Gå til innhold
  • Bli medlem

For stor sekk


Hedvig Høistad

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei igjen.

Hvor høy er du? Trollhetta har en egen kvinneutgave, men den er jo kun på 75 liter, trenger du så stor sekk som 95 l.?

Nå er det jo slik at XXL har 100 dagers åpent kjøp dersom du ønsker en annen sekk https://xxl.no/infosenter/retur
Det er for så vidt litt merkelig at de på Hamar ikke hjalp til med å regulere sekken slik at den passet deg.

Du kan evt. sjekke litt ut her: https://www.bergans.com/about%20us/product%20developement/carrying%20systems/quickadjust for hvordan regulere rygglengde.
Et annet tips vil være å ringe Bergans å høre med dem om du kan få byttet hoftebeltet på 95 l. mot et hoftebelte fra den dedikerte kvinnemodellen på 75 l. Jeg har tidligere dratt til Bergans på Hokksund og fått deler til både Ally og annet turutstyr av dem, aldeles vederlagsfritt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynne fore den ut med ting hadde jeg droppet. Blir bare masete å bruke. Vet ikke om du har fått justert den riktig. Dog høres det ut som sekken generelt er for stor til deg i konstruksjon. Vurder å bytte den inn igjen. Ta heller en titt på Osprey Xena 85. Litt mindre volum er det men den er damemodell. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig med sekk...

Jeg ble lurt til å kjøpe en for stor sekk (osprey xenit) på dnt butikken av en selger som "hadde peiling." Sekken var på tilbud og en de gjerne ville bli kvitt. Nå blir det bare xxl på meg. Bytt den inn igjen (eller få pengene tilbake). En sekk som ikke passer helt vil aldri passe og vil plage deg til du ligger i grava :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2018 den 17.09, borgern skrev:

Begynne fore den ut med ting hadde jeg droppet. Blir bare masete å bruke. Vet ikke om du har fått justert den riktig. Dog høres det ut som sekken generelt er for stor til deg i konstruksjon. Vurder å bytte den inn igjen. Ta heller en titt på Osprey Xena 85. Litt mindre volum er det men den er damemodell. 

Enig her. Osprey Xena 85 er beste sekken jeg har hatt på og den kan kjøpes i forskjellige str, samt justeres  mye. Sekker fra Bergans er generelt store synes jeg. Har  2 stykker(en Hellium 55 Dame og en Rondane46 unisex) og begge disse er litt for store. Særlig hoftebeltet blir for stort. Jeg er nok litt kort i ryggen, men er 168 og 60 kg, så ganske så normal i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det undrer meg ikke at XXL selger deg en sekk som ikke passer. Du er heldig hvis du treffer betjening hos XXL som vet noe om det de selger, og egen erfaring med det utstyret de selger er enda sjeldnere. Ut fra bildet på profilen din så vil jeg anta at den sekken du har fått er alt for stor til deg. selv om produsenten påstår at sekken kan tilpasses alle brukere og oppgir Brukerhøyde:  155 – 200 cm så kan du ikke stole på at dette stemmer. Samme sekk bare 75 L Lady er en mindre sekk, men oppgir samme brukerhøyde som 95 L.  Innenfor et så stort sprang i høyde så finnes det utallige typer kroppsbygning, det er ikke bare høyden det kommer an på. En ryggsekk er som et par sko. Den skal passe deg og bare deg, og derfor bør den ha så lite justeringsmuligheter som mulig. Den skal tilpasses en gang for alle, og det bør betjeningen i butikken være i stand til å hjelpe deg med. 

Jeg har slitt ut to sekker fra Carrymore med alle de reguleringsmulighetene du kan tenke deg, og turene bestod stort sett i å justere sekken i ett sett uten å få den til å passe 100%. Nå har jeg en 80 liter  Arc´teryx Bora sekk, ( http://www.turliv.net/utstyr/files/e9f43a9f6a0027bb4256a933cf46caf3-5.html ) som ble justert i butikken og har passet meg uten justeringer i flere år. Det eneste negative jeg kan si om denne sekken er at den er litt for tung, men det kommer av et ganske avansert bæresystem. (Ja og så brakk jeg foten første gang jeg brukte den, men mange vil vel påstå at dette ikke er sekkens feil, men det har aldri skjedd med noen av de andre sekkene jeg har hatt så jeg vet ikke jeg .)

Det finnes flere steder på nettet som viser hvordan du tilpasser sekken og hvis ikke sekken lar seg tilpasse i henhold til dette så er det feil sekk til deg. Forsøk på å modifisere en sekk som er for stor er dødfødt. Du risikerer bare å ødelegge sekken og ende opp med en sekk som ikke passer til noen.

Denne fra Oslo Sportslager er ganske grei.   

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.