Gå til innhold
  • Bli medlem

Hagle våpensøknad


Reidun Marie Hoås

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har arvet en hagle. Trenger litt hjelp til å fylle ut søknad. Det som står på den, er at det er en j.stevens hagle, dobbelløp, sideliggense. Kaliber 12. 23/4 inch chamber. Springfield? 5100. Ser ikke noe våpennummer på den, og våpenkortet er mistet. Hva står 5100 for? Og hva er modellbetegnelsen?

Håper noe kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke si jeg vet mye, om dette med arv av våpen. (Men har tid, så jeg kan kommentere en del)  Og da er nok rådet til "Gal Krokfot" et godt råd, å kontakte Våpenkontoret. Men, i distriktet du sogner til! De vet hvordan du skal forholde deg til eierskap og overdragelse fra dødsbo og deretter hva du bør ha med i en søknad. Våpnet er trolig ikke registret og forklaring kommer nederst i avhandlingen. :)

Angående søknad, så er det flere aternative søknader. De mest vanlige er: a) Jakt, men da må du være registret i Jegerregistret. b) Konkuranseskyting med hagle, krever medlemskap i en slik organisasjon. c) Afeksjon (uten å oppfylle a, eller b), så blir normalt våpnet forlangt plombert.

Utfylling av søknad, er ikke så komplisert (og Våpenkontoret kan være behjelpelig). Primært vil dette være en "lukket" (kjent eier) søknad. (Hør med Våpenkontoret). Antar det oppgis under kollonnen "Tidligere eier", oppføres: Dødsbo, etter N.N., (eller noe slikt). Under "Søkes det om": bør det med "helauto og halvauto" være greit, våpenet er ingen av delene! Du må også krysse av, om våpnet skal benyttes til jakt.

Under "Våpnets art" oppføres: Dobbelt løpet hagle, (eller; hagle s/s). Kaliber er vel greit, det 12. Løpslende: Mål løpet og oppgi i cm. Fabrikkmerke: Stevens. Modell tviler jeg på at du trenger å oppgi (men hør med Våpenkontoret). Nummer. Det bør finnes et våpennr. på våpnet og da må det oppgis (kan være du må demotere fortre, for å se det). Hvis ikke det finnes, skriver du unummerert.

Resten bør være greit. Har du konkrete spørsmaål, så kan det hende jeg eller noen andre kan svare her. Ellers er "Kammeret.no", stedet for jegere og skyttere.  :)

Har så vidt kjenskap til våpenprodusenten Stevens (USA) og det var billige enskudds hagler, eller kombi (rifle og hagle løp), som ble solgt i Norge på 50- og 60-tallet og kanskje litt ut på 70-tallet. Enkle våpen og de fleste med utvendig hane. Men jeg vet Stevens også produserte dobbeltløpede "hammerles" hagler. Savage hagler/kombier var av samme sort. (De to produsenten hadde vel også et samarbeid, eller kanskje det var et oppkjøp). Om haglen din (TS) er fra samme periode, vet ikke jeg. Men registreringsplikten på hagler, ble ikke innført før okt. 1990. Og den er trolig kjøpt før den datoen og uten reg. plikt, dermed ikke Våpenkort! Men politiet er sikkert interessert i en kvittering på kjøpet (hvis det finnes), det ville dokumentere både tid for kjøp og eierskap. Gamle Våpenregistere er lite troverdige.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lompa skriver å finnes ofte våpennummeret på undersiden av løpet under forskjefte, på låsekassa, men kan og stå på løpet på oversiden. sjekket på en litt eldre hagle her, står nummeret både under låsekassa, og i bunn av forskeftet i stålet der. Dvs du må ha børsa fra hverandre, i våpensøknaden er det egen utfylling om arv som du må fylle ut. Sitter med 3-4 søknader selv her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.