Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken hodelykt mener du er best?


Muggost

Anbefalte innlegg

På 4.11.2018 den 14.02, Bjørn J skrev:

Min favoritt er Nitecore HC30. Mer enn nok lys, selve lykta er avtagbar og kan brukes som lommelykt, den har ikke batterikasse bak som gnager i bakhodet (og dermed heller ingen ledning som ryker), den bruker et 18650 oppladbart batteri eller to CR123 engangsbatterier, den har 5 lysnivåer hvorav det laveste er svært svakt, supert som leselys i teltet. Lysbildet er fantastisk, med jevne overganger fra sentrum til ut i kantene. Jeg har hatt masse hodelykter opp gjennom årene, både LED-lenser, Petzl, Black Diamond, Silva m.fl., men detter er den absolutt beste jeg har brukt. Og om jeg høres skråsikker og overbegeistret ut, så er det helt korrekt :D

 

HC30.jpg

Jahha. Nå fikk du meg til å kjøpe en sånn.. Kommer i posten til uka. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om man bare har ett hode, er det ikke nødvendigvis nok med bare 1 hodelykt..

Min alltid i lomma/sekken lykt er Black Diamond Spot. Den veier 90g med 3AAA batterier, har 300lm lys når batteriene er nye, men lyser til batteriene er flate, dvs den skrur seg aldri av som en oppladbar lykt. Har rødt lys og tastelås og er vanntett (ikke batterirommet men resten). Brukes til gåturer, leirlykt og er alltid med siden det hender jeg ikke alltid kommer meg hjem før det er "lyktemørkt". Jeg mer enn ett eksemplar, det gjør det lettere å alltid få med seg en lykt, det gjør heller ikke noe at jeg betalte mindre enn 60% av nypris for de.

Neste er Petzl Nao i første utgave, det er langrennslykta. Har lagt inn en fin "reactive" (selvjusterende) innstilling til vanlig gange, og det er superenkelt å vri den over på max selv med hansker når det kommer en utforbakke. Går det riktig så fort nedover kunne den hatt litt kraftigere lys, og kanskje kunne batteriet vart litt lengre, så jeg kunne vært litt lengre ute noen ganger når det er ekstra fint. Uansett er jeg veldig fornøyd med den!

Siste er en Magicshine 928C sykkellykt bundle med baklykt. Jeg har "førsteutgave", dagens modell har USB ut og appstyring og rosinen i pølsen er at batteriene kan brukes som powerbank. Bundlen koster normalt 1499,- på XXL, men fra tid til annen koster den 999,- Er ikke sikkert du trenger baklykt, men det følger med 2 batterier når man velger bundle, ett 6 cellers og ett 4 cellers (18650 celler). Lykten har 3200lm (oppgitt lysstyrke) og lyser bra. Ikke superfan av O-ring festet, men det funker greit nok. Når prisen er nede i 999,- er det et realt godt kjøp, det skal godt gjøres å få en såpass lyssterk lykt med 2 batterier som også kan brukes som powerbank til en bedre pris.

Det skal også sies at jeg på et tidspunkt hadde en Lupine Pico X4 i handlekurven når den var ny på markedet (koster en del mindre nå). I et "lyst øyeblikk" tenkte jeg meg om og konkluderte med at det eneste greia gjør er å lyse... og for samme summen penger var det mulig å kjøpe en "grei" PC. De to tingene hang rett og slett ikke sammen, så det ble Magicshine til 999,- i stedet.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Walle skrev:

Hehe
Akkurat mine tanker, selv om jeg er veldig fornøyd med Petzl Nao lykta jeg har (versjon der man også kan benytte AAA batterier, versjon 1 eller 2 ?)
Lykta lyser egentlig mer en godt nok til formålet, men mye vil ha mer og fanden vil ha fler...

Vurderer dog å få laget ett nytt batteri med litt større kapasitet. 
 

Du kan jo bare kjøpe ett ekstrabatteri?

Kan anbefale skjøteledningen hvis du bruker den i kulde, slik at du får varm batteripakke i innerlommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hege P. said:

Jahha. Nå fikk du meg til å kjøpe en sånn.. Kommer i posten til uka. ;)

Oj, tenk om du synes det er ei drittlykt - da får jeg skyldfølelse! :D
Men jeg tror du kommer til å like den, jeg har flere, og bruker ei av dem hver dag nå når det er så mørkt her nord. Senest for en time siden da jeg hentet potet til middagen, den har vi lagret i et mørkt og kaldt rom. Den jeg har i bilen brukte jeg i går da jeg skiftet ei lyspære. Jeg er like fornøyd med HC30 hver gang jeg bruker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre stk  Zebralight hodelykter. To av dem drives av  et 18650 batteri og en som går på et AA. Alle tre er "floody" dvs at de ikke har hotspots, men helt jevnt fordelt lys over et bredt område. Det er svært behagelig når jeg går i skauen, eller jobber med noe foran meg for eksempel mekker motor, setter opp telt etc. Kvalitetsfølelsen er selvsagt meget bra. Husker ikke hvilken modellbetegnelse de har og jeg er langt unna dem nå så får ikke sjekket. Men floody og 4000K er det jeg trives med. Til andre aktiviteter som fordrer mer kastelengde har jeg en Olight S30R Baton III som jeg monterer i et Zebralight "hodebånd" ved behov eller en Baton S1. på capsen hvis jeg går med det.

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Du kan jo bare kjøpe ett ekstrabatteri?

Kan anbefale skjøteledningen hvis du bruker den i kulde, slik at du får varm batteripakke i innerlommen.

Om jeg får laget ett batteri kan jeg velge ett med større kapasitet enn de Petzl tilbyr. Og prisen blir sannsynligvis en god del mindre. Så da har jeg plutselig 2 batteri   :-)
Fordelen er at jeg får lengre brenntid på lykta før jeg må lade/bytte batteri. 

Med laget, mener jeg selvfølgelig bare at jeg får tilpasset en celle med korrekt kontakt slik at den passer i lykta. Har gode erfaringer med butikkene listet opp nedenfor for slikt arbeid. 
https://www.automax.no/
https://altitec.no/

Hadde tidligere med ett sett AAA Lithium batterier i backup, men nå har jeg en powerbank.

Bruker skjøteledningen når det er kaldt. Batteriet er som regel klipset på innerlomma i bib delen på buksa jeg bruker mest vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Oj, tenk om du synes det er ei drittlykt - da får jeg skyldfølelse! :D
Men jeg tror du kommer til å like den, jeg har flere, og bruker ei av dem hver dag nå når det er så mørkt her nord. Senest for en time siden da jeg hentet potet til middagen, den har vi lagret i et mørkt og kaldt rom. Den jeg har i bilen brukte jeg i går da jeg skiftet ei lyspære. Jeg er like fornøyd med HC30 hver gang jeg bruker dem.

Jeg har kikket på den lenge, men innlegget ditt fikk meg til å bestemme meg. Kjøpte fra Magasinet, men er litt irritert over at det ikke følger med oppladbart batteri.  Får pakke ut, og så spole ned til Joker'n og se om de selger sånt der, eller vanlige batterutter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lupine neo ble bra når jeg satte på filter. Men en ting å passe på om noen går for det merket; lading av batteri kun med lupines egen lader om du ikke kjøper egen overgang for å bruke usb så du kan bruke powerbank😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hege P. skrev:

Joker'n

Du skal ha en bra velassortert Joker tilgjengelig hvis du skal finne 18650-, eller cr123-batterier der, dessverre. Forresten, CR123, kanskje...

Uansett, det er ei knallykt! Nå har det også dukket opp en HC33. Den leverer vel 1800 lumen. Jeg må ærlig talt si at jeg er usikker på om det er noen vits i. Jeg vet ikke helt hva den skal gjøre, som 30'en ikke allerede gjør, ut over å være sterkere på papiret.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hovedgrunnene til at jeg jeg fant på led lenser igjen er at det er produkter jeg har bare god erfaring med. 

Har hatt mye lykter fra led lenser og der som har imponert meg mest er hvor mye de tåler. Har hatt min h14.2 timevis i regn. Sludd og snø. Aldri noe problem. 

Det jeg kommer til og savne på r19 er mulighet til og lade på fra USB.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en tidligere ganske så populær hodelykt på 960 gram? 😁

1658749051_Silva478.jpeg.7f8486bce1402241b171de8b531c67ca.jpeg

Lumen pr gram, + antall timer med x lumen er vel noen nøkkelkriterier som har blitt kraftig forbedret siste 5-10 år. 🤔

Andre interessante kriterier, ut fra type bruk, kan være spredning, lysspekter, volum, total vekt, tetthet (IPx), osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Hva med en tidligere ganske så populær hodelykt på 960 gram? 😁

1658749051_Silva478.jpeg.7f8486bce1402241b171de8b531c67ca.jpeg

Når du er ute på ski i skogen, og ser gulskjæret fra en sånn danse i tretoppene, er det best å være på vakt...da kommer det nemlig en seriøs langrennsløper du helst bør passe deg for.🙂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Omnilite skrev:

Når du er ute på ski i skogen, og ser gulskjæret fra en sånn danse i tretoppene, er det best å være på vakt...da kommer det nemlig en seriøs langrennsløper du helst bør passe deg for.🙂

Ja, og han begynner å bli såpass gammel at du må ta høyde for at han ikke klarer svingen på de stive beina sine, men allikevel ikke så gammel at han har begynt å sette ned farten i utforkjøringene. (Jeg vet, for jeg har nemlig en sånn..)

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Godt fornøyd med Black diamond spot som hverdags-lykt og til campbruk, drar også nytte av muligheten for rødt lys ved jakt og den kan dimmes langt ned. 

Har hatt lyst å handle Nitecore hc70 lenge, savner mere lys, rekkevidde og batteritid når jeg er ute å går i skogen/fjellet. Så kom jeg over denne nå på nettojakt.no til 599,-inkl frakt, noe som nesten er 1/3 av veil.pris jeg har sett andre plasser. Liker også at den kan benyttes som powerbank. 

Nå trenger jeg bare å få tak i ett par gode 18650 3500mAh batteri. Erfaringer med biltema sine eller andre anbefalinger? Leser lykteprodusentene vet å ta seg betalt for å sette navnet sitt på batteriene.  

Endret av Johanks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Johanks said:

Nå trenger jeg bare å få tak i ett par gode 18650 3500mAh batteri. Erfaringer med biltema sine eller andre anbefalinger? Leser lykteprodusentene vet å ta seg betalt for å sette navnet sitt på batteriene.  

Det finnes i hovedsak to typer 18650-batterier, de som har en elektronisk beskyttelseskrets ("protected" ), og de som ikke har det. Førstnevnte er beskyttet mot kortslutning, overlading og feil bruk, mens de andre ikke har noen beskyttelse. Jeg har brukt begge deler uten problemer med noen av dem. Men nå er de billige ubeskyttede batteriene mer som en reserveløsning, jeg bruker de beskyttede så lenge jeg kan. Bare sånn i tilfelle....
Jeg bruker batterier fra Nitecore og Olight, begge er anerkjente produsenter. Den beste laderen jeg har er Nitecore sin D2 og D4, den får du under momsgrensa på ebay.
Kjenner ikke til Biltema sitt 18650, men prisen er god. Det er neppe "protected" siden det ikke er nevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På ‎01‎.‎02‎.‎2019 den 4.13, Johanks skrev:

Nå trenger jeg bare å få tak i ett par gode 18650 3500mAh batteri.

Jeg kjøpte fra Milrab. Raskt og greit levert til god pris. Den laderen jeg kjøpte til gjør at jeg kan bruke disse batteriene som powerbank også. Jeg vurderer å kjøpe flere batterier, og kutte den andre powerbanken jeg har hatt med på tur.

Siden sist denne tråden var aktiv har jeg hatt et lyktehavari, og jeg gikk til innkjøp av Nitecore HC33. Fyttikatta for ei lykt! Jeg trengte ikke engang å bruke den på full styrke da den ble testet på løssnøkjøring i skogen. Gir en konsentrert senterstråle, og bra sidelys også.

Det ble nevnt noe om tastelås lenger opp. Denne har det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykta som er best er den som passer til den aktivitet jeg skal gjøre. Stort sett bruker jeg 3-4 lykter.
1. En magicshine på 2000lumen som brukes til ski, marka/sti sykling i mørket etc. Litt for tung på hode til jogging.
2. En Magicshine 1000lm. brukes som lys på jobbsykkelen primært, men også i skogen i tillegg til den store.
3. Petzl Tikka, husker ikke nummer. Fin liten lykt som jeg bruker på camp og noe til jogging.
4. Olight S10 kjøpt på XXL. En bitteliten stavlykt på 400lumen. Den har clips så jeg fester den på capsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt Biolite Headlamp siden midten av Desember i alt fra joggeturer til spasering og skogstur, og siden de nå (snart) får den inn på Outnorth, og sikkert andre plasser i Mars, så klarer jeg ikke dy meg med å skryte litt. For en knallgod hodelykt! Utrolig komfortabel, lett å justere, veier lite, er vel balansert fremme/bak om man f.eks jogger litt eller er i andre aktiviteter annet enn gåtur med/uten sekk. Kan tiltes for å finne den vinkel man ønsker, har flere lysmoduser (frem, vid, kombo, rødt, sos) hvorav disse kan også dimmes til den styrken man ønsker. Nei, den er ikke verden kraftigste eller har lengst batteritid. Men den er MER enn nok på lysstyrken til den bruken og behovet jeg har hatt, og samme med batteritiden. I tillegg er den USB-oppladbar, batteribanken er med på tur uansett, men lykta har jeg ikke hatt behov for å lade på tur enda. Men godt at muligheten er der. Kommer i flere farger og tåler litt vann om det skulle regne eller liknende. :) Så til de som er ute etter noe lett på hodet, med god batteritid og lys, lett å bruke, lett å tilpasse, lett å lade uten å drasse med seg ekstra batterier som må kjøpes/lades separat, ja da ville jeg virkelig vurdert denne. :) I tillegg koster den bare 600! :)HeadLamp_1_grey.jpg.889b860db20cc54970f55db3e9a791d9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Såg litt på detta her i kveld.

Tenkte og kjøpa meg ei lykt og virka som om eg ikkje trør heilt feil med ei nitecore HC 30.

Såvidt eg forstår så får ein med ett oppladbart batteri pluss at ein kan bruka vanlige batteri og?

Er fullstendig grøn på detta med hodelykter, har ei eldgammal som lyse omtrent som eit talgaljos i ei skitten fjøslykt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til hodelykt herfra. Petzl Bindi. Den er alltid med fordi jeg merker ikke at den er med. Kjøpte den i våres, så den har enda ikke blitt testa i høstens bekmørke. Men den har vært brukt som teltlykt i hele sommer og også på fjelltur for et par helger siden. Det er kun en reservelykt for jeg har en «lyskaster» fra Olight. 

Den er oppladbar og veier 35 gram og er på 200 lumen. 

 

 

488E5025-9AE9-4E89-A5A7-75971168CE11.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.