Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda i desember


Sjimpansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg rota rundt i langsua områdene i juletider med pulk og ski i fjor. Det var en fin tur men på denne tiden kan det være veldig skiftende og til dels utfordrende snø forhold.

Når jeg skulle tilbake igjen så hadde det kommet store mengder med løs nysnø. Jeg bakset i løssnø opp til knær og lår i nesten 6 timer. Det var med ski på beina! Distansen var vel 11-12km ;) 

Mange legger ofte lengre turer ut mot våren da det oftere er mer stabile forhold og bedre vær. Men spørs jo litt hvordan man får stokket kalenderen :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bestemt meg for hvilken rute jeg eventuelt velger, men vurderer å ta utgangspunkt i følgende rute som går fra Finse - Krækkja - (Stigstuv) - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter.

https://www.ut.no/tur/2.7164/

 

Her er det lagt opp til å gå over flere vann, noe jeg regner med at jeg ikke kan gjøre. Derfor må jeg finne alternative ruter noen steder. Hvis det ikke går og forholdene blir uoverkommelige er det vel ingen skam å snu heller. Med nok mat og fuel skal jeg vel alltids klare meg.

 

Tar gjerne imot forslag til andre ruter som er bedre på denne tiden av året.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sjimpansen skrev:

Hvis det ikke går og forholdene blir uoverkommelige er det vel ingen skam å snu heller. 

Det kan fort bli at det ikke går å snu. I desember, kan du få lite/dårlig is, mye løs snø, veldig korte dager på grunn av lav sol og få timer med dagslys. Turen blir regnet som krevende selv på slutten av sesongen i mars april. Solo i desember vil jeg nok ikke anbefale. 

Link til blogginnlegg hvor de gikk i desember

Du bør søke på "hardangervidda på langs desember" så kommer det opp en del info. 

Husk at isen, snøen og været er forskjellig fra år til år, og det har vært mye ekstremvær i de siste. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.