Gå til innhold
  • Bli medlem

Blits og fuglefoto


Karbonfilt

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål ift blitz/lys og fugelfotografering. 

Hvordan er det å fotografere fugl med blits? Blir de skremt av det? Kan de ta skade av det? 

Finnes det kontinuerlige lyskilder som gir nok lys til å ta bilde av fugl med 1000 lukkerhatighet, f4 og iso 100 på fullformat og har samme fargetemperatur som dagslys/eventuelt er kraftig nok til at det kun er det tilførte lyset som vises på bildet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett mange på nettet der det brukes blits til fuglefoto, og mange av de setter på en såkalt "flash extender" for at lyset skal nå fram. Det er og vanlig å flytte blitsen fremover på optikken.

Skal man kun ha tilført lys som lyser opp fuglen i dagslys, skal man ha ganske kraftig lyskilde, evt være veldig nærme. Lys blir ganske mye dempet på sin ferd mot motivet.. Og finnes det noe som er så kraftig, så blir det både stort og tungt og mye kraft/batterier som må til.

Men hvordan scenario er det snakk om? Fotografere fra fast plass innen en gitt avstand(sitte i skjul), eller mer tilfeldige avstander og steder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

 Det er og vanlig å flytte blitsen fremover på optikken.
Men hvordan scenario er det snakk om? Fotografere fra fast plass innen en gitt avstand(sitte i skjul), eller mer tilfeldige avstander og steder?

Oppsett med lys fra kameraposisjon blir aldri heldig, men eneste mulighet der som man ikke opererer med faste posisjoner. Faste posisjoner fungerer best med riggede stillinger der gjerne foring osv gjerne er inkludert. Det er ikke lett, det tar tid, men det gir klart best resultater.

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Oppsett med lys fra kameraposisjon blir aldri heldig, 

At det aldri er heldig skal jeg nå ikke si meg 100% enig i... Blar man gjennom PDF-presentasjonen øverst på denne siden, så ser man hvordan forskjellige metoder ved bruk av blits kan gi bildene det lille ekstra løftet.

Ved fotografering fra skjul og tilsvarende faste plasser så er vi nok enige. Der er det bare å la fantasien og den tekniske innsikten løpe løpsk om man har tålmodigheten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

At det aldri er heldig skal jeg nå ikke si meg 100% enig i... Blar man gjennom PDF-presentasjonen øverst på denne siden, så ser man hvordan forskjellige metoder ved bruk av blits kan gi bildene det lille ekstra løftet.

Ved fotografering fra skjul og tilsvarende faste plasser så er vi nok enige. Der er det bare å la fantasien og den tekniske innsikten løpe løpsk om man har tålmodigheten :)

Ok. 

 

Jeg stryker "aldri" og bytter ut med "sjelden".

 

Som med mye annet innen foto så lærer man seg gjerne hva som fungerer og hva som ikke fungerer i forskjellige situasjoner. Det er sjelden dumt å diskutere dette med andre som driver med det samme også. Det er en fin måte å lære på. Til å begynne med er det også nyttig å få noen justeringer fra de med mye erfaring innen feltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig, her var det kommet masse snæks:) 

På 18.11.2018 den 17.00, Kristian J. Vabø skrev:

øverstdenne siden,

Dette er super info, og deilige bilder:) 

Jeg tenkte først kontinuerlig lys på fast plass i hagen, men tenker det nok er riktig som Ørud skriver at det vil bli trøbbel med å få fuglene inn til en så opplyst plass. Så nå går jeg for et oppsett med flere blits på stativ i hagen ved forplassen og fast fotoposisjon fra vinduet. 

Etter å ha googlet litt med blits og fuglefoto så kom jeg over varianten med blits-brakett og blits-forlenger og syns det hørtes riktig så kjekt ut for de mørke månedene. Kanskje det kan utsette innkjøpet av mer lyssterk optikk? Det ville i tilfelle min utkårede satt pris på:p 

Så det blir å teste ut begge deler. Jeg har better beamer og brakett på vei og så skal jeg puttle med å sette opp studio i hagen utover:) 

Er det noen som vet hva den festebraketten heter som du skrur nikon blits fast til stativ med? Jeg har en sb600 på vei fra finn.no men uten den tingen? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Karbonfilt skrev:

Er det noen som vet hva den festebraketten heter som du skrur nikon blits fast til stativ med? Jeg har en sb600 på vei fra finn.no men uten den tingen? 

Ser ut til at den heter Nikon AS-19. Søker du får du treff i norske nettbutikker. Søker du på Nikon hotshoe to tripod adapter finner du billige uorginale løsninger også.

https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Nikon-AS-19-Speedlight-Stand-Tripod-Socket-SB-600-SB-800-SB-24-Flash-/183379994746

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Helt unødvendig å kjøpe orginal fotplate. Den er dessuten i plast og lite egnet for bruk som stativfeste. Kjøp heller en coldshoe billig på nettet.

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=hot+shoe+mount&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l2632.R2.TR6.TRC2.A0.H1.Xcold+shoe.TRS0&_nkw=cold+shoe+mount&_sacat=64353

Forøvrig må det nevnes at du får et forferdelig stygt lys med småblitzer da kontrasten blir veldig høy med så liten lyskilde. Du kan avhjelpe dette med å bruke hvite plater som reflektorer, det beste er isoporplater.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.