Gå til innhold
  • Bli medlem

Rense Optimus Brenner innvendig?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Har demontert 111C, jeg har fjernet sot på spindelen med messingbørste, stålull og vaskevann laget av en blanding av vann, sitronsyre og oppvaskmiddel.

Der er fortsatt litt sot inni brenneren, i området der spindelen kommer inn og under dysen. Ikke sikkert det vil ha noen betydning, men når jeg først er i gang vil jeg fjerne alt. Hvordan fjerner jeg dette? Er det forgasserrens man bruker? Eller noen andrw forslag?

Den har vert i bruk i nesten 20 år av meg, og dette blir første innvendige rens. Grafittpakningen er fortsatt den originale. Med messingskiven sitter den veien som den var fabrikkmontert (omvendt vei i følge bruksanvisningen tror jeg), har den aldri lekket, og overlevt flere demonteringer 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker selv både forgasserens og ultralydvasker.

 

Er usikker på om metoden jeg bruker med forgasserens er helt riktig, men mener å ha lært metoden her på forumet et sted:

Det kan være lurt å beskytte hendene med enganshansker eller lignende, samt ha vernebriller hvis mulig. Utfør dette helst utendørs eller i et rom med god ventilasjon.

Demonter hele brenneren så det bare er selve brenneren igjen, det vil si å fjerne også filteret ved å dra det ut av røret med en tynn skrue.

Tett så to av tre hull med plastfolie ol, for så å fylle på med forgasserens til det nesten renner over. Tett deretter det siste hullet.

Putt så brenneren i en tett plastboks for å forhindre at forgasserensen fordamper, og la det ligge over natta eller ihvertfall noen timer.

Tøm ut forgasserensen og fjern plastfolien, spyl igjennom brenneren med vann fra krana samt rens med qtips inni rørene.

Som sagt så er dette en metode jeg er usikker på om  er helt riktig, men har ihvertfall fungert meget bra på mange brennere jeg har renset. Ville dog likt å se om noen andre har noe å tilføye, siden jeg ikke selv husker hvor jeg har lært lært dette :)

 

Med ultralydvasker så er det bare å legge brenneren nedi og spe på med litt sitronsyre og Salo i vannet. Pleier å la den stå og dure til messingen blir ren, men helst ikke så lenge at den får en oransje farge.

 

Er brenneren mye brukt som i ditt tilfelle, så pleier jeg å kjøre på med både forgasserrens og ultralydvasker men tipper du får rensket den ganske bra selv om du bare bruker forgasserens. Anbefaler likevell å kjøpe en ultralydvasker siden den er ekstremt effektiv til å renske messing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonsen skrev:

Bruker selv både forgasserens og ultralydvasker.

 

Er usikker på om metoden jeg bruker med forgasserens er helt riktig, men mener å ha lært metoden her på forumet et sted:

Det kan være lurt å beskytte hendene med enganshansker eller lignende, samt ha vernebriller hvis mulig. Utfør dette helst utendørs eller i et rom med god ventilasjon.

Demonter hele brenneren så det bare er selve brenneren igjen, det vil si å fjerne også filteret ved å dra det ut av røret med en tynn skrue.

Tett så to av tre hull med plastfolie ol, for så å fylle på med forgasserens til det nesten renner over. Tett deretter det siste hullet.

Putt så brenneren i en tett plastboks for å forhindre at forgasserensen fordamper, og la det ligge over natta eller ihvertfall noen timer.

Tøm ut forgasserensen og fjern plastfolien, spyl igjennom brenneren med vann fra krana samt rens med qtips inni rørene.

Som sagt så er dette en metode jeg er usikker på om  er helt riktig, men har ihvertfall fungert meget bra på mange brennere jeg har renset. Ville dog likt å se om noen andre har noe å tilføye, siden jeg ikke selv husker hvor jeg har lært lært dette :)

 

Med ultralydvasker så er det bare å legge brenneren nedi og spe på med litt sitronsyre og Salo i vannet. Pleier å la den stå og dure til messingen blir ren, men helst ikke så lenge at den får en oransje farge.

 

Er brenneren mye brukt som i ditt tilfelle, så pleier jeg å kjøre på med både forgasserrens og ultralydvasker men tipper du får rensket den ganske bra selv om du bare bruker forgasserens. Anbefaler likevell å kjøpe en ultralydvasker siden den er ekstremt effektiv til å renske messing.

Takk :)

Jeg har nå montert den sammen. Jeg brukte ovnsrens innvendig, men det virker ikke som det er sterkt nok. Ihvertfall ikke den jeg brukte.

Brenner veldig fint og veldig høy effekt, men på lave effekter brenner den noe gult. Sånn har det alltid vert. På lave effekter brenner den faktisk finest om jeg skrur så langt at rensenålen begynner å komme opp, da blir det mindre gulskjær i flammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnsrens hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Ville jo tro det har en bra effekt, men mulig det blir litt tyktflytende for rørene.

Hvis du kke allerede har gjort det, så kan det lønne seg å rense brennerhodene før du vurderer å skru opp hele brenneren på nytt for å rense den igjen. Vet at det ofte danner seg en rød substans inni dem som kan gjøre flammen gul.

Forhåpentligvis så vil den brenne renere og renere jo mer du bruker den, så kan hende det som vedvarer går over av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonsen skrev:

Ovnsrens hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Ville jo tro det har en bra effekt, men mulig det blir litt tyktflytende for rørene.

Hvis du kke allerede har gjort det, så kan det lønne seg å rense brennerhodene før du vurderer å skru opp hele brenneren på nytt for å rense den igjen. Vet at det ofte danner seg en rød substans inni dem som kan gjøre flammen gul.

Forhåpentligvis så vil den brenne renere og renere jo mer du bruker den, så kan hende det som vedvarer går over av seg selv.

Tja. Den har vert sånn i 20 år, så jeg blir overrasket om det går over av seg selv ;) 

Kjapt gjort å skru av brenneren, så jeg får kjøpe litt forgasserrens ved første anledning.

Det er kun innert i brenneren det er litt belegg igjen, under dysen og i bunn av stigerøret fra deivstofftanken. Resten er helt rent :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Marius Engelsen skrev (På 31.10.2018 den 15.59):

Tja. Den har vert sånn i 20 år, så jeg blir overrasket om det går over av seg selv ;) 

Kjapt gjort å skru av brenneren, så jeg får kjøpe litt forgasserrens ved første anledning.

Det er kun innert i brenneren det er litt belegg igjen, under dysen og i bunn av stigerøret fra deivstofftanken. Resten er helt rent :) 

Så i en annen primus 111 tråd at du hadde fått ut mye innvendig sot. Hva endte du med å bruke, hva funket best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stifre skrev (2 timer siden):

Så i en annen primus 111 tråd at du hadde fått ut mye innvendig sot. Hva endte du med å bruke, hva funket best?

Jeg har bare brukt brenneren en del (Primus 210). Den ble gradvis bedre, jeg dunket litt på den inimellom når den var i gang, flammen ble etterhvert helt blå og null hosting og slukking lengre. Samtidig kom det ikke lengre sotpartikler i parafinen på tanken. Den har jeg jo filtrert gjennom kjøkkenpapir etter hver bruk, og det har vert en del sort rusk i parafinen.

Jeg fant en blåselampe i garasjen i forrigårs, og tenkte at «nå skal den få den ultimate rensen og bli 100% ren innvendig». Jeg kjørte på med varme og trykkluft uten dysen montert, det kom ikke ut så mye som ett korn ekstra.

Så i mitt tilfelle, med primus 210 bråkebrenner, var løsningen som enkel som å bruke den en del med blåtind tennvæske så den brente seg ren selv.

Dette gir meg også mistanke om at bruk av dårlig drivstoff (tung lampeolje, og «grønn guffe» som den var fyllt med når jeg kjøpte, fyringsparafin, diesel etc) og/eller utilstrekkelig forvarming vil gi innvendig sot. Dette blir nok aldri ett problem for meg, for jeg bruker bare tennvæske og fritidsparafin og har aldri hatt behov for å rense så mye som en dyse på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stifre skrev (2 timer siden):

Så i en annen primus 111 tråd at du hadde fått ut mye innvendig sot. Hva endte du med å bruke, hva funket best?

EDIT: jeg tror jeg mistforstod spørsmålet. Dette gjelder vel optimus 111C, som har stillebrenner?

Den brenneren er solgt, jeg renset den vel bare i urmakervæske (sitronsyre, vann, zalo).

@Espen Ørud har renset en tilsvarende stillbrenner med kokende vann og trykkluft. (?) Optimus sin egen metode er å varme opp med blåselampe og kjøre gjennom med trykkluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 minutter siden):

EDIT: jeg tror jeg mistforstod spørsmålet. Dette gjelder vel optimus 111C, som har stillebrenner?

Den brenneren er solgt, jeg renset den vel bare i urmakervæske (sitronsyre, vann, zalo).

@Espen Ørud har renset en tilsvarende stillbrenner med kokende vann og trykkluft. (?) Optimus sin egen metode er å varme opp med blåselampe og kjøre gjennom med trykkluft.

Beklager , var selvfølgelig optimus brenneren jeg mente! 
Greit å høre med noen som har gjort det før 😁mtp hva som virker eller ei.

Da tenker jeg skal klare å rense ut litt i bråkebrenneren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

EDIT: jeg tror jeg mistforstod spørsmålet. Dette gjelder vel optimus 111C, som har stillebrenner?

Den brenneren er solgt, jeg renset den vel bare i urmakervæske (sitronsyre, vann, zalo).

@Espen Ørud har renset en tilsvarende stillbrenner med kokende vann og trykkluft. (?) Optimus sin egen metode er å varme opp med blåselampe og kjøre gjennom med trykkluft.

Hvis jeg ikke har bilde av det så har det ikke skjedd ;-)

 

20200212_120409.thumb.jpg.f6aaad1253009eaa55aa7f098ef78c3c.jpg

Jeg hadde en 111 som hadde stått leeenge på ukjent plass. Fikk den av en kompis som igjen hadde fått den av faren eller lignende. Ikke brukt på veldig lenge. Den ble overhalt etter alle kunstens regler for å bli velfungerende, ikke hyllepynt. Det ble derfor lagt mer vekt på innvendig renhold enn utvendig gnikking. Det hadde seg imidlertid slik at uansett hvor mye trykk man pumpet så kom det ikke så mye som en dråpe drivstoff gjennom. et var her koking + trykkluft kom inn i bildet. Tankene er normalt blitt rengjort omtrent slik Marius skisserer. Ved å fylle dem og brenne og riste dem og så filtrere gjennom filter og gjenta til det kommer ut minimalt med rusk. Fordelen med å bruke f.ek vanlige hvite kaffefiltere er at man veldig fort ser om det kommer noe bøss ut eller ikke... 

Det ble for øvrig liv i den igjen: 


https://www.instagram.com/p/Cmd1dDyIDZj/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anv Cola till Optimus 209 starkare dvs mer fosforsyra el annan syra kan vara för stark.

Vid rengöring av bildelar fanns något på Biltema på 1l flaska med fodforsyra då högre konc och spädde ut med vatten,och om man värmer lösningen så fungerar det snabbare.

Kausticsoda anv till AL topplock men blir grå beläggning ok till maskiner men ej veteranbilar el annat som ska vara snyggt.

Fälgrent har även den fosforsyra.

Jag tog även en tunn ståltråd och rensade ut det som lösts upp men ej lossat helt.

Har man tryckluft så bra men blåser bara rent de som man kan anv ståltråd till,skaka även lite på burken med rengöringsvätska så ny vätska kommer åt och ev lösta particklar transporteras bort.

Hur nya ´kina´brännare tål fosforsyra är oklart ev tar de skada då troligtvis sämre material anv.

Anv man orent bränsle el Diesel får man rensa betydligt oftare än vart 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.