Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassboks på varm vedovn


Eksilbergenseren

Anbefalte innlegg

Annonse

Joda, jeg har nå lært at det er atskillig mere futt i en slik liten gassboks enn jeg trodde. Jeg er jo klar over at de kan eksplodere, men ikke med slik voldsom kraft.
Det er litt vanskelig å tro at en liten butangassbeholder kan få taket til å løsne, og at et trapperekkverk utendørs ble blåst bort. Hvis bildet viser den boksen som eksploderte, er det en butangassbeholder (muligens med litt propan i), og ikke en propanbeholder som det står i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være gassen som boksen har sluppet som har blandet seg med luft og anntent som har gjort skaden og ikke trykkbølgen som følge av at boksen sprakk. Det jeg prøver å si at det har vært en sekundær eksplosjon av gass. Den kunne oppstått også med en boks som lekker kontrollert hvis hytta var tett nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stadig hørt om historier hvor hele hus har blitt pulverisert fordi kjelleren har blitt fyllt med gass for så å antenne.

En annen versjon jeg har hørt ligner veldig på dette tilfellet, noen hadde tatt med seg en gasslykt inn i en badstu på en hytte. Det hele endte med at veggen flytta seg fem centimeter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.Ramberg skrev:

 Den kunne oppstått også med en boks som lekker kontrollert hvis hytta var tett nok.

Det kunne det helt klart, men gassen lukter såpass sterkt at de fleste vil reagere lenge før gassen når antennelig nivå.

Så vidt jeg har skjønt lukter forresten ikke verken butan eller propan noe særlig i utgangspunktet. Lukten vi forbinder med gass er tilsatt for at vi skal kunne bruke nesen som gassdetektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.Ramberg skrev:

Det må vel være gassen som boksen har sluppet som har blandet seg med luft og anntent som har gjort skaden og ikke trykkbølgen som følge av at boksen sprakk. 

Dette har du helt sikkert rett i. Boksen er for svak og for liten til at det er gasstrykket som frigjøres som flytter taket. (Da må du nok ha noe som ligner mer på dykkeflasker.) Når gassen antenner vil den derimot utvide seg enormt, og øke trykket i rommet nok til at tak og vegger flytter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, O.Ramberg said:

Det må vel være gassen som boksen har sluppet som har blandet seg med luft og anntent som har gjort skaden og ikke trykkbølgen som følge av at boksen sprakk. Det jeg prøver å si at det har vært en sekundær eksplosjon av gass. Den kunne oppstått også med en boks som lekker kontrollert hvis hytta var tett nok.

Ja, dette er nok riktig, og da skjønner jeg den voldsomme trykkbølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, dsk skrev:

Høres fornuftig ut, det ser jo ut som om bunnen har sin opprinnelige form, og ikke har poppet ut som følge av høyt trykk i boksen.  

Ser ikke slik ut for meg.  Til høyre er vel bunnen oppover. Selv om bunnen popper ut, bruker boksene å være tette inntil de sprekker. Det var vanlig rutine å sprenge slike på sikkerhetskursene før - i et rør med dieselbrann.  Så litt rart at de ikke hørte den poppelyden før boksen sprakk, men det har vel sin naturlige forklaring som bare blir spekulering..

bilde.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Det var vanlig rutine å sprenge slike på sikkerhetskursene før - i et rør med dieselbrann.  Så litt rart at de ikke hørte den poppelyden

bilde.jpg

Vært noen turer på IF sitt brannvernsenter på Hobøl og der er det standard å "skyte opp" noen gassbokser på hvert kurs.
Den poppelyden er ganske høy så den bør man få med seg.
Dvs. om man er klar over hva lyden er selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjell Iver skrev:

Til høyre er vel bunnen oppover

BD5A01C4-F406-42E3-9321-DC146EDEACE6.thumb.jpeg.2a1f51a79aa84f33bc33653c4792e218.jpeg

Biltema skriver en dato i bunn, er vel produksjondato.

D70D129F-FA4F-486B-9CD0-2B3A65E8179B.thumb.jpeg.a2248faae26d0f35de7fa18d30518456.jpeg

Ser vi nøye etter så kan vi se litt tall på bunnen

82A4BD52-FC32-437A-B0B8-F356BC4621EA.thumb.jpeg.fc63df23761c2450d3adce51c5dc4664.jpeg

Så den har «vrengt» seg. 

Men hvis jeg skal tippe og anta, vil jeg tro at boksen ble varmest nederst og der er den sammenføyd, dette vil svekke forbindelsen. Det er litt ulikt å varme opp hele boksen som blir gjort på kurs. 

I tillegg vil boksen trolig sprette i taket når bunnen vrenger seg «popper», det er skader også på toppen, så boksen har fått krefter også på toppen. Det er nok større sjanges for at når dette skjedde at det ble en kjedereaksjon, som skjedde veldig fort. Fra poppet til å gå i taket, bunn hopper av og en slags «sekundær» eksplosjon. 

1AD66DFA-50EF-403B-B411-53AD0C854AF3.thumb.png.579b24fa59ab93c8c77ab7150151ad15.png

Legg også merke til at det er en boks med 230 gram gass når den er ny. Mye krefter selv i en liten mengde med gass.

FEB75BD9-594A-49DD-A7CB-35B2AB7E83C9.jpeg.d502ba0283f1a3db037ada620b117d70.jpeg

Datablad for den aktuelle boksen, fin gassblanding forøvrig. Så at Biltema gassbokser er dårlig stemmer ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.