Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av hengekøye


John Inge Frantzen

Anbefalte innlegg

Hei jeg er ny på dette forumet og egentlig ganske ny i villmarks camping hobbyen, men jeg har blitt bitt av basillen da og nå skal karen ha seg skikkelig utstyr! ;)

Jeg har vært fornøyd med å campe på bakken med tarp over hodet og dobbelt sett med liggeunderlag under en skikkelig sovepose, men er temmelig lokket til å teste ut camping i hengekøye også er jeg en type som ikke gidder kjøpe noe billig for å teste ut først, jeg vil vel ha omtrent det beste du kan få tak i med en gang 😅


Sånn jeg har forstått det er det i hovedsak 3 typer hengekøye å velge mellom om man ikke tar inn en kategori for super lettvekt da.

Det er da en standard banan/diagonal formet hengekøye som for eksempel denne fra Hennessy Hammocks: https://hennessyhammock.com/products/jungle-safari-zip

Eller en bruformet med stenger som denne fra Warbonnet: https://www.warbonnetoutdoors.com/product-category/hammocks/ridgerunner-and-add-ons/

Eller en kjempespennende 90 graders type som denne fra norske Amok: https://www.amokequipment.no/products/draumr-bundle


Det jeg lurer på er om noen har erfaring med de forskjellige typene her og kan sammenligne litt for meg, for eksempel om de bruformede som kommer med stenger tar litt mye plass/veier litt mye pågrunn av stengrene i forhold til de andre, om det er drastiske forskjeller i komfortnivået når man ligger i de, slitestyrke, enkelhet i oppsett/nedpakking, plass under/ved siden av til tursekken og i hvilke temperaturer og vær de kan brukes komfortabelt i.

Ettersom man kan få noe som heter underquilt til de 2 første typene føler jeg meg mer sikker på at de kan holde meg varm om vinteren, men den 90 graders typen er kanskje like god om man har et skikkelig liggeunderlag med tanke på at den har en sånn fin lomme som holder det ordentlig på plass?

Jeg synes utvalget av hengekøyer i norske (nett)butikker er ganske labert så det kan se ut til at jeg må ut med en masse cash og bestille fra utlandet som da medfølger moms og tollavgifter, men om noen har noen skikkelig gode forslag til utstyr jeg kan få tak i her i Norge så gjerne si ifra!
Selvfølgelig også si ifra om dere har hengekøyer å anbefale fra utenlandske sjapper, ser ut til at jeg må gå den veien med mindre jeg bestiller meg Draumr fra Amok, kjenner jeg blir litt stolt av at den er produsert av våre landsmenn også ser den veldig spennende ut så kan jo fort hende jeg går for den ;) 

I all hovedsak er jeg ute etter komplette sett med myggnetting, tarp og eventuelt "underquilt", men om dere kan anbefale kombinasjoner fra forskjellige produsenter som dere vet er testa og funker bra så kan jo det også være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en gruppe på Facebook (vi som trives i hengekøye) som arrangerer gruppeheng med jevne mellomrom. Det neste tror jeg er i Østmarka utenfor Oslo, hvis det ikke alt har vært. Om du har mulighet er det en god ide å høre med deltagerne der om det er mulig å svinge innom og prøve køyer :)

Forskjellen i komfort mellom typene er nokså ubetydelig om man sammenligner epler og epler, så det går mest på personlig preferanse hvilken man ligger best i.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er stygt redd for at jeg kommer til å angre om jeg ikke går for den hehe men om den viser seg å være et svært beist å ta med seg sånn at jeg ender opp med å ikke bruke den noe særlig så er det litt mye penger å satse syns jeg 😅

Usikker på hvor mye volum den tar i forhold til for eksempel en Hennessy Explorer, veier 400 gram mer ihvertfall, men om pakkvolumet er omtrent det samme så er det kanskje verdt den ekstra vekta?

Da gjenstår det egentlig bare at den skal klare å holde meg varm om vintern, jeg kommer nok til å kjøpe Exped Downmat LW 9 sammen med Draumr hengekøya, men føler at jeg burde nok være forberedt på at jeg trenger mer enn det når gradestokken bikker under -10 grader....kanskje det holder med et skikkelig ullteppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Hennessy Explorer og Amok Draumr, er omtrent samme størrelsen pakket ned, så den er ikke noe svært beist - bare mye mer komfortabel enn Hennessyen - syns jeg. Og mye mer utsyn når man ligger og sitte funksjonen er helt super :) Du burde ikke gamble med skikkelig isolering uansett køye, så noe ullteppe istedenfor et godt liggeunderlag eller en varm underquilt er ikke noe å vurdere - spesielt om vinteren. Hvis du tenker ullteppe under Exped Downmat LW9 så skader det jo ikke, men tror ikke det vil være nødvendig da det liggeunderlaget har en ganske høy R-verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå ikke så mye erfaringer med køyer dessverre. Men har nå forhåndsbestilt amok draumr xl, syns den virker ganske så digg. Ja det er ikke den letteste køya i verden, men samtidig så virker den så behagelig at den vekta skal jeg klare å bære. Gleder meg til den kommer, men det er nå ikke før mars/april en gang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig ullteppe over downmat'en da, tror ikke det er plass under, eller tenkte du jeg skulle henge den under hele køya?

Så passende at du har både Explorer og Draumr, det er akkurat de 2 jeg har vurdert mest! 😃

Titta litt på Dutchware sin Chameleon Wide, virker som et veldig godt alternativ til Hennessy'en ettersom det veier mye mindre og er modulært så man switche mellom vinterdekke og myggnetting, men så må man jo ha et skikkelig underquilt også da om man vil bruke den om vintern, koster faen skjorta for de skikkelig gode underquiltene ser jeg!

Kan se ut til at jeg går for Amok sin, håper bare de gunner på med et Black Friday tilbud, jeg prøver å vente med å bestille mere greier til Black Week, det er vanskelig, men jeg må være sterk så kan jeg kanskje spare noen tusenlapper ;) 

Draumr XL virker veldig bra for en 3 sesongs løsning, men ettersom man må bruke demmes Fjøl og ikke kan bruke Exped Downmat 9 så er jeg redd den ikke vil være varm nok for vinterbruk.
Synd de ikke har implementert de samme plassbesparende løsningene på den vanlige størrelsen som de har på XL versjonen, den XL versjonen blir jo både mindre i pakkvolum og lettere enn den korte 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har HH Explorer og er godt fornøyd med den etter noen års bruk. Men hadde muligens gått for Dutchware-køya om jeg skulle hatt en ny tradisjonell køye i dag. Det viktigste er at køya er lang nok slik at du ligger flatt (nok). Jeg kommer til å gå for en Amok en vakker dag også, men er det en hengekøye eller en svevende seng? Ikke sikker! Det er i alle fall noe annet og tror egentlig jeg da kommer til å savne "feelingen" en tradisjonell køye gir også... 🤔

Jeg har ikke giddet å anskaffe meg underquilt men bruker bamse-underlag eller exped-madrass og trives i grunn greit med det. De fleste køyer får du nok solgt for en god penge på Finn om du skulle ombestemme deg. Et par hundre-gram pluss eller minus hadde jeg ikke giddet å bruke for mye tankekraft på. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, John Inge Frantzen skrev:

 

Titta litt på Dutchware sin Chameleon Wide, virker som et veldig godt alternativ til Hennessy'en ettersom det veier mye mindre og er modulært så man switche mellom vinterdekke og myggnetting, men så må man jo ha et skikkelig underquilt også da om man vil bruke den om vintern, koster faen skjorta for de skikkelig gode underquiltene ser jeg!

 

Hvor kaldt vær har du tenkt å bruke køya i? Econ-serien til www.hammockgear.com er gunstig priset, og den varmeste underdyna deres holder ned til 17 minus. Jeg har en Loco Libre Carolina Reaper -10 til de kaldeste turene, en HG Incubator 20 jeg har brukt resten av tiden og en HG Econ Phoenix 0 jeg tester ut nå. 

Køyene mine er hjemmesydde, men tilsvarende i stoff (Hexon 1.6) og konstruksjon som Dutchware sine. Komforten på mine er vesentlig bedre enn i Hennessy, trolig mest på grunn av lengden men stoffet har nok også betydning.  Draumr er sammenlignbar i komfort men veier ca 3 ganger mer og tar mye mer plass i sekken. Jeg syns også den er litt plundrete å komme seg inn og ut av, men det er sikkert en vanesak.

Det er veldig individuelt hva man liker å sove i, så jeg vil igjen oppfordre deg til å prøve forskjellige køyer før du kjøper.

Evt sy selv :) https://www.hengut.no/2017/07/09/hengekoye-med-fastmontert-myggnett-fremgangsmate/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri stolt på en hengekøye som jeg hadde sydd selv, sying har jeg ingen erfaring med så tror ikke det er noe alternativ.

Bestilte meg en Draumr jeg, fikk høre det var få igjen så de ikke skal ha noe Black Friday tilbud og de ikke sender ut nye køyer før til April neste år!
Vil ikke sitte ventende på dørstokken også plutselig er døra stengt, tror jeg kommer bli storfornøyd med denne uansett ☺️

Fant ut at det hadde blitt sjukt dyrt å bestille en kvalitets hammock fra utlandet med underquilt og hele pakka så når Draumr endte opp med å være det rimelige alternativet så får jeg bare godta at den kanskje veier litt mer og tar litt mer plass enn alternativet, føler på meg at den gjør opp for det i komfort og pris.

Kan jo hende jeg en dag i fremtiden bestiller meg en tradisjonell hengekøye, men nå er jeg oppe i omtrent 20 000 brukt på turutstyr siste måneden også sitter jeg å vurderer å kjøpe meg pulk og isbor også til vintern 😅

Tenkte jeg skulle lage en post hvor jeg spør om litt råd angående det også, takker så mye for hjelpen så langt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.