Gå til innhold
  • Bli medlem

powerbank


Anbefalte innlegg

Annonse
13 minutter siden, David Sommervold skrev:

Hei. noen som har kjennskap til bruk av powerbank i ekstrem kulde? skal til finnmarksvidda i februar og der skal det være kaldt:) 

skal ha en powerbank til lading av mobil og lupinelykt. 

Funker powerbakene i minus 30? 

mener @Memento mori har gjort seg gode erfaringer på dette feltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ned mot minus 20 ble min Anker 10000 mAh tom på én opplading av telefonen. Ved romtemperatur klarer banken fint 3 oppladinger. Men så var heller ikke strømbanken varma opp før lading. Min erfaring tilsier derfor å varme opp strømbanken (og enheten som skal lades?) på forhånd.

 

Anker pwb 10K.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par runder i Finnmark med ned i -26 i teltet. Som nevnt over så har jeg gjort unna lading på natta i soveposen. Soveposen min har sånn "mobillomme" inne skulderområdet og der har jeg puttet både mobil og powerbank på natta. Har ikke opplevet mindre kapasitet enn vanlig på selv billigladere ved denne bruken, men har heller ikke vært så lenge av gårde i såpass med kulde at jeg har fått hardtestet dem. Har mer vært type "langhelg" og da tømmer jeg normalt ikke en powebank uansett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
bjaalean skrev (10 minutter siden):

Bumper denne, noen som har erfaring med powerbank om vinteren? 

 

 

Har gått greit for en helg, lader i soveposen.

Men det som virkelig sparer batteri, er å ha med en gammel tastetelefon som brukes til kommunikasjon. Min 10 år gamle samsung xcover holder i en ukes tid, og da spares smarttelefonen til lesing i teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Har gått greit for en helg, lader i soveposen.

Men det som virkelig sparer batteri, er å ha med en gammel tastetelefon som brukes til kommunikasjon. Min 10 år gamle samsung xcover holder i en ukes tid, og da spares smarttelefonen til lesing i teltet.

Det som virkelig sparer batteri er å legge igjen mobilen hjemme, sende 1 mld pr døgn med Inreachen og bruker powerbanken til nødvendig belysning og sanse naturen når man først er på tur i den 


;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gode gamle alkaline batteriene kunne jo med fordel lagres i kjøleskap (i luft-tett beholder helst) , 18650 lithium batteriene osv som de fleste batteribanker er laget med tåler lagring i kulde veldig godt også. Så selve kulden lader ikke ut batteribanken din :)   MEN som de andre over her påpeker: Når du skal bruke batteribanken bør den ikke være for kald (eller varm) da du taper effektivitet i den kjemiske reaksjonen som skjer i batteriet når du lader det ut.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan direkt erfarenhet av powerbank på vintern så märkte jag på turen i ´sommar´med max+ 10-12 gr på dagen och ca + 5 på natten att problemen med att ladda från 1865 till telefonen börjar redan vid några + grader,och att ha en gammal 2-3 G telefon att ringa på och till  sms skulle varit bra eller en  med liten skärm som drar mkt mindre stöm och stänga ner alla funktioner och Appar som du ej anv.

När det var kallare förr och jag var ute och fotade mer hade man alltid extra batteri med i innerfickan eller hela kamerahuset innanför jackan.

Lite osäkert att ladda telefon i sovsäcken och skulle hellre ha den vid fötterna om den skulle explodera än nära mer vitala delar på kroppen,ev i telefon och powerbank i vattentät påse med tex handvärmare eller flaska med varmt vatten direkt emot

Ovanligt med exploderande batterier men risken ökar då det går trögt att ladda pga kyla och om batteri är gammalt då det tar längre tid att ladda upp.

2463682733.jpg.30e9b0b85347425aa9708aa55c3a6584.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.