Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket lim til Gore-tex?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Enkelte av Arcteryx sine jakker har strammebåndene limt fast, slik at strikken eller strammebåndet går inni bretten på jakken eller i ermet.

På to av våre jakker har dette limet løsnet etter 8-10 år. Jakkene er jo av svært god kvalitet, men den harde bruken har gjort spesielt min jakke klar for de evige jaktmarker. Men jeg liker jakken til arbeidsjakke i fjelltrimmen, og den er en klar favoritt ellers og, delaminert og full av maling, men den duger! 

Vi har prøvd å lime med Aquasure, men det festet ikke noe godt. Noen som har prøvd annen type lim som fungerer? Det blir jo ganske stor påstand her på strammingen, og det er ikke rart at det løsner etter så mange år egentlig, men dette er nok ikke den eneste som opplever dette her..

IMG_0322.JPG

IMG_0321.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arcteryx har livstidsgaranti. Jeg har sendt min jakke som nå er 8 år flere ganger til Gore-tex service på Aukra. De fikser det gratis, du må bare betale frakten dit, retur er gratis. Jeg har hatt akkurat samme problemene. Har bare sendt dem en mail med bilder først, så har de bedt meg om å sende inn jakken. Ulempen er at det kan ta noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, zementh skrev:

Arcteryx har livstidsgaranti.

Veldig godt poeng, men nå har nok jakken gjort sitt. Delaminert på grunn av hard tørke nært en ovn, og det er maling på den.. Men det er den foretrukne jakken fortsatt. TEc7 var et godt tips. Skal prøve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loctite 406 hurtiglim for plast og gummi . Har fungert på goretex paclite og min favoritt hagløfs goretex jakke som på slutten var limt overalt. Virker kjapt og trenger veldig lite lim for å hefte.

Bakdel er at den blir litt for stiv og kan knekke opp hvis man bruker for mye lim. Blir varm når den herder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, lars p skrev:

Bakdel er at den blir litt for stiv og kan knekke opp hvis man bruker for mye lim. Blir varm når den herder

Og det er en veldig stor bakdel med den type lim, at de sprekker opp når man bretter stoffet  eller under bevegelse  pga. at de blir for harde. Er bedre å bruke lim som er litt mer elastisk på ting som er ment til å bevege seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
7 timer siden, esw skrev:

Litt vanskelig å se på bildet, men kan du ikke bruke goretex tape, som festes på med strykejern? Den har i hvert fall inken problemer med å feste seg på innsiden av goretexen.

Ja. Jeg kunne sikkert det. 

Jeg hadde en veldig gjørmete dag der vi flyttet en del gamle plank i en myre. Etterpå kastet jeg jakken i vaskemaskinen på 60 ° (første gang den ikke er vasket forskriftsmessig), og da løsnet faktisk alle de limte festene på hele jakken, så den er nå utenfor reparermodus. Jeg skal sende den til bergans som har en bra returordning, der de gjenbruker noe av jakken. Alle snorene og strikkefestene i armene løsnet helt.

Jeg har en jakke til av samme sort, og vil i hvertfall være svært nøye med vaskingen av den. Jeg vil heller ikke bruke den så knallhardt som jeg har gjort med denne, men den er jo gammel og svært velbrukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2018 den 10.16, zementh skrev:

Arcteryx har livstidsgaranti. Jeg har sendt min jakke som nå er 8 år flere ganger til Gore-tex service på Aukra. De fikser det gratis, du må bare betale frakten dit, retur er gratis. Jeg har hatt akkurat samme problemene. Har bare sendt dem en mail med bilder først, så har de bedt meg om å sende inn jakken. Ulempen er at det kan ta noen uker.

Hvor henvendte du deg da? Min jakke er kjøpt utenlands, og har samme problem med liming som Kjell Iver beskriver over her. Sender den veldig gjerne til reparasjon hvis det kan gi meg et par år til med godjakka. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, virrma said:

Hvor henvendte du deg da? Min jakke er kjøpt utenlands, og har samme problem med liming som Kjell Iver beskriver over her. Sender den veldig gjerne til reparasjon hvis det kan gi meg et par år til med godjakka. :)

Tror jeg kontaktet Arcteryx direkte via "service request" første gangen, også henviste de meg til Goretexservice. De andre gangene sendte jeg bare en mail direkte til Goretexservice som ba meg sende dem jakken. Jeg ville bare startet med å sende en mail til [email protected].

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale liguisole. Av det som blir hardest belastet er isklatrehansker  i grepet  og her holder limet lappene på plass gjennom sesongen.

Men viktig at det limes med godt press, god varme (over ovn) og ett døgn. Jeg bruker tvinger og trebiter for trykk.   

Endret av PTG
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.