Gå til innhold
  • Bli medlem

10 ting man må ha på tur


Andreas Kjønnøy

Anbefalte innlegg

Annonse
7 minutter siden, Truant76 skrev:

Jeg synes denne "debatten" om tennstål er ganske så fascinerende

For meg er det nokså enkelt. Tennstålet er med som backup, så om alt anna sviktar har eg det. Fint mellom anna å sleppe å ligge i fjellet med regler ala "abra kadabra" når ein skal fyre i gang brenneren etter ein lang dag. 

Nokre vel å sikre seg med tekniske dippeduttar, andre kjenner at det å få fyr er viktig for tryggleik. 

Greit alt saman, tenkjer eg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Truant76 skrev:

Jeg skjønner ikke noe som helst av det å rakke ned på mennesker som bruker tennstål. Er det feil å ta og kjenne litt på enkelte utfordringer som våre forfedre hadde?

Jeg begynte å bruke tennstål for flere år siden, og nå bruker jeg ikke annet. Har en ligther liggende i sekken bare i tilfelle, men den blir aldri brukt. Tennstål går ikke tom for gass eller svikter om det blir vått. Litt tørr bjørkenever sammen med tennstål fungerer glimrende. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Truant76 skrev:

Disclaimer, dette er ikke rettet mot @Memento mori

 

Jeg synes denne "debatten" om tennstål er ganske så fascinerende, så mye at jeg kommenterte en video jeg fant på Youtube som antydet at tennstål var å gå tilbake i tid. Tja, det er kanskje det rent teknologisk, men nå er det nå en gang slik at mange som driver med brenngasser tenner sine flammer med noe som lager gnist, som ikke har gass eller overflate som brenner bort. Og det er det jo helt sikkert gode grunner til.

 Det som er fint med måten vi her i vesten er "på tur" er jo at det i 99.99% av tilfellene er med det mål for øyet å ha det fint. Når man har det fint så er man i en situasjon hvor man har kontroll, man mangler ikke nesten alt ala Bear Grylls. Når mennesker har det de trenger kan de bruke tiden på det som underholder dem, noe som er en av grunnene til at menneskeheten har ting som kunst, som overhode ikke har noen bruksverdi i det daglige. Siden vi er på tur for å ha det bra, og ikke trenger å slite med å overleve, så kan vi bruke noe av tiden til ting som vi liker og som interesserer oss, som f.eks å lære å lage ild på en måte som våre forfedre måtte gjøre. 

Av nysgjerrighet lurer jeg på om det er mange av Fjellforums medlemmer så har så lite tid til overs når de er på tur at de aldri "diller" med noe som helst, fordi all tid går med til "viktige" ting?

Jeg skjønner ikke noe som helst av det å rakke ned på mennesker som bruker tennstål. Er det feil å ta og kjenne litt på enkelte utfordringer som våre forfedre hadde? Er det for mye Hipster å bruke det til å lage bål til at man vil tillate seg å bli sett død med et sett i beltet? Vi forventer ikke å havne i en survival situasjon, de fleste av oss planlegger nok turene våre på en slik måte at det skal veldig mye til før vi havner i virkelig trøbbel, men det kan likevel skje. Da er det jo passe Donald Duck å slite med å klare seg når lighteren tilfeldigvis skulle svikte, stikkene har blitt våte og man ikke har med eller lært seg å bruke et tennstål eller å fyre opp med friksjon. Jeg hadde hvertfall følt meg passe dum om jeg havnet i den situasjonen og knapt overlevde fordi det var teit å lære seg å bruke noe annet enn lighter og fyrstikker når jeg har all verdens tid til slikt når jeg er ute i naturen og koser meg.

  

Ellers kjører vi jo Skoda, Volvo, VW, Lada, Citröen osv. i det daglige uten at vi bry oss nevneverdig om det, så da burde det vel også være greit å ha sin egen "grunnutrustning" til tur? Vi har jo forskjellige ferdighetsnivåer så det som er minimalistisk på grensen til galskap hos noen er jo et sett med luksus for andre.

Jada, jeg er en av dem som ofte kjenner det litt i hoften fordi jeg bærer med meg så mye, ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil :)

Gode ord Truant76 :)

Bruker jo tennstål til å tenne flammen om det skal sveises med gass eller brukes skjærebrenner. Tennstål har vært med sporadisk på tur helt siden vi lærte å bruke det på survivalkurs en gang på 90-tallet.

Har ikke en 10 ting liste som trådstarter, ganske enkelt fordi jeg driver med mange typer "friluftsliv", og hva som er med kommer an på turen. Av og til er det funksjonelt og effektivt, andre ganger er det "unødvendig dill" bare for å kose seg på tur. Som å ta med svartkjelen og tennstålet en tur i fjæra for å koke kaffe. 

 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tessatroll skrev:

For meg er det nokså enkelt. Tennstålet er med som backup, så om alt anna sviktar har eg det. Fint mellom anna å sleppe å ligge i fjellet med regler ala "abra kadabra" når ein skal fyre i gang brenneren etter ein lang dag. 

Nokre vel å sikre seg med tekniske dippeduttar, andre kjenner at det å få fyr er viktig for tryggleik. 

Greit alt saman, tenkjer eg. 

Enig med deg @Tessatroll.  Har alltid tennstålet med - og et par tre tamponger.  Hver tampong deler jeg i tre og "fliser"  opp.  De tenner fint og brenner lenge nok til at jeg får fyr på tennbriketten.  Har aldri egentlig fått bruk for den, men for å holde kunnskapen ved like fyrer jeg den opp inn i mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder fint med en liten kniv. Hvis du er i skogen, finner du alltid noe å tenne opp med, uten at du behøver sag eller øks. Hvis du er i fjellet, er det ingen ting å sage i. Vurder nøye hva du gidder å bære med deg. Utbyttet av turen er omvendt proporsjonalt med vekta på det du sleper med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om våren bruker jeg å ha med "Brusletto Villmann". Kjekt med mannlig selskap til å beskytte meg mot de ville blomstene. ;)

Men altså, jeg synes det er flott at noen liker det som kalles bushcraft, noe jeg blant annet forbinder med bruk av litt gammeldags utstyr. Kunne lage seg ly av det man finner. Ikke fordi man absolutt må, men det er jo en flott hobby som KAN komme til nytte i en reell krisesituasjon. Og det skader jo ikke, så lenge man rydder opp etter seg. Enhver får drive sitt friluftsliv som det passer en best, og med det utstyret en trives med, mye eller lite, nytt eller gammelt.  Bedre og sunnere enn å sitte i sofaen og  glo på TV er det også.

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tennstål (og ikke bare ett :D)
Må inrømme at de er sjeldent i bruk men ett ligger i sekken eller sitter i knivslira.
Jeg kjøper heller lange peisfyrstikker og kapper de ned til halve lengden og har de i en liten vanntett pose :)
Men at stålet fungerer har jeg fått bekreftet gang på gang tidligere.
Når det kommer til busch craft biten så må jeg innrømme at jeg ikke føler noe mindre tilknyting til naturen om jeg bruker avkappa peisfyrstikker eller om jeg bruker tennstål.
Har aldri følt meg som en urinvåner når jeg har holdt ett tennstål med plastgrep når jeg har starta ett bål med det ;)
Synes folk skal få bruke akkurat hva de vil for å få litt varme.
Men jeg er fortsatt av den gamle skolen som går å plukker bjørkenever på turer med bikkja og tørker det i nettingposer i kjellern :)
Mine stål:

 

2018-10-25 16.40.38.jpg

Endret av tubbs
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

For meg er det nokså enkelt. Tennstålet er med som backup, så om alt anna sviktar har eg det. Fint mellom anna å sleppe å ligge i fjellet med regler ala "abra kadabra" når ein skal fyre i gang brenneren etter ein lang dag. 

Nokre vel å sikre seg med tekniske dippeduttar, andre kjenner at det å få fyr er viktig for tryggleik. 

Greit alt saman, tenkjer eg. 

Enig i det. Om man har det som backup eller bruker det fast og har andre ting som backup så er det jo det at man har flere muligheter til å gjøre opp ild som er det viktige oppi det hele, og ikke bare satse alt på en hest, selv om man i stor grad kanskje ikke er mer enn noen timers marsj unna sivilisasjon. Har man gått seg vill, falt i elven og er søkk våt og det går mot kveld så hjelper det ikke at sivilisasjonen bare er 6 km unna :)

1 time siden, Hege P. skrev:

Jeg begynte å bruke tennstål for flere år siden, og nå bruker jeg ikke annet. Har en ligther liggende i sekken bare i tilfelle, men den blir aldri brukt. Tennstål går ikke tom for gass eller svikter om det blir vått. Litt tørr bjørkenever sammen med tennstål fungerer glimrende. :)

Selv har jeg egentlig stort sett basert meg på lighter siden jeg er(i ferd med å bli en ikke) røyker og således alltid hatt opptil flere lightere med meg på tur...røykere som ikke har fyr har en lei tendens til å bli gretne :P

Men siden jeg nå har blitt far og det skal sluttes å røyke så er jeg nå begynt å lære meg å fyre opp med tennstål og har laget en liten pakke med lighter og stormstikker som jeg skal ha som backup på lengre turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel helt enig i at enhver får drive sitt friluftsliv etter eget ønske, så lenge det ikke setter spor. Når det er sagt, synes jeg det er greitt å kunne innrette seg. Noe funker bedre enn andre ting. Da jeg begynte å gå i fjellet, fikk jeg til nød en papirsekk til å sove i. Soveposer hadde vi ikke hørt om, og telt var noe byfolk hadde av og til. Da fikk man gjøre som haren: Hus under hver busk. Man fikk bruke det som fantes for å få  sove uten å fryse alt for mye. Man la seg under en fjellgran, som haren. Dette utgangspunktet og prinsippet har vært svært nyttig for meg i all senere omgang med natur, i tillegg til alt sofistikerte utstyr. Senere har jeg  anskaffet meg både sovepose og masse andre ting som gjør tilværelsen mer behagelig. minimalisme har alltid vært en ledesnor. Dette med å ta de betingelser som finnes,og gjøre det beste ut av det, er nyttig lærdom. Bruk alt du har lært til egen fordel. Er det for kaldt og blåsende på toppen, legger du deg ikke der! Du lærer deg hva som funker, og hva som ikke gjør det. Alt dette tekniske henger jeg meg ikke så mye opp i.  Bushcraft og andre begreper er noe helt fremmed for meg.  Sikkerhetsmarginer er imidlertid viktige. Når det kommer til sikkerhet er belte og bukseseler det som gjelder. Først kommer lighter, så fyrstikker, og til sist fyrstål. For noen år siden lærte jeg også å gjøre opp varme med friksjon. Det var en masai som lærte meg det. I siste instans får man innrette seg slik at man overlever, selv om man ikke får tent bål. Jeg tror ikke våre forfedre var så avhengige av det. For meg er ikke natur og friluftsliv en hobby, det er en livsstil. Man går ut av leiligheten og inn i naturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden av sporet litt av og handler nå mer om tennstål en opprinnelig tema, vil jeg bare slenge ut at jeg også er en fan av dette. Jeg har både vanlig tennstål og et gammelt tennstål som jeg slår mot flint for å få gnist på forkullet chaga eller knustkjuke. Er ikke alltid jeg får det til, men prøver ihvertfall alltid dette først for å bli bedre, å jeg føler det gir meg mer en å trykke på en knapp på en lighter. 

Når jeg føler jeg mestrer dette, er det ild av friksjon som er neste! :)

Her er forsåvidt et bilde av bålposen min, har gjort den litt lettere ved å fjerne kniv, stearinlys og noe av tyri veden. 

IMG_20180923_232247.thumb.jpg.f3d2a4e3017230d868dc1d73c0a859c0.jpg

 

Sånn utenom dette synes jeg folk kan tenne bål og koke kaffe på akuratt den metoden de selv ønsker :) 

 

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet @Truant76

Mitt svar var også høyest reelt. Jeg er ikke vant å ha med meg noe på tur. Det er kun i senere tid jeg har begynt å ha med meg ting på dagstur. Og det er superkos å lunsje og å ha litt luksus og kos på tur. Og det er godt å ta på en tykkere jakke og ta en pause. Men ingen behov. 

Jeg har hatt hest og hund og hver kveld og hver helg, så skulle det luftes og trimmes. Og det falt meg bare aldri inn at jeg måtte ha med ting og tang. På fjellet hadde jeg alltid med viktige ting om turene var med enn tre timer og lunsjstopp var iberegnet.

Men når man er ute med dyra så glemmer man så lett tid og timene fløy. Det var enkelt og befriende. Og heller ingen større fare siden det meste foregikk i marka i Oslo.  En vanlig kort hverdagstur ble fort to-tre timer. Helgene noe lengre. Vi tok jo aldri noen pauser heller. Bare var i et jevnt sig hele tiden. 

Aldri om jeg følte at jeg mangla noe (bortsett fra den fyllesyke timesturen i sludd på tom mage, som brått tok ni timer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Erik Hansen skrev:

Som å ta med svartkjelen og tennstålet en tur i fjæra for å koke kaffe. 

 

Hehe etter å ha sett igjen videoen, hvor jeg inuativt visste hva som kom til å skje, men allikavel måtte følge med, så kom jeg på denne artikkelen som jeg leste for litt siden. 

Gjelder ikke bare for barn 😂

https://www.nrk.no/vestfold/hvorfor-ser-millioner-av-barn-pa-surprise-eggs-videoer_-1.14178919

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk har sett nok surprise egg videoer xD 

Men tilbake til tema, 

Neste på anskaffelses listen er en form for tett metallboks, dær jeg kan samle alt til bål, 

Ellers er ønsket om ny kniv tilstede, Helle Utvær er det jeg drømmer om akkurat nå. 🤗  Driver også å ser etter en sekk med stol på, husker læreren min på barneskolen hadde en sånn og det imponerte stort hver gang. 

 

Endret av Andreas Kjønnøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Andreas Kjønnøy skrev:

Ja takk har sett nok surprise egg videoer xD 

Men tilbake til tema, 

Neste på anskaffelses listen er en form for tett metallboks, dær jeg kan samle alt til bål, 

Ellers er ønsket om ny kniv tilstede, driver også å ser etter en sekk med stol på, husker læreren min på barneskolen hadde en sånn og det imponerte stort hver gang. 

 

Lurer litt på denne selv: https://www.fjallraven.no/shop/fjallraven-stubben-F90560/

anbefaler at du kjøper den og skriver en review etterpå 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lurifax skrev:

Lurer litt på denne selv: https://www.fjallraven.no/shop/fjallraven-stubben-F90560/

anbefaler at du kjøper den og skriver en review etterpå 😄

Nå har det seg sånn at alt jeg gjør går på et meget stramt budsjett, å den blir nok i dyreste laget for øyeblikket. Når det er sakt så har jeg stor tro på alt egentlig fra fjällräven 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Andreas Kjønnøy skrev:

 

Ellers er ønsket om ny kniv tilstede, Helle Utvær er det jeg drømmer om akkurat nå. 🤗  Driver også å ser etter en sekk med stol på, husker læreren min på barneskolen hadde en sånn og det imponerte stort hver gang. 

 

Sett disse? : https://www.skittfiske.no/friluftsliv/sekker-bager/stolsekker
Sjekka også såvidt innom Finn.no, er en del av den typen sekker til salgs der også

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Andreas Kjønnøy skrev:

 

Neste på anskaffelses listen er en form for tett metallboks, dær jeg kan samle alt til bål, 

 

 

Tror nok kanskje jeg har det du leter etter? Dette er en god gammeldags matboks (210) fra Trangia som jeg kjøpte for et par uker siden på outnorth  for 60kr for kun å komme over et vist beløp for frifrakt/mer avslag! Synes den igrunn er hendig til mye. Man kan som du ser i YouTube videoen både koke steke med den med litt forsiktighet. Perfekt størrelse å ha førstehjelpskittet i eller nista eller hva det måtte være, det er jo en boks😉 av en eller annen grunn er det 100vis av japanske YouTube videoer om boksen😂 går mye i ris å nudler i dem hehe

 

C258F8E9-B7AA-40A7-8C9E-286B16B3D02E.jpeg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil vite hva jeg har i sekken som henger på en krok på veggen i soverommet, klart til tur, er det dette: Overnattingsutstyr (sovepose, underlag, Goretexovertrekk). Evt. telt eller tarp hvis det er meldt styggvær.  Lett gassbrenner, liten gryte, spork. Ulltøy og sokker etter årstid. Kart og kompass. Plaster og compeed. Fyrstikker og tennstål. Mat suppleres umiddelbart før avgang, etter antatt varighet. Også supplert med fiskeutstyr, mark m.m.

I turjakka har jeg snyltekopp, lighter, nødpeilesender, og som lommerusk div. tørr never m.m. I beltet en liten tollekniv. Hattebåndet er en tyrkerknop av paracord, ca 25m. Jakke og bukse er lett goretex, sko vanligvis Keen tursandaler med sealskinsokker (dette fungerer 3-sesonger. Brukte de senest i snø i går i -8, og var ikke kald på tærne). Ellers mer "ordentlige" fjellsko. ( de er minst dobbelt så tunge). Prøver å unngå tungt utstyr, da jeg er gammel og skrøpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2018 den 21.11, Andreas Kjønnøy skrev:

Nå har det seg sånn at alt jeg gjør går på et meget stramt budsjett, å den blir nok i dyreste laget for øyeblikket. Når det er sakt så har jeg stor tro på alt egentlig fra fjällräven 👍🏻

På dagstur har jeg ofte en "krakk" som dette i utvendig "ski-lomme" på siden av dagstur-sekken:
www.skittjakt.no/eagle-products/139684/eagle-kryss-stol-micro-m-truge-skinnsete-eagle-products--40cm

"Skinnet" på setet har jeg fjernet - for om jeg vil bli fuktig i baken setter jeg meg heller på bakken. Trugen på bena er grei  om bakken er myk og bena elles siger nedi, enten det nå er i jord eller snø. Billigere enn en sånn sekk med stol innebygd i ryggen vil jeg tro, iallfall når det gjelder merkevarer. Stolen er ikke på min liste av ting jeg ha med når jeg går ut døra, men som jeg ofte liker å ta med for å kunne sitte bekvemt og la bena kvile under rast. Den bidrar også til at jeg gjerne stopper litt lengre ved noen fine utsiktspunkt som ellers ikke innbyr til å sette seg.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, zimwalker skrev:

...Billigere enn en sånn sekk med stol innebygd i ryggen vil jeg tro...

Og sannsynligvis bedre å bære også. Med mindre en har en usedvanlig ræva ryggsekk. Stolsekker er sjelden gode å bære. Selv de beste er gjerne laaangt unna, selv enkle og billige, konvensjonelle sekker i samme størrelse.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.