Gå til innhold
  • Bli medlem

Raw Therapee


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse
14 timer siden, Espen Ørud skrev:


Har selv holdt meg til Lightroom da kombinasjonen av albumsystematikk og converter har fungert meget bra. Spesielt når man har sånn 40-50.000 bilder å holde styr på....

Det er jo bildearkivet som er Lightrooms aller største fordel, for med riktig bruk av librarymodulen i Lightroom har man et særdeles bra system for sine bilder. Finne rawkonvertere som både er bedre eller like bra som Lightroom er ikke så vanskelig å finne om man gidder å lære seg noe nytt :) Og mange av de er gratis, men få som iallfall hadde like bra arkivfunksjon som Lightroom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rask redigering av et bilde.
Jeg prøver endre kun det minimale som vist i historielisten nede til venstre.
En kan "Ctrl+Z" eller klikke i listen for å gå tilbake.

Fortsatt mye igjen og lære, men det går fremover.

Før:

RawTherapee-1.thumb.png.5edf80eccf2e442a873540c64947d92e.png

Etter:

RawTherapee-2.thumb.png.94a5a1e816398e159abc93dde1d2c64a.png

Endret av HannKatta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel er å skyte bilder i RAW + JPEG... dermed kan du sammenligne RAW filene (som naturlig vil være "feilfarget") og jpegfilene som er en konvertert RAW fil i kamera. De fleste kamera i dag gjør en ganske god jobb med å "framkalle" raw filer i kamera. 

Det er et egent håntverk å redigere bilder.... alt for mange av oss tar alt for hardt i når de redigerer. Man må ha forståelse for Highlights vs Shadows, Whites vs Blacks og hvilken skade for mye eller for lite farge vil gjøre. 

Men som sagt, øvelse gjør mester, og less is more i nesten alle tilfeller :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, HannKatta skrev:

Når man har pusset og konvert til en JPG, så trenger man ikke å ha en oversikt i RAW editoren over ALLE RAW filene?
Jeg tar bare inn dei som jeg ønsker å pusse opp og konvertere.

Jeg konverterer ikke til jpg før jeg skal bruke bildet til noe. Sånn ca slik foregår min arbeidsflyt.

Importerer alle bildene rett inn i Lightroom (rett i riktig mappe)
Prøver å sette riktig keywords med engang
Grovsorterer og sletter bilder som tydelig er ubrukelige

Redigeringen av bildene tar jeg når jeg gidder og har lyst. Noen ganger med en gang. Redigerer bildet som ønsket, skal jeg bruke bildet med engang eksporterer jeg til jpeg, jeg har egne presets med forskjellige instillinger til hva jeg skal bruke bildet til. Skal bilde på feks facebook ønsker jeg en annen fargeprofil, størrelse og filformat enn om jeg skal jobbe med bildene utenfor adobe sine programmer.

Om jeg feks skal publisere et bildet her inne, eksporterer (konverterer) jeg bildet til jpeg, publiserer her og sletter jpegfila etterpå. Den jpegfila trenger jeg jo ikke da jeg allerede har rawfila i lightroom ferdig redigert. Ønsker jeg å bruke bildet til feks print vil jeg jo uansett ha annen størrelse på jpegfila enn om jeg skal publisere bildet på nett.

Og bruker man tid på keywords finner man særdeles hurtig frem til et bildet blandt mange tusen bilder som det fort blir, jeg har mine keywords i et hierarki.  Feks Norge - Østfold - Moss - Jeløya - Gullholmen om jeg har fotografert gullholmen. Bildet inneholder ofte andre viktige ting, feks solnedgang så får bildet keywordet solnedgang også. Inneholder bildet typisk høstmotiv, får det keyword høst.

Om jeg feks ønsker å se alle høstbildene mine fra Moss tatt i solnedgang, så vil bildet med keyword gullholmen og høst dukke opp :) Her er det egentlig bare kreativiteten som setter grenser. Jo mer keyword man bruker jo bedre blir kartoteket syns jeg. Bruker også synonymer under keywords, feks ved insekter som både har norsk navn og latinsk navn. Da slipper jeg to forskjellige keywords som betyr det samme.

Det er tidkrevende i starten med å få et system som fungerer. Men når det er gjort går det meste rimelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kommer på sikt til å konvertere til CaptureOne, ene og alene fordi det er en programvare man faktisk kan kjøpe, hvilket Adobe ikke tilbyr lenger. Personlig er jeg svært restriktiv mot å lease noe som helst, hvilket desverre blir tatt altfor lett på i disse dager, etter mine øyne. Starter man først og lease litt her, og så litt der, så gjør det raskt noe stort med sine økonomiske handlingsmønstre. Svært mange vandrer jo rundt i dag, og eier knapt trusene/boxer shortsen man vandrer rundt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.