Gå til innhold
Muggost

Hvilken hodelykt mener du er best?

Anbefalte innlegg

Min favoritt er Nitecore HC30. Mer enn nok lys, selve lykta er avtagbar og kan brukes som lommelykt, den har ikke batterikasse bak som gnager i bakhodet (og dermed heller ingen ledning som ryker), den bruker et 18650 oppladbart batteri eller to CR123 engangsbatterier, den har 5 lysnivåer hvorav det laveste er svært svakt, supert som leselys i teltet. Lysbildet er fantastisk, med jevne overganger fra sentrum til ut i kantene. Jeg har hatt masse hodelykter opp gjennom årene, både LED-lenser, Petzl, Black Diamond, Silva m.fl., men detter er den absolutt beste jeg har brukt. Og om jeg høres skråsikker og overbegeistret ut, så er det helt korrekt :D

HC30.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutes ago, TheSleepwalker said:

Dere med HC30 og HC60, er det samme lydbildet?  Har litt blanda følelser for hotspotten til 60. 

Ingen av dem lager spesielt mye lyd :D. Jeg har ikke sammenlignet direkte (min HC60 ligger i bilen eller i garasjen bakerst og innerst), så jeg skal ikke være like skråsikker nå - men jeg mener å huske at jeg liker lysbildet fra HC30 bedre. Sterkere i sentrum, men jevn og myk overgang til kantene. Ikke typisk hotspot som jeg har sett fra andre lykter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, Hege P. said:

Jahha. Nå fikk du meg til å kjøpe en sånn.. Kommer i posten til uka. ;)

Oj, tenk om du synes det er ei drittlykt - da får jeg skyldfølelse! :D
Men jeg tror du kommer til å like den, jeg har flere, og bruker ei av dem hver dag nå når det er så mørkt her nord. Senest for en time siden da jeg hentet potet til middagen, den har vi lagret i et mørkt og kaldt rom. Den jeg har i bilen brukte jeg i går da jeg skiftet ei lyspære. Jeg er like fornøyd med HC30 hver gang jeg bruker dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 hours ago, Johanks said:

Nå trenger jeg bare å få tak i ett par gode 18650 3500mAh batteri. Erfaringer med biltema sine eller andre anbefalinger? Leser lykteprodusentene vet å ta seg betalt for å sette navnet sitt på batteriene.  

Det finnes i hovedsak to typer 18650-batterier, de som har en elektronisk beskyttelseskrets ("protected" ), og de som ikke har det. Førstnevnte er beskyttet mot kortslutning, overlading og feil bruk, mens de andre ikke har noen beskyttelse. Jeg har brukt begge deler uten problemer med noen av dem. Men nå er de billige ubeskyttede batteriene mer som en reserveløsning, jeg bruker de beskyttede så lenge jeg kan. Bare sånn i tilfelle....
Jeg bruker batterier fra Nitecore og Olight, begge er anerkjente produsenter. Den beste laderen jeg har er Nitecore sin D2 og D4, den får du under momsgrensa på ebay.
Kjenner ikke til Biltema sitt 18650, men prisen er god. Det er neppe "protected" siden det ikke er nevnt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
42 minutes ago, can said:

siå eg oppdaga at milrab hadde helgetilbud så slo eg til på ei nitecore HC 30, så får eg bokstavlig talt sjå når eg får ho.

Gratulerer - HC30 er min favorittlykt (og jeg har prøvd mange...!).
Du spør lenger opp om batteritype. HC30 bruker enten ett oppladbart 18650 Li-ion batteri, eller 2 stk CR123 engangsbatteri (Lithium). Du kan ikke bruke vanlige AA eller AAA batterier, da ville du fått svært kort batterilevetid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
36 minutes ago, can said:

Supert, tenkte eg skulle ha ho til og frå post på jakta i haust.

Berre ein ting, må eg kjøpa ein egen ladar då eller?

Hvis du skal bruke 18650-batteri, ja. CR123-batterier kan ikke lades.
En meget god lader til 18650 er Nitecore D2, fås på ebay til et par hundrelapper. Finnes også som D4 med plass til 4 batterier.
CR123-batterier får duf.eks. her, 12 stk for 217kroner  Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutes ago, can said:

Takk for batteri tipset frå eBay, passe ingen av ladarane mine så får eg kjøpa ladar derifrå og, viss eg ikkje berre kjøpe «vanlige» batteri då.

Ikke-ladbare CR123A batterier er svindyre i Norge, gjerne 80-90 kroner for 2 stk (f.eks. Biltema, Clas Ohlson). På ebay får du som nevnt en 12-pk for et par hundre kroner.
Jeg bruker oppladbare 18650, men kvalitetsbatterier er ganske dyre selv fra Kina, og du må ha lader i tillegg. Siden jeg har en del utstyr som bruker slike batterier har jeg investert i flere 18650, det lønner seg på sikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.