Gå til innhold
  • Bli medlem

Dragonfly eller XGK?


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Jeg har lest en del poster på dette forumet om disse to brennerne er litt nysgjerrig på om noen har erfaring med begge.

Som jeg har forstått så er Dragonfly et klart valg når man skal kokkelere, da denne kan justere intensiteten på flammen. Derimot har denne flere bevegelige deler

som kan gå i stykker underveis på en tur. XGK EX står frem som ekspedisjonsbrenner nummer 1 og jeg ser folk anbefaler denne over en lav sko. I tillegg har denne kommet bra ut i kullostester.

Jeg er veldig interessert i en brenner som fungerer uansett, men også kan kokkeleres med (Kanskje et umulig ønske? evt. må ha begge?). Er det noen her som lager mat med XGK?  eller er det bare snøsmelting og koking? Jeg har lest her tidligere at man kan justere intensiteten på XGK ved å pumpe mindre trykk på flaska. Er "simmering" med XGK så omstendig at man heller bør gå for en dragonfly? eller er dragonfly så robust at den kan være det beste av begge? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaring med begge, men dragonfly har aldri sviktet selv om den har mange deler. Kjøpte rep sett i 2006 og aldri brukt det.

Jeg kan ikke si at jeg har brukt den mye - men noen turer hver vinter siden 2005.

Foretrekker gass mest mulig ellers. Den er utrolig god å koke med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Dragonfly, men jeg har "kopien" Optimus Nova. (Som jeg er veldig fornøyd med.) Det er mulig at Optimus misliker å bli kalt kopi, men de er så like, av likevel er det et ankepunkt mot Dragonfly, og det er glatte kjelestøtter. Utrolig nok så har plast-pumpene til MSR blitt veldig pålitelige, det erikke en ulempe lenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge. På normale turer med pulk som går over flere dager eller basecamp i den norske fjellheimen så har jeg med begge to, bruker alltid Dragonfly og har XGK som backup. Har hatt null problemer med begge.

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacking-stove/msr-dragonfly

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacking-stove/msr-xgk-ex

Dragonfly er finfin å kokkelere med synes jeg. Av de to ville jeg valgt denne dersom jeg kun skulle ha en og bruksområdet er "normale" vinterturer i Norge.

Har forresten en Optimus Nova i et Trangia oppsett som sikkert er over 20 år og fungerer fint, minimalt med service og fortsatt 100% original (ingen deler byttet ut).

Bruker forresten kun bensin på disse brennerene (også til forvarming).

 

Endret av Terka
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også begge. Dragonfly fungerer best til kokkelering, men den er også god ved bare snøsmelting og varmeapparat. Har aldri opplevd problemer med den. Bruker den på bensin.

 

XGK er like bra og robust, men er vel egentlig ikke noen finjusteringsmuligheter på denne. XGK funker best på parafin, eller JP-8, Jetfuel. Men jeg bruker F-34 og det er definitivt bedre enn bensin på denne.

Dragonfly presterer ikke spesielt bra på parafin etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det slik at finjustering ikke er mulig med XGK, pga. at den kun har ventil på pumpen, men forstår ikke helt hvorfor dette fører til dårligere regulering? Blir det ikke bare en forsinket regulering, slik at du må vente for å se ann effekten etter å ha vridd litt på ventilen? Jeg kan fint regulere min Omnifuel bare ved å la spindelen stå på max og kun regulere med ventil på pumpen. Vurderer å gå over til XGK, men må ha muligheten til å kunne lage mat på lav varme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon

Da har jeg mottatt brenneren og det ble en Dragonfly! Da jeg pakka den opp så la jeg merke til at slangen var veldig stiv. Jeg prøvde å strekke den ut, så hoppet den på en måte rundt slik at buen på slangen skiftet side. Er dette vanlig? Virker som om det er en stiv C-formet slange inni selve den metallstrømpen. 

Endret av fightingfalcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, fightingfalcon skrev:

Da har jeg mottatt brenneren og det ble en Dragonfly! Da jeg pakka den opp så la jeg merke til at slangen var veldig stiv. Jeg prøvde å strekke den ut, så hoppet den på en måte rundt slik at buen på slangen skiftet side. Er dette vanlig? Virker som om det er en stiv C-formet slange inni selve den metallstrømpen. 

Den har vel en rensewire inni slangen slik de andre MSR brennere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt ikke "myke og smidige" slanger på MSR brennere i forholdt Sota Nina, Optimus Nova, osv.

Dragonfly slangen er stiv og XGK er vel enda stivere og kortere om jeg husker rett. 

En "baseplate" som holder brenner og flaske på plass og isolerer mot underlaget er knall på snø og i innnertelt. Finnes en egen tråd på slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på testresultater, MSR har blitt bedere og bedre gjenom årene, ikke minst pumpene som er nå er ganske driftsikre ned til en del kuldegrader. Noen mener at shakerjet er en ulempe, men det stikke opp fra innsiden, og å dytte rusket ut må jo være bedre enn å trykke det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dsk skrev:

Noen mener at shakerjet er en ulempe, men det stikke opp fra innsiden, og å dytte rusket ut må jo være bedre enn å trykke det inn.

Å? Finnes det noen ulempe med Shakeren?

Det er jo bare å riste den litt av og til. Eller i prakis skjer dette i sekken og under pakking, så man trenger vel ikke å tenke på dyserensing mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon

Da har jeg prøvekjørt den noen ganger og justeringa av flammen er jo helt hysterisk bra. Hadde whisperlite tidligere og dette ble noe helt annet. Eneste jeg savner sammenlignet med Primus sine brennere er muligheten til å tømme flaska og slangen for trykk ved å snu flaska. Når jeg demonterer slangen fra flaska så kommer det litt bensin her og der. Jeg prøvde å snu flaska på dragonflyen. Det var ikke umulig, men det var betydelig mer motstand når man prøver å rotere flaska. Jeg følte at brenneren i værste fall kan velte om man prøver, så da er det kanskje like greit å la være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stenger alle mine MSR brennere ved å snu flaska. Det er bare å holde et par fingre på slangen like ved pumpa og snu flaska😊 Men en må passe på at røret som suger fuel kommer helt ut i veggen på flaska da....

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 13.49, Marius Engelsen skrev:

Å? Finnes det noen ulempe med Shakeren?

Det er jo bare å riste den litt av og til. Eller i prakis skjer dette i sekken og under pakking, så man trenger vel ikke å tenke på dyserensing mer.

Noen av gamlekara (60+) mener at med shakerjet ble finjusteringen på svak varme dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2018 den 20.48, Kjellis skrev:

Slangen er veldig kort og stiv på Dragonfly og oppfører slik du beskriver når du bøyer den, @fightingfalcon. Jeg har Dragonfly, XGK EX og Whisperlite Universal og de to sistnevnte har lengre og mykere slange enn Dragonfly 😊

Synes det et rimelig lik lenge, diameter og stivhet på slangen til XGK og Dragonfly som jeg har (lengde et lik når man regner med rør inn mot brenner på Dragonfly). Mulig de har endret på modellene?

20181117_223116.thumb.jpg.7fb3092ae4bf2ce02a4df06c669df9e4.jpg

20181117_223755.thumb.jpg.676a99d7c552236fc0f6936392de73ca.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.