Gå til innhold
  • Bli medlem

Stor ryggsekk (100 - 130 liter) - som ikkje koster skjorta?


magnum_mauser

Anbefalte innlegg

Eg har leita litt etter ein stor ryggsekk til turer der eg ikkje går so langt, men gjerne skal være ein dag eller ro. Eg har fleire sekker fra 20 til 60 liter av god kvalitet, men desse blir for små når ein skal pakke med seg masse dilldall for ei helg i skauen - der kos og komfort er påkrevd av økh. Slik situasjonen er nuh, med huskjøp og diverse andre utgifter, har eg ikkje råd til å svi av 3000 - 5000 kr på f.ex ein Bergans 130 liters. Av mindre ryggsekker er det mogleg å få kjøpt alt frå billig og dårlig, til dyrt og veldig bra. Men når vi kjem opp i 100 liter og oppover, har eg ikkje klart å finne noko mellomting. Eg har kjøpt latterlig billige sekker på ebay, 100 liter og koster 150 kr - dei sekkane begynner å ramle sund på første turen og varer kanskje 3-4 turer før dei er kaputt. Eg har forsøkt å leita på finn.no, men dei fleste større sekkane som blir solgt der, går for 2500/3000 kr og oppover. 

Nokon som har eit tips til ein stor sekk av brukbar kvalitet (levetid og kvalitet vektar meir enn komfort under bæring, då eg skjelden går veldig langt), som ligger prismessig mellom ebay sine kinasekker til 150 kr og f.ex ein bergans til 3500kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Større sekker (100liter pluss) krever mer for at den ikke skal være ubrukelig enn mindre sekker. Blant annet må det en ordentlig ramme til og det må være et bæresystem som gjør det komfortabelt å gå med sekken, dermed blir også prisen høyere. Som regel er det slik at jo mer du skal ha med jo bedre bør bæresystemet være og jo bedre må sekken sitte. 

Så da blir spørsmålet: Hvor mange kilo skal du bære? Hvor langt skal du gå?

Kan du tenke annerledes? Hvor mye utstyr må du egentlig ha med deg?

Og sekken er også noe av det som er viktigst for om turen skal bli trivelig, ihvertfall om du skal gå langt. Funker ikke å ha en sekk som ikke er god å ha på seg. 

Men hvis du absolutt skal ha en billig 100liter + sekk så må du nok kjøpe brukt. 

Endret av Friluftsnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2018 den 14.08, Friluftsnoob skrev:

Større sekker (100liter pluss) krever mer for at den ikke skal være ubrukelig enn mindre sekker. Blant annet må det en ordentlig ramme til og det må være et bæresystem som gjør det komfortabelt å gå med sekken, dermed blir også prisen høyere. Som regel er det slik at jo mer du skal ha med jo bedre bør bæresystemet være og jo bedre må sekken sitte. 

Så da blir spørsmålet: Hvor mange kilo skal du bære? Hvor langt skal du gå?

Kan du tenke annerledes? Hvor mye utstyr må du egentlig ha med deg?

Og sekken er også noe av det som er viktigst for om turen skal bli trivelig, ihvertfall om du skal gå langt. Funker ikke å ha en sekk som ikke er god å ha på seg. 

Men hvis du absolutt skal ha en billig 100liter + sekk så må du nok kjøpe brukt. 

Vi går alt frå 5 minutter til ein time og setter opp camp. Og skal det være trivelig for oss begge, bør være ein viss komfort, dvs det er med rikelig med klede, ekstra liggeunderlag, jervenduk osv - i tillegg blir det med ein del redskaper til matlaging og sjølvsagt mat. For oss handlar det om å komme oss ut, være ute og kose oss - då nyttar det ikkje med ein bushcraft-tilnærming - då får eg ikkje frua med. Derfor trenger eg stor sekk, og kan leve med eit simpelt bæresystem, sofremt sekken tåler å bli brukt.

 

Men då får eg følge med på finn.no og ulike salg i tiden framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2018 den 14.04, Blaser skrev:

Gsport har tilbud på powerframe denne uka.  Den passer meg godt!

Både gsport og xxl fant eg ut. Forsøkte i ein halvtime via gsport sin nettbutikk - men den var alt anna enn samarbeidsvillig. Når pulsen hadde nådd eit farleg høgt nivå, såg eg at xxl solgte den for 100 kr mindre. Xxl er ikkje ein kjede eg ønsker å støtte i utgangspunktet, men svalgte ein kamel og kjøpte den der for 1899,- inkludert frakt. Takk for tipset!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, magnum_mauser skrev:

Vi går alt frå 5 minutter til ein time og setter opp camp.

Da kommer det an på hva du har av utstyr, hva det veier og hva du er komfortabel med å bære. Inntil en time bærer jeg greit 50 kg fordelt på en sekk foran og en bak, men det er ikke noe jeg prioriterer å bære rundt i en uke... ;-) Om det derimot er ifm etablering av camp som skal være utgangspunkt for en uke eller så så har jeg båret såpass en del ganger. Men folk har meget forskjellig fysikk og ønsker i forhold til hva man vil ha ut av en tur så jeg vil anbefale å finne ut ca hva du skal bære av vekter. Jeg har litt utvalg i sekk og jeg velger forskjellig ut fra om vekten er 20 eller 30kg. Prisen på disse sekkene spriker fort et par tusen også så det er greit å finne ut av hva du skal bære av vekt for å kunne gi litt mer konkrete råd...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 18.11.2018 den 14.27, magnum_mauser skrev:

Vi går alt frå 5 minutter til ein time og setter opp camp.

En liten avsporing, men jeg har hatt en del tilsvarende turer med 3 barn. Det løser jeg med at jeg får inn ungene og setter opp telt og gjør det litt trivelig. Så går jeg tilbake til bilen og henter sekk nr 2... tror til og med jeg har hatt med 3... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, klatreminus skrev:

En liten avsporing, men jeg har hatt en del tilsvarende turer med 3 barn. Det løser jeg med at jeg får inn ungene og setter opp telt og gjør det litt trivelig. Så går jeg tilbake til bilen og henter sekk nr 2... tror til og med jeg har hatt med 3... 

...og vi har gått med potetgull, brød, pølsebrød, pølser, etc i plastposer for å få plass til alt. Men hva gjør man ikke for å få med barn og frue ut. Har stort sett klart meg med 88 liter sekk på disse turene. Men da bærer barna litt selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein Norrøna para ranger sekk 120 liter + som eg forguder. Den sitter som eit skudd på min rygg og skuldre og er supergod å ha litt vekt i. Gjekk mellom anna med den i Rondane i haust i 5 dager med 30 kg i. Ja, blytungt, men det verste var det faktisk beina som fikk. Poenget mitt? Du får ein god sekk, men det koster litt. Eg gav litt over 4000 for ditta råskinnet, men det er vel verdt pengane når den er så god! Så bruk pengane godt - på ein god sekk! Får du den på tilbudet, så løp og kjøp😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.