Gå til innhold
  • Bli medlem

Letteste stegjern til små personer?


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Annonse

Skal de brukes på bre eller i bratt terreng? 

Jeg har «barneføtter» (36) og har aldri hatt problem med størrelse på stegjern. Har noen lette i aluminium til bre med bøyle foran og klikk bak. Ikke sånn veldig glad i den bøylen foran om skoene er litt myke. Gir lett gnagsår. Beste er helautomatiske men det krever jo sin sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Gittiamo er inne på, hva skal de brukes til?

Og har skoene de skal brukes på step-in forran & bak, bare bak, eller ingen av delene?

Jeg har brukt Grivel G10 NewClassic til barna fra sko str 34 (uten step-in), kun tilpasset/kappet stanga i slik at den ikke stikker ut bak når jerna er satt opp til minste størrelse. 

20181125_151507.thumb.jpg.149d1b6c0244a2c1e34d80b1b704df4e.jpg

Nå er eldstemann inne i sko med step-in bak, og det er absolutt å foretrekke ift å få stegjerna til å sitte godt på skoene.

F.eks. Grivel Air Tech stegjern har kortere pigger, veier mindre, og lettere å gå med på flatmark men griper dårligere i snø/is.

Alu-stegjern er enda lettere men slites fortere ifbm passering av berg/steinete underlag.

Og for å ikke bare nevne Grivel, jeg har også Petzl stegjern som jeg er kjempefornøyd med, hvor man også kan bytte oppsett forran ift step-in eller ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å være allroundstegjern. Bre,toppturer, prøve is.  Slitasje er greitt, vekt er viktigere akk nå. Eldtste kan ha stepin iaf bak, må prøve støvler jeg har liggende for å se hva som passer henne etterhvert. Yngste - der går vi for bøyle. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du prioriterer vekt og et ute etter virkelig lette stegjern for bre og topptur, så veier Petzl Leopard Flexlock ("bøyle" forran og bak) 360g parret. Petzl Leopard med step-in forran og bak veier 330g parret. (Jeg har ikke testet disse selv, og kommer nok aldri til å gjøre det heller.)

De forskjellige Grivel Air-tech Light konfigurasjonerne er også relativt lette, rundt 450g, og ca 600g med antikladd-plater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.