Gå til innhold
  • Bli medlem

Første klatretau


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe mitt første klatretau. Har nettopp tatt brattkortet og instruktøren anbefalte og gå rett på et 60 eller helst 70 meter impregnert heltau. Impregnerte tau er endel dyrere og også ofte normalt litt tynnere siden de gjerne er beregnet for erfarne klatrere og lengre ruter hvor taudrag blir et problem. Valget står nå mellom enten å gå for et billig standard tau som DMM Statement på 10 mm, eller gå for Mammut Infinity Dry 9.5 eller tilsvarende. Sistnevnte er omtrent dobbelt pris, men egner seg bedre om jeg på sikt vil bruke det til brevandring og klatring ute i våte forhold. Kommer nok til å velge 60 meter da de rutene her i området som krever 70 meter tau uansett er over det nivået jeg noen kommer til å klatre.

Noen som har noen gode innspill? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå for billig standartau. Du kommer uansett til å kåle en del med tauet i starten slik at det fort kan bli fortere slitt enn om du hadde hatt mer erfaring. Og du trenger ikke de ekstra meterene. Du må uansett kjøpe nytt tau om noen år om du fortsetter å klatre. Det er bedre å sikre med litt tykkere tau også så lenge ingen skal støte på harde ruter. 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har oppsummert greit sammen tenker jeg.

  • Sportsklatring inne/ute på klatrefelt.
  • Ruter ute som er et stykke under 30 meter fra bunn til toppfeste/snuplass
  • Til våte forhold som is/bre, eller fjell, kjøper du annet/andre tau med bedre egenskaper for de bruksområdene når det blir aktuelt.

Hva med et tau til 1099,- som har litt behandling (ikke full impregnering), da er det litt lettere å holde rent for skit som kan påvirke holdbarhet (for inneklatring trenger du ikke dette), og som også tåler litt flere fall en de billigste "nybegynnertau":

https://www.fjellsport.no/mammut-9-8-eternity-protect-standard-violet-fire-60-m.html

Endret av Terka
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på svarene over.

Med 60m og rundt 10mm har du ett godt all-round tau, som tåler flere fall, flere rappeller, mer topptauing, tar godt i "vanlige bremser", bedre å håndtere.

Tynnere og lengre kan du betrakte som mer spesialisert.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.