Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag vinter


Røros Guide

Anbefalte innlegg

Annonse

Tørket reinskinn som du skjærer til i den størrelsen du ønsker? Varmere underlag finner du neppe, og vekta er ikke så mye høyere enn andre liggeunderlag. Men det tar litt plass på toppen av sekken. Til gjengjeld kan det ikke delaminere, det er punkteringssikkert, og det tåler glør fra bålet. Dessuten er det et rent naturprodukt, produsert særdeles miljøvennlig, og det varer i mange, mange år. Hva mer kan du ønske av et liggeunderlag? :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bjørn J skrev:

Tørket reinskinn som du skjærer til i den størrelsen du ønsker? Varmere underlag finner du neppe, og vekta er ikke så mye høyere enn andre liggeunderlag. Men det tar litt plass på toppen av sekken. Til gjengjeld kan det ikke delaminere, det er punkteringssikkert, og det tåler glør fra bålet. Dessuten er det et rent naturprodukt, produsert særdeles miljøvennlig, og det varer i mange, mange år. Hva mer kan du ønske av et liggeunderlag? :D

Ønsker at jeg ikke har reinhår i alt av klær og utstyr som har vært i nærheten av reinskinnet. Kommer aldri, aldri til å bruke reinskinn på tur noen sinne. 

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bjørn J skrev:

Tørket reinskinn som du skjærer til i den størrelsen du ønsker? Varmere underlag finner du neppe, og vekta er ikke så mye høyere enn andre liggeunderlag. Men det tar litt plass på toppen av sekken. Til gjengjeld kan det ikke delaminere, det er punkteringssikkert, og det tåler glør fra bålet. Dessuten er det et rent naturprodukt, produsert særdeles miljøvennlig, og det varer i mange, mange år. Hva mer kan du ønske av et liggeunderlag? :D

Joda er enig i det. Men kona er ultraallergisk og nyser bare hun ser et dyr med pels. Så det utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Terka skrev:

Bære i sekk: Therm-a-Rest NeoAir Xtherm - L eller R

Dra i pulk/basecamp: Exped Downmat 9 - LW eller M

Størrelse på liggeunderlag ut fra kroppsstørrelse og hva du er komfortabel med.

(Du får helt sikkert mange andre svar også. 😊)

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjørn J skrev:

(...)Hva mer kan du ønske av et liggeunderlag? :D

At jeg kan ligge komfortabelt på hard mark?   Må ha luft i underlaget mitt for å sove godt ja. (jeg har reinskinn også som ungene liker å ha i forteltet/foran bålet og som i tillegg er fint på bilder. :-D)

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å ha et Mammut Bamse Extreme liggeunderlag i reserve med på turen, i tilfelle det oppblåsbare skulle finne på å punktere eller revne innvendig.

Bruker selv Exped Downmat 9 DLX, som har fungert bra på en god del vinterturer i ca åtte år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinskinn er så lett å håndtere i forhold til ett skumunderlag at jeg har begynt å foretrekke reinskinn framfor skum. Men jeg har aldri prøvd å sove uten oppblåsbart under.

Vil man ikke ha hår i alt, kan man ha ett exped underlag med stoltrekk, og dytte reinskinnet inni stoltrekket sammen med det oppblåsbare underlaget. Da får man en god madrass tenker jeg :) Jeg har gjort dette med skumunderlag, men neste gang blir det med reinskinnet i stedet, og det blir nok enda mykere å ligge på ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Vil man ikke ha hår i alt, kan man ha ett exped underlag med stoltrekk, og dytte reinskinnet inni stoltrekket sammen med det oppblåsbare underlaget.

Jeg skal ikke underslå at reinskinn kan slippe hår, men min erfaring er at det ikke er slik at det er "hår overalt og i alt". Overhodet ikke. Noen løse hår her og der blir det, og når teltet skal pakkes bort etter turen ligger det noen hår, men det har aldri på noen måte plaget meg. Så lite at jeg vel aldri har tenkt på det som et problem.
Personer med allergi mot hår og pels skal selvfølgelig ikke bruke reinskinn på tur.
Det er stor forskjell fra skinn til skinn hvor mye de røyter, hvorfor vet jeg ikke. Selv har jeg bare brukt tørkede skinn, men det finnes impregnerte garvede skinn som tåler å brukes ute i fuktige omgivelser. Jeg vet ikke om de røyter mer eller mindre. Men jeg kan tenke meg at slaktetid, tørketid, tørkeforhold (vær) og andre faktorer kan påvirke hvor mye skinnet røyter. Aner ikke, skulle gjerne spurt en reindriftssame om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinskinn, aaah! Det er så riktig, liksom. Men så er jeg vel en kulturelt forutinntatt finnmarking. Et-par hår her og der gjør i hvert fall ikke meg noen ting. Men som Bjørn J sier, det er forskjell på kvalitet og holdbarhet, alt etter hvordan skinnet er prekevert og behandla. Tørka, utspilt på vegg i friluft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinskinn og Exped. Jeg gir blaffen i røyting. For meg er varme viktigere enn hår. Har fått mitt av en kar fra kautokeino, rett fra reineier som har tørka skinnet selv. Inntørka blod på baksida og røyting får man leve med. Kommer fra finnmark og kan ikke se for meg en iskald vinternatt uten reinskinn. Vi har alltid brukt det på fjellturer. Tror bestefar hadde ledd om jeg kom med min Exped, hadde han levd, selv om jeg er aldri så glad i dette underlaget :) Kjenner ingen som fikset naturen bedre enn ham, der han jaktet og fisket i sine områder på sørsiden av Varangerfjorden.   

brukte forøvrig bare exped winter 9 LW forrige uke. Og et tynt underlag underst. Lånte vekk reinskinnet. Det ble vel en minus ti om natta, og jeg må si jeg var kald. Og kjente det også på underlaget. Heretter tar jeg med to reinskinn, så har jeg alltid et å låne bort før vi går fra bilene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Mayen skrev:

Reinskinn og Exped. Jeg gir blaffen i røyting. For meg er varme viktigere enn hår. Har fått mitt av en kar fra kautokeino, rett fra reineier som har tørka skinnet selv. Inntørka blod på baksida og røyting får man leve med. Kommer fra finnmark og kan ikke se for meg en iskald vinternatt uten reinskinn. Vi har alltid brukt det på fjellturer. Tror bestefar hadde ledd om jeg kom med min Exped, hadde han levd, selv om jeg er aldri så glad i dette underlaget :) Kjenner ingen som fikset naturen bedre enn ham, der han jaktet og fisket i sine områder på sørsiden av Varangerfjorden.   

brukte forøvrig bare exped winter 9 LW forrige uke. Og et tynt underlag underst. Lånte vekk reinskinnet. Det ble vel en minus ti om natta, og jeg må si jeg var kald. Og kjente det også på underlaget. Heretter tar jeg med to reinskinn, så har jeg alltid et å låne bort før vi går fra bilene. 

Noen tips til å behandle reiskinnets bakside for å unngå å trekke vann? :) 

Var det Exped winterlite du brukte? Det uten isolasjon i sidene? Jeg var ikke fornøyd med mitt, og sendte det tilbake.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Marius Engelsen said:

Noen tips til å behandle reiskinnets bakside for å unngå å trekke vann? :) 

Tørket reinskinn trenger ikke behandling, men det er uansett en god idé å tørke skinnet når du er kommet hjem. Et av skinnene mine smurte jeg inn med vanlig utendørs oljemaling bare som et ekeperiment. Det gjorde ingen skade, men jeg kunne heller ikke se den store nytten.
Garvede reinskinn tåler ikke vann eller fukt, bortsett fra de som er behandlet for å kunne brukes ute. Jeg tror de er smurt inn med et eller annet fleksibelt to-komponent stoff, men jeg aner ikke hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bjørn J skrev:

Tørket reinskinn trenger ikke behandling, men det er uansett en god idé å tørke skinnet når du er kommet hjem. Et av skinnene mine smurte jeg inn med vanlig utendørs oljemaling bare som et ekeperiment. Det gjorde ingen skade, men jeg kunne heller ikke se den store nytten.
Garvede reinskinn tåler ikke vann eller fukt, bortsett fra de som er behandlet for å kunne brukes ute. Jeg tror de er smurt inn med et eller annet fleksibelt to-komponent stoff, men jeg aner ikke hva.

Det er akkurat der jeg mener, reinskinn som trekker fukt. Hva kan man behandle de med?

Jeg skjønner at oljemaling ikke vil fungere, det er ikke fleksibelt. Plastidip, eller latexmasse som man heller i pontongene på gummibåter må være bedre, men en eller annen for for skovoks, grønladsvoks eller annet som ikke smitter over må være det beste, hvis det fungerer. 

Det må jo være noen som vet om noe som fungerer greit...

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Det er akkurat der jeg mener, reinskinn som trekker fukt. Hva kan man behandle de med?

Jeg skjønner at oljemaling ikke vil fungere, det er ikke fleksibelt. Plastidip, eller latexmasse som man heller i pontongene på gummibåter må være bedre, men en eller annen for for skovoks, grønladsvoks eller annet som ikke smitter over må være det beste, hvis det fungerer. 

Det må jo være noen som vet om noe som fungerer greit...

Bruker mine stort sett når det er tørt og kaldt og har ikke hatt problemer med at de trekker vann. Hadde imidlertid med et skinn på en tur i høst som ble fuktig. Kom hjem med et skikkelig vått skinn. Vurderte å sette det inn med mink oil som jeg bruker på lærstøvler men har ikke kommet så langt. Skal teste det og prøve å huske å oppdatere her 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, whistler skrev:

Bruker mine stort sett når det er tørt og kaldt og har ikke hatt problemer med at de trekker vann. Hadde imidlertid med et skinn på en tur i høst som ble fuktig. Kom hjem med et skikkelig vått skinn. Vurderte å sette det inn med mink oil som jeg bruker på lærstøvler men har ikke kommet så langt. Skal teste det og prøve å huske å oppdatere her 😃

Tanken er god, men vil det ikke smitte over på teltbunnen og slikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Tanken er god, men vil det ikke smitte over på teltbunnen og slikt? 

Så lenge det får trekke skikkelig inn tror jeg det problemet blir minimalt. Støvlene er ihvertfall rimelig «tørre» i overflaten etter en natt med tørk. 

Om du primært bruker det inne i teltet vil det uansett ikke bli noe problem med fukt.. jeg bruker stort sett mine ved bålet, under tarpen og i lavvoen vinterstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, whistler skrev:

Så lenge det får trekke skikkelig inn tror jeg det problemet blir minimalt. Støvlene er ihvertfall rimelig «tørre» i overflaten etter en natt med tørk. 

Om du primært bruker det inne i teltet vil det uansett ikke bli noe problem med fukt.. jeg bruker stort sett mine ved bålet, under tarpen og i lavvoen vinterstid. 

Kan funke da :)

Har Sno-Seal på støvlene. Kanskje jeg kan prøve den på en liten flekk.

I kuldegropen, deretter inn i stoltrekket sammen med expeden. Det er slik jeg har brukt skumunderlaget, men nå har jeg gått over til reinskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.