Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunsovepose og hengekøye - risikosport?


magnum_mauser

Anbefalte innlegg

Etter eg oppdaga hengekøye har det blitt betydelig fleire netter ute - eg hater telt!!!

Pr i dag har eg ein billig teppepose frå Biltema som duger fint om sommeren. Vår, haust og tidlig vinter har eg ein mammut mti compact 3 sessongers og til dei kalde nettene har eg ein tyin 5 sessongers. Eg går skjelden langt, for meg handler det om å være ute, sove ute, brenne bål og kose meg med god mat. Derfor har eg ikkje prioritert dun, fordi vekt og størrelse er ikkje so viktig for meg. I tillegg er eg veldig glad i å sove under open himmel, derfor blir berre tarpen brukt når det er regn. Men bakdelen med dette er jo at når eg våknar om morningen, er posen og køya våt av kondens - om vinteren ser posen ut som ein ispinne når eg våkner. 

Men no har eg via ein bekjent fått tilbud om å kjøpe ein sovepose i dun. Den har komfortgrense for menn på -12 og veger ca 800 gram.

Eg får denne til ein god pris og det frister veldig å prøve den, for å oppleve komforten alle nevner ved dun, samt fordelen med lite vekt&volum. So kan eg heller dra med meg tyin-beistet når det virkelig er kaldt. 

 

Men når fukt eller rim på utsiden av soveposen stort sett er standard når eg sover ute - bør eg då unngå dun og halde meg til dei syntetiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-12 og 800 gram hørtes jo veldig bra ut. 

Jeg har så langt brukt telt på vinterstid men har tenkt at når jeg skal teste ut hengekøya i vinter så skal jeg dekke til posen med fjellduken. Vurderer også en sånn her: 

https://www.xxl.no/helsport-coverzip-nylon-overtrekkspose/p/1024343_1_style

Men har dessverre ikke praktiske erfaringer å bidra med ennå. Er interessert i hva andre har å komme med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dugg eller rim på utsiden av en dunpose har ikke så mye å si, så lenge du får tørket posen før neste natt. Skal mye til før det påvirker isolasjonen. Bruk av jervenduk eller overtrekk som CoverZip kan være greit om det er trekk eller fare for å skade ytterstoffet på soveposen (f.eks. ved bruk i gapahuk). Men være obs på at med Jervenduk eller CoverZip så blir det betraktelig mer kondens mellom posen og trekket. 

Brukte CoverZip sist helg i gapahuk. Høy luftfuktighet (lett tåke på kveld/morgen) og temperaturen snek seg under null. Da var det dråper av kondens på soveposen, selv om glidelåsen på CoverZip ikke var helt trukket igjen. Men fukten var kondens mellom sovepose og trekk, og ikke inne i duna.

Lengste jeg har brukt dunpose med CoverZip i gapahuk er 4 netter, med frost alle netter. Da var det fukt på utsiden av soveposen hver morgen, og soveposen ble hengt til tørk i løpet av dagen. Gikk bra det.

Så dun fungerer om vekt og komforten med å sove i en lett sovepose er viktig, og Syntet fungerer om vekt på posen ikke er så viktig. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, varmtvann skrev:

-12 og 800 gram hørtes jo veldig bra ut. 

Jeg har så langt brukt telt på vinterstid men har tenkt at når jeg skal teste ut hengekøya i vinter så skal jeg dekke til posen med fjellduken. Vurderer også en sånn her: 

https://www.xxl.no/helsport-coverzip-nylon-overtrekkspose/p/1024343_1_style

Men har dessverre ikke praktiske erfaringer å bidra med ennå. Er interessert i hva andre har å komme med. 

 

Du kan bruke tarp over køya, då blir det betydelig mindre kondens. Men eg har utvikla ein allergi mot telt, og tarpen gir meg ein følelse av telt og blir derfor unngått om mogeleg 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, magnum_mauser skrev:

Du kan bruke tarp over køya, då blir det betydelig mindre kondens. Men eg har utvikla ein allergi mot telt, og tarpen gir meg ein følelse av telt og blir derfor unngått om mogeleg 😂

Helt enig :) har en tarp som jeg brukes hvis det regner men noe av hyggen med køya er jo å faktisk se naturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎11‎.‎2018 den 18.00, varmtvann skrev:

Helt enig :) har en tarp som jeg brukes hvis det regner men noe av hyggen med køya er jo å faktisk se naturen!

Jeg har av og til hengt tarpen på skrå, uten møne. Litt som en gapahuk. Da får man utsyn, og det blir fremdeles betydelig mye mindre kondens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.