilde på det punktet) 
Jeg vil vel forøvrig sette maggot mye høyere enn mark når man snakker om hva fisk tar av naturlige agn.
Når det er sagt så har jeg fått ørret som bifangst på 2 stk. maiskorn når kompiser har blænka etter ørret og de har testa alle "muligheter" i samme vann og på samme tur.
Folk som sier at "dette" er det beste agnet og får man ikke fisk på det så er det bare å gå hjem har ikke helt skjønt det. Veldig enkelt og greit :)
 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisking har nok som mye annet mye mer en bare utstyr å gjøre ja, det tviler jeg ikke på :) 

Men har tro på at sjansen for å få fisk, og gleden av å prøve, øker med med korrekt utstyr. Så tipsene jeg har fått i denne tråden har ihvertfall hjulpet meg med å få et overblikk over noen av forskjellene av hva som finnes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr som passer til fisket gjør fiskeoplevelsen bedre, og lettere å plassere noe fisken vil ha foran kjeften på den. Utstyret nevnt i først innlegg er for eksmpel fint langs fjorden med en 40g stingsild på jakt etter torsk og sei. Blir litt stivt for en lett sluk på fjellet, men går helt greit med en dupp. 

Men uansett hvor mye erfaring man har så biter fisken når kroken er i vannet...

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.