Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose, Ajungilak Tyin


Mayen

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en tur ut før helga, hvor det ble minus ti i løpet av natta. Soveposen jeg har, er dun og fra Rab (nautrino 800) og skal vel holde en minus 20. Men jeg ble altså kald. Hadde på ulltrøye og ullbukser i tynn kvalitet. Og sokker og lue selvfølgelig. Skjønner at det er forskjell på kvinner og menn, og jeg er kvinne og fryser jo lettere. Men om tempen er beregnet ut fra en mann og hans "frysepunkt", eller hva, det aner jeg ikke. Rab opererer visst heller ikke mer med komforttemp for kvinne/mann, så alt det står er minus 20. Da gikk jeg ut fra at en natt i skogen hvor tempen ble minimum minus 10, ville gå bra. 

Jeg hadde jervenduk med, en med foret innside. Men var litt skeptisk til å dekke hele soveposen med denne pga kondensproblematikken. Samtidig ble jeg litt irritert over at jeg ikke kunne stole på posen min. Jeg var god og varm da jeg la meg, våknet i tretiden, kald.

Underlaget var Exped vinter (minus 32 angivelig), og under der igjen et tynnere underlag bare for å beskytte madrassen med luft. Den isolerte nok ikke så himla mye. Men noe, så absolutt.  Følte det var kaldt rundt hele meg. 

Så nå har jeg kjøpt meg en ny sovepose, kunstfiber. Ajungilak Tyin. Men HERREJEDARIN, hvordan i alle dager klarer noen å sove i den? Den er jo så trang! Den må være beregnet på de som ligger pal på rygg. Kjøpte den fordi den var på salg og fordi den var kunstfiberinnsatt. Så jeg kunne bruke jervenduken rundt i krisetilfelle, for jeg skal mye ut i vinter tenker jeg. Både under åpen himmel, i telt og under tarp/gapahuk. Da MÅ soveposen holde. 

Har noen en ide om hvorfor dunposen min ikke fungerte helt? Den er jo ubrukelig som vinterpose om den ikke holdt mer enn dette. Og finnes det gode, varme, syntet og rimeligere poser som anbefales? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig tema diskuteres jevnlig. Hvordan man opplever en sovepose er veldig individuelt, men i utgangspunktet burde RAB posen holdt deg varm i -10. Min erfaring er at det varierer ekstremt om jeg våkner litt kjølig på morgenkvisten, neten uavhengig av pose, men det jeg ser er at det har mye å si om jeg våkner litt sulten og ikke minst om jeg er tissetrengt. Må jeg på do fryser jeg litt nesten uansett på morgenkvisten. 

Angående kondens er det ingen problem med ett døgn på tur. Problemet oppstår først etter dagesvis eller kanskje ukesvis om du ikke har muligheter for tørking. 

Når det gjelder Tyin er det en knallpose etter min mening, men det høres ut som du har fått feil størrelse? Jeg opplever Tyin som veldig fin å snu seg i, men jeg er lang og smal og har den lengste utgaven. Det beste med den er at den er så stor og litt «stiv» sånn at jeg snur meg om natten uten at den klistrer seg eller føles trang, men det er min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, jeg har jo lest at Tyinposen er suveren. Jeg er ca 160 høy og har bestilt pose som 180 l. Er den for liten tror du? Burde jeg hatt en lengre/større? Jeg roterer jo massevis i posen, og Rab`en er vid sånn sett. Men jeg skal se på disse to sammen. Kanskje jeg bare fantaserer. 

Men tyinposen den holder vel uten jervenduk? Antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mayen skrev:

Takk for svar. Ja, jeg har jo lest at Tyinposen er suveren. Jeg er ca 160 høy og har bestilt pose som 180 l. Er den for liten tror du? Burde jeg hatt en lengre/større? Jeg roterer jo massevis i posen, og Rab`en er vid sånn sett. Men jeg skal se på disse to sammen. Kanskje jeg bare fantaserer. 

Men tyinposen den holder vel uten jervenduk? Antar jeg.

Du burde ha så riktig lengde som mulig så du bør ikke gå opp i lengde. 

Sikker på det ikke bare er det at posen er en del tyngre og på den måten føles litt trangere enn en dunpose? Hvilken Tyin variant har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, whistler skrev:

Du burde ha så riktig lengde som mulig så du bør ikke gå opp i lengde. 

Sikker på det ikke bare er det at posen er en del tyngre og på den måten føles litt trangere enn en dunpose? Hvilken Tyin variant har du?

Tyin MTI 5-season er det jeg har. 

Nå har jeg prøvd den her på gulvet. Jeg får jo panikk inni den!! Så jeg kan nok ikke sove med hele hodet inni hetta! Får ha skikkelig lue på osv. Men den kjennes kanskje ikke så trang ut som jeg først tenkte. Når det er sagt, så kan det jo hende at det er derfor dunposen opplevdes som litt kald - for stort rom mellom meg og posen? Noe skal det jo alltid være :)  Jeg er overhodet ikke vant til flere netter i strekk ute, og det skal jo være mitt neste mål (årets mål har vært å sove ute 30 netter, har en igjen). I 2019 skal jeg dra på to, tre dagers turer, vinter som sommer. Da får jeg prøvd ut soveposer over tid. Men, man kan jo ikke drasse med et helt arsenal. Man må ta sjansen på en. Og da, feks vinter, satser man kanskje på syntetposen? Fremfor dun? Føler jeg bærer rundt på sukker som kan smelte vekk, når jeg har med dunposen. Liker kvaliteten, men ikke at den er så tander og skjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, whistler skrev:

Du burde ha så riktig lengde som mulig så du bør ikke gå opp i lengde. 

Sikker på det ikke bare er det at posen er en del tyngre og på den måten føles litt trangere enn en dunpose? Hvilken Tyin variant har du?

Vet du hva jeg tror faktisk du har rett. Tyin er stivere og tyngre, det er det som gjør at den føles trangere. Må bare bli vant til å sove i den. Rab`en er så lett og føles...tynn. Jeg tror aldri den kan holde noen varm i minus tyve. Det må i så fall være en mann med masse kroppsbehåring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mayen skrev:

Vet du hva jeg tror faktisk du har rett. Tyin er stivere og tyngre, det er det som gjør at den føles trangere. Må bare bli vant til å sove i den. Rab`en er så lett og føles...tynn. Jeg tror aldri den kan holde noen varm i minus tyve. Det må i så fall være en mann med masse kroppsbehåring. 

Basert på egen erfaring er jeg ganske sikker på det er «følelsen» for Tyin er ganske romslig og særlig hetta, men den er tung så den gir en helt annen følelse enn lett dun ;-) Ta den med ut og prøv et par netter. Jeg er ihvertfall strålende fornøyd med Tyin 5-season på alle punkt bortsett fra vekt og volum 😂 Bruker den derfor kun når jeg kan ha den i pulk ;-) 

RAB posen holder nok ikke i -20 for damer nei. -10 for damer er nok mer riktig. Skikkelig pose, men ikke nok for de kaldeste nettene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, whistler skrev:

Basert på egen erfaring er jeg ganske sikker på det er «følelsen» for Tyin er ganske romslig og særlig hetta, men den er tung så den gir en helt annen følelse enn lett dun ;-) Ta den med ut og prøv et par netter. Jeg er ihvertfall strålende fornøyd med Tyin 5-season på alle punkt bortsett fra vekt og volum 😂 Bruker den derfor kun når jeg kan ha den i pulk ;-) 

RAB posen holder nok ikke i -20 for damer nei. -10 for damer er nok mer riktig. Skikkelig pose, men ikke nok for de kaldeste nettene. 

Huff ja den er jo diger!! Det jeg har tenkt, er å kjøpe to tynne ulltepper og lage en innerpose av dem. Sy dem sammen. Er de tynne så er de lette. Da kan jeg bruke Rab`en på kalde dager der jeg ikke har pulk - tepper i 100% ull, og dun - DET må da funke! For ja, tyin er nok pulk-pose. Men, jeg skal nok dra den med meg neste gang jeg skal ut, snø eller ikke. Må få prøvd den. Takk for svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Fjellsport har Rab'en en temperaturbredde på -19 til -10, så at du ble kald om den er litt romslig er ikke så rart. Min pose er omtrent lik. Jeg ligger veldig varmt ved innsovning, og blir mye kaldere utpå natta. Generelt sett føler jeg at jeg lander på "comfort for menn"-temperaturen (t-lim), som er den alle merker reklamerer med også, med mindre det er en egen dameversjon av posen. Disse har ofte litt annerledes fordelt dunmengde også..

Har du en sommersovepose også? Jeg har en i dun med dunvekt på 300. Jeg bruker den som lakenpose på de kaldeste turene (ned til -25) og da er jeg toasty :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mayen skrev:

Huff ja den er jo diger!! Det jeg har tenkt, er å kjøpe to tynne ulltepper og lage en innerpose av dem. Sy dem sammen. Er de tynne så er de lette. Da kan jeg bruke Rab`en på kalde dager der jeg ikke har pulk - tepper i 100% ull, og dun - DET må da funke! For ja, tyin er nok pulk-pose. Men, jeg skal nok dra den med meg neste gang jeg skal ut, snø eller ikke. Må få prøvd den. Takk for svar :)

Som @Lars L sier kan det være en god ide å kombinere to poser. Har du en enkel sommerpose vil summen av den og RAB posen antagelig holde deg varm ;-) Grei løsning om det skal bæres i sekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lars L skrev:

I følge Fjellsport har Rab'en en temperaturbredde på -19 til -10, så at du ble kald om den er litt romslig er ikke så rart. Min pose er omtrent lik. Jeg ligger veldig varmt ved innsovning, og blir mye kaldere utpå natta. Generelt sett føler jeg at jeg lander på "comfort for menn"-temperaturen (t-lim), som er den alle merker reklamerer med også, med mindre det er en egen dameversjon av posen. Disse har ofte litt annerledes fordelt dunmengde også..

Har du en sommersovepose også? Jeg har en i dun med dunvekt på 300. Jeg bruker den som lakenpose på de kaldeste turene (ned til -25) og da er jeg toasty :)

Du mener du tar sommerposen inni vinterposen? Det var jo lurt! Jeg hater å fryse!! Og etter en gang for mange år siden vi var ute og jeg feilberegna alt, så bestemte jeg meg for at jeg skal aldri mer fryse, koste hva det koste vil. Soveposen MÅ være skikkelig. Men kanskje det var en god ide, å skaffe en sommerdunpose? Og så ha den inn! Eller ullpose. Skal se hvor vellykket ullposeprosjektet mitt blir. 

Jeg har akkurat samme greia, varm når jeg sovner og våkner ut på natta - kald. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, whistler skrev:

Som @Lars L sier kan det være en god ide å kombinere to poser. Har du en enkel sommerpose vil summen av den og RAB posen antagelig holde deg varm ;-) Grei løsning om det skal bæres i sekk. 

Ja, enig det hørtes veldig lurt ut. Da bør jeg være godt dekket mht temp. Takk for vettuge og lærerike svar! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mayen skrev:

Ja, enig det hørtes veldig lurt ut. Da bør jeg være godt dekket mht temp. Takk for vettuge og lærerike svar! 

Jeg gjorde et forsøk på dette første gang for et par år siden. Kombinerte to dunposer. En med komfort for menn -1 og en -10. Var ute i tre døgn og hadde -25 på det kaldeste. Disse to posene gjorde at jeg var varm og god gjennom hele natta. Minst like varmt som Tyin. Litt styr med to poser, men volum og vekt av disse to posene er under halvparten av Tyin, så det er blitt førstevalget om jeg må bære alt i sekk 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Mayen said:

Du mener du tar sommerposen inni vinterposen? Det var jo lurt! Jeg hater å fryse!! Og etter en gang for mange år siden vi var ute og jeg feilberegna alt, så bestemte jeg meg for at jeg skal aldri mer fryse, koste hva det koste vil. Soveposen MÅ være skikkelig. Men kanskje det var en god ide, å skaffe en sommerdunpose? Og så ha den inn! Eller ullpose. Skal se hvor vellykket ullposeprosjektet mitt blir. 

Jeg har akkurat samme greia, varm når jeg sovner og våkner ut på natta - kald. 

Jepp. Zipper sommerposen opp til under armene til å begynne med, også lufter jeg kraftig med vinterposen når jeg er varm og skal legge meg og stenger om jeg blir kjølig. Sommerposen holdt opprinnelig t-lim på -1 (vet ikke hva den er nå etter bruk og misbruk), og blir ca én liter når den er komprimert i en pakkpose, så den er alltid med på vinterturene. Vet ikke helt hvor mye komforttemperaturen stiger med men mener vi holdt -20 til -25 en natt sist vinter og da sov jeg med full lufting på vinterposen for det meste av natten.

Spennende med ullpose-prosjekt! Jeg har lurt på det samme som alternativ lakenpose selv. Hører gjerne om erfaringer senere :)

4 hours ago, whistler said:

Jeg gjorde et forsøk på dette første gang for et par år siden. Kombinerte to dunposer. En med komfort for menn -1 og en -10. Var ute i tre døgn og hadde -25 på det kaldeste. Disse to posene gjorde at jeg var varm og god gjennom hele natta. Minst like varmt som Tyin. Litt styr med to poser, men volum og vekt av disse to posene er under halvparten av Tyin, så det er blitt førstevalget om jeg må bære alt i sekk 😃

Ja, samme erfaring her. Tror det var Aleksander Gamme som skreiv om dette som den mest alsidige løsningen et sted. Jeg er enig - på denne måten klarer jeg meg med to poser, inntil jeg ikke har andre ting jeg heller vil bruke pengene mine på enn å fylle boden med flere dunposer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Rab neutrino har sleep limit på -20 for menn er der ikke helt off å anta at grensen for kvinner ligger rundt -10/-12. Hvis man ser på forskjellen på menn og kvinner blir større og større dess varmere en pose er og det ligger typisk rundt 8-10 grader når det blir såpass kaldt. Det irriterer meg alltid at Rab ikke EN tester posene sine (mulig denne er for varm til å bli testet uansett), det gjlr de vanskelig å sammenligne med resten av markedet, pluss at man må gjette på dametempen, men det er en annen rant. 

Ellers pleier det ikke være problem med kondens og dunpose så lenge jervenduken din er foret. Da setter kondensen seg i syntetforet til jervenduken og posen holder seg tørr og fin. Bruker jervenduk og dunpose hele tiden på vinteren, posen er aldri så tørr og fin som da. 

Ellers er varmeflaske et godt alternativ om man fryser. Man kan kjøpe gammedagse varmeflasker på Fretex som holder 1,5-2l vann, de er knallbra og holder seg varme hele natta. Har hørt noen bruker vannflaska også, det funker sikkert fint det også så lenge den ikke lekker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Ellers er varmeflaske et godt alternativ om man fryser. Man kan kjøpe gammedagse varmeflasker på Fretex som holder 1,5-2l vann, de er knallbra og holder seg varme hele natta. Har hørt noen bruker vannflaska også, det funker sikkert fint det også så lenge den ikke lekker. 

Jepp, Nalgeneflaske som varmeflaske er det mange som bruker. Den tåler kokende vann og er tett. Dattera her i huset bruker ofte den løsningen også hjemme i egen seng. Frysepinn...

https://www.xxl.no/nalgene-nalgene-1l-vid-gra-tritan-gra/p/1083639_1_style?gclid=CjwKCAiA0O7fBRASEiwAYI9QAlkcI23rQSF1fNGDBZ1KbRXkG_leCF4Jsdlae_IK48xlEywt-7OWRxoCKFYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 gram dun og -20 fungerer nok bare i Rab sin verden, evt om posen er veldig kort. Sjekk ut andre poser med tilsvarende dunmengde og sjekk komfort temperatur på de. Dunspenst har litt å si, men forskjellen er ikke så himla stor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anders_G skrev:

800 gram dun og -20 fungerer nok bare i Rab sin verden, evt om posen er veldig kort. Sjekk ut andre poser med tilsvarende dunmengde og sjekk komfort temperatur på de. Dunspenst har litt å si, men forskjellen er ikke så himla stor. 

Nei, den der RAB sleep limit virker veldig optimistisk. Sprøtt at de selger rene dameposer og oppgir herretemperatur som veiledende temp, det er mildt sagt misvisende og kan i verste fall føre til skikkelig farlige situasjoner.

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at vi genererer veldig forskjellig med varme ut fra kjønn, alder og kroppskonstitusjon, men kan det være at oppsettet ditt bør sjekkes.

Dunposer er generelt mer sårbare for kuldebroer iom at fyllet komprimeres lettere. Alt som da trykker mot overflaten vil påvirke dette.

Med godt liggeunderlag tar man bort den aller største kuldebroen (mot bakken), men ligger du med armene utvendig og oppå eller med jervenduk som presser litt er det nok til å skape kuldebroer . Skal du ligge med jervenduk bør også den være tettet så varmetransport ut reduseres. 

Og når du sier at du ikke liker trange poser, betyr det også at du ikke drar igjen åpningen på posen så den er helt tett (både ved skulder og hode). Om ikke så har du en betydelig varmetrasnport der også.

Skal du ligge med noe åpning for å redusere klaus er veldig varm lue og tykke klær på overkroppen ett must.

Når posene max testes så er soveposedunen veldig "fluffy". Om man lagrer posen noe komprimert eller tar den ut av sekken for kort tid før natt vil duna allerede ha en god del  mindre spenst enn under ideelle testa forhold. 

Min erfaring (som også ligger litt urolig og hvor hode og armer kryper ut av posen ila natta er at balaklava, tykk romslig nattlue :-) og ullgenser så holder man varmen mye lengre. Og varmeflaske og sokker på beina så klart når det nærmer seg limit :-)  

Endret av PTG
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Sovjetunionen said:

Nei, den der RAB sleep limit virker veldig optimistisk. Sprøtt at de selger rene dameposer og oppgir herretemperatur som veiledende temp, det er mildt sagt misvisende og kan i verste fall føre til skikkelig farlige situasjoner.

Ja, sånne grenser virker ofte alt for optimistiske. Har også merka at Rab, ME m/fl. blir merka i annonser med deres egne temperaturgrense først, selv om de i mindre skrift anbefaler posen for vesentlig varmere bruk. I noen tilfeller finner du ikke annen rating for temperatur.

Et eksempel: Fjellsport har denne Rab-posen til salgs, med kun Rab Sleep Limit som eneste info, og kategorisert under "passer for -20 eller kaldere".

På egne nettsider finnes det tidvis EN-ratings for comfort og t-lim temperaturer for Rab sine soveposer, men ofte ikke. På posen over står det bare oppført Rab Sleep Limit. På dem som har komfortbredden spesifisert, ligger Sleep Limit alltid litt kaldere enn t-lim. Selv skriver de at det er en grense basert på hva deres atleter har gitt tilbakemelding på av nedre brukende grense, og at kundene bør bruke comfort-grensen når de skal velge pose. Forstå det dem som vil. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se det er masse gode svar her! Slik jeg leser deg kan det høres ut som du ikke har så mye generell erfaring med å sove ute eller være mye ute i kulda? Korrigerer meg om jeg tar feil! :) hvis jeg har rett så vil jeg bare gi deg noen generelle tips.

Det å sove ute og i sovepose krever litt tilvenning, som regel blir det bedre jo mer erfaring og trening du får. Husk at hvis du ikke snører posen skikkelig igjen rundt hodet eller halsen så forsvinner mye varme ut.

Det må å fryse er faktisk også tilvenning! Jeg fryser ganske lett og må venne meg til kulda. Hvis jeg er på vintertur over flere dager så merker jeg at kroppen justerer seg inn etter det første døgnet og jeg fryser ikke så lett.

Generelt så er det å være mye ute i kulda en bra ting, da venner kroppen seg til omgivelsene bedre. Ikke noe som er værre en å komme rett ut fra en varm sofakrok og rett ut i kulda :) 

Prøv deg gjerne litt hjemme ved å ligge ute på veranda eller lignende om du har muligheten, da er det raskt å komme seg inn i varmen igjen om det blir kaldt.

lykke til med flere vinterturer!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Tor-Erik-L-77 skrev (På 27.11.2018 den 21.11):

Godt å se det er masse gode svar her! Slik jeg leser deg kan det høres ut som du ikke har så mye generell erfaring med å sove ute eller være mye ute i kulda? Korrigerer meg om jeg tar feil! :) hvis jeg har rett så vil jeg bare gi deg noen generelle tips.

Det å sove ute og i sovepose krever litt tilvenning, som regel blir det bedre jo mer erfaring og trening du får. Husk at hvis du ikke snører posen skikkelig igjen rundt hodet eller halsen så forsvinner mye varme ut.

Det må å fryse er faktisk også tilvenning! Jeg fryser ganske lett og må venne meg til kulda. Hvis jeg er på vintertur over flere dager så merker jeg at kroppen justerer seg inn etter det første døgnet og jeg fryser ikke så lett.

Generelt så er det å være mye ute i kulda en bra ting, da venner kroppen seg til omgivelsene bedre. Ikke noe som er værre en å komme rett ut fra en varm sofakrok og rett ut i kulda :) 

Prøv deg gjerne litt hjemme ved å ligge ute på veranda eller lignende om du har muligheten, da er det raskt å komme seg inn i varmen igjen om det blir kaldt.

lykke til med flere vinterturer!

Nå har det gått en god stund siden jeg startet dette temaet. Og har tilegnet meg masse erfaring med vintertelting. Jeg var 30 netter ute i 2019. Gikk inn for dette antallet på nyttårsaften. Jeg har aldri frøset! Har til og med våget å fyre med primus i teltet! Sover bedre i telt enn hjemme i senga. Har hund med som soser rundt og som sover i forteltet. Som oftest er det bare hunden og jeg. Jeg liker å ha dyp kuldegrop så jeg kan stå oppreist. Der har jeg liggende et sitteunderlag i reinskinn. Så kan jeg stå der og kle av og på meg. Litt problematisk med hunden som er 60 kg tung og må ha litt plass han også. Men, det går på et vis dette også. 

Har endelig klart å strupe posen rundt halsen. Bruker varmeflaske (R). Vinterturer er veldig fine turer. Nå har jeg lyst å få noen med på å gå i ROOOOOLIG tempo over en eller annen vidde over noen dager gjerne. Da uten hund. tror jeg da ville hatt nok med å ta vare på meg selv. Problemet er vel at jeg ikke kjenner noen som driver på med dette, og som er veldig dreven i å overleve og å navigere i ruskevær. De jeg kjenner er på samme nivå som meg, og jeg tør ikke gå over dager med meg selv og andre som ikke engang fikser kart og kompass. Brukte jo aldri det da jeg vokste opp i Finnmark. Jeg kan det når jeg prøver med litt veiledning, men i uvær...tja, nei ikke i det hele tatt. Litt flaut i grunnen. 

Har funnet meg et område der jeg aldri møter på folk...jo, møtte en elghund valp med en jeger på slep. Ellers helt stille. 

Takk for alle svar. Setter pris på at folk tar seg tid til å besvare på spørsmål som ofte eller av og til, nesten blir banale. 

Der er en ting som gjenstår av ting jeg skal lære meg. Å fyre med bensin. Har holt meg til gass, men jeg vil fikse bensin siden dette vil brenne uansett. Jeg har alt av utstyr og skal rigge meg til på verandaen og prøve. Jeg har veldig respekt for dette her. 

Ha en god dag. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.