Gå til innhold
  • Bli medlem

Opp og ned Kilimanjaro på under 24 timer


Anbefalte innlegg

I januar/februar 2020 skal jeg løpe opp og ned Kilimanjaro på under 24 timer. Det skal jeg gjøre for meg selv og for kreftsaken. Målet er 1 million norske kroner til Kreftforeningen. Jeg er allerede godt i gang med planlegging, men det gjenstår fortsatt en del før alt er på plass. Før jeg reise ned skal jeg ha noen opphold i høyden for å gjøre meg kjent med hvordan lite oksygen føles på kroppen. Jeg har blitt tipset om to aktuelle hytter som jeg kan overnatte på: Margherita Hut og The Refuge des Cosmiques. Det er ikke enkelt å komme i kontakt med noen av hotellene for å avtale det ene og det andre. Hvis noen har vært der og har noen tips, så kontakt meg gjerne. 

Hvis dere ønsker å følge meg til toppen og senere støtte kreftsaken (innsamlingen starter om ca. ett år), så kan du gå inn å Facebook:
Facebook.no/fjelltoppen 
eller bloggen:
fjelltoppen.blogg.no

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usikker på om det er dette du er ute etter.

Margetita Hut drives av Rifugi Monterosa MBG (driver 5 fjellhytter): [email protected]

Refuge des Cosmiques, privat hytte, telefonnummer for reservasjon: 0450-544016 (til selve hytta, antar du ikke får svar her nå utenfor sesongen) / 0450-54-0619 (nede i Chamonix)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med Jarle Trå. Han er en travel mann, så jeg har blitt henvist til andre. Selve løpeturen er under planlegging. Det er forberedelsene som tar litt tid. Jeg har vært på både 3100 og 3200 m (også løpt på sistnevnte) uten å merke høyden noe særlig (på 3100 tok jeg heis fra 1000m. Det først jeg gjorde var å løpe i trappene. Ikke så lurt. Ble litt dårlig etter et par timer, men gikk raskt over). Jeg var bare en kort periode på disse høydene, så jeg er nødt til å oppleve å være i minst 24 timer på høyder over 3500, derfor er nevnte hytter en mulighet. Nesten så jeg heller vurderer La Paz, men det blir jo da i en litt annen prisklasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du har satt deg grundig inn i høydesyke problematikken. For 10 år siden foregikk det mye forskning på dette på aconcagua. https://www.adressa.no/meninger/blogg/aconcagua08/article1003612.ece

Vi hørte den gangen at noen av disse ble syke etter at de overanstrengte seg der oppe. Husker ikke saken helt nøyaktig, men grundige forberedelser trenger ikke være nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har god kunnskap og vil få bedre. Selv om jeg er godt akklimatisert må jeg forberede meg på at jeg må snu. Fordelen min er at jeg ikke skal være der i en lang periode. Jeg skal opp og ned på kortest mulig tid. Det viktigste er å lære meg å kjenne igjen symptomene slik at jeg ikke ignorerer faresignaler. 

Dette er ikke noe heisatur. Det skal planlegges og forberedes godt. Det er gjennomtenkt og helt klart mulig å gjennomføre, men jeg kan ikke ta lett på det. Det blir en stor utfordring, med det er derfor jeg ønsker å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lett tilgang til overnattingsplass i høyden  som er ett av kriteriene. Hmm, Rifugio Torino virker interessant. Det er jo forholdsvis høyt også. Jeg skal sjekke den ut. Takk! Det er jo kort vei fra Chamonix til Courmayeur, så tipper det blir Skyway Monte Bianco. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt usikkert hvilken rute jeg velger, men etter all sannsynlighet blir det den korteste, Umbwe (enten via Western Beach eller Barafu. Barafu er vel 3-4 km lenger). Mweka ned. Vi har snakket litt om å benytte Mweka opp, men det er lite sannsynlig at jeg får tillatelse til å gjøre det. 

Slik jeg tenker er at jeg skal kjenne på kroppen hvordan det føles å være i høyden. Jeg kan gjøre det på to måter. Enten ta en helt vanlig tur i høyden, rolig og avbalansert eller gå rett til stor høyde. Fordelen med sistnevnte er at jeg slipper å bruke masse tid og penger på å teste kroppen. I starten er jeg egentlig bare ute etter å lære meg symptomene. Og det kan jeg gjøre ved å ta fjellheis til høyder uten akklimatisering. Da vil jeg også få en pekepinn på hvordan kroppen reagerer på høyde. Men ingen høydeopphold er vel like, sies det.

Det siste høydeoppholdet før løpingen er akklimatiseringen, og kan egentlig gjøres hvor som helst. Det viktigste er å få til en optimal akklimatisering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit eg ikkje heilt kva forberedelsar du skal ha, men eg syns det virkar skummelt/lite gjennomførbart å skulle akklimatisere seg på 3000 meter og deretter køyre på med 5800m på 24 timar? Då ville eg i alle fall som eit minimum testa f.eks Mont Blanc eller tilsvarande med relativt lite akklimatisering for å kjenne om du tåler høgda godt. Mi erfaring er i alle fall at 5500 med akklimatisering er meir krevande enn 4000m uten akklimatisering 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Curling-generasjonen! Jeg tar imot alle bidrag og leser de nøye. 

Jeg skal ikke akklimatisere meg på 3000m. Jeg skal akklimatisere meg på minimum 4500m. Eventuelt går jeg en vanlig tur til Kilimanjaro på 6-7 dager rett i forkant. 

Jeg skal i løpet av 2019 erfare høyder på minimum 3500m uten akklimatisering. Derfor er det perfekt med Rifugio Torino, for der kan jeg i tillegg sove. Jeg vurderer også å Mont Blanc uten akklimatisering. Bare gå rett opp til det eventuelt sier stopp. Da får jeg  evt. kjenne på kroppen hvordan høydesyken er, samt hvilke symptomer jeg må være på vakt etter. 

Så, for å korte det ned, skal jeg altså akklimatisere meg på minimum 4500 m rett i forkant og i løpet av 2019 erfare høyder på minimum 3500m uten akklimatisering. Jeg vil egentlig også kjenne på høyder over 4500m (med akklimatisering) for å kjenne hvordan det er å puste og drive med fysisk anstrengelser på denne høyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok opp på samme høyde som toppen på ett eller annet tidspunkt i forkant, det er umulig å forutse hvordan man takler høyden.

Når jeg gikk Lemosho på Kilmanjaro forsvant matlysten på vel 4000m, alt etter det måtte tvinges ned og drøvtygges. En av dagene var vi over ved Lava Tower og gikk litt lavere til leiren. Jeg forsto etterpå at det at jeg følte meg matt og ør i leiren på kvelden var høyden, selve dagsmarsjen var ikke spesielt krevende så det var ikke det at jeg generelt var sliten. På toppstøtet et lite stykke før Stella Point kom det mer symptomer. Det var som å være på stupfylla, svimmel og balanse som en fyllik, men på en merkelig måte "funka" beina ved at det var kraft i dem. Stavene var gode å holde balansen med og jeg kom til toppen.

Tenker du å ta en prøvetur i forkant kan nok det være lurt, det finnes en "utvidelse" på turene. , Det virker ikke som den er mye markedsført og fokuset ligger mest på "få folk til toppen". Det er en Crater Edge camp som ligger nærmest på toppen. Da får du nærmest et døgn til å rusle rundt oppå der og du sover en natt omtrent på maksimalhøyden. Tilbringer du tid der og kroppen fungerer burde du være godt rustet.

Pole pole er mottoet nedi der, det betyr rolig rolig, men like mye at akklimatisering er viktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke krangle på høyden jeg må på, så jeg tar det med i vurderingen. Grunnen til at jeg nevner 4500m som et minimum er at oppstøtet normalt skjer fra denne høyden. Er jeg akklimatisert for 4500m, så takler jeg 5895m, så lenge jeg kommer meg fort fra 4500m til 5895m og ned til 4500m. Dette er ikke min vurdering, men to legers anbefalinger. Bare det å vite hvordan 5895m føles er jo absolutt verdt å ta meg seg! Så jeg kjøper absolutt argumentet ditt.

Jeg er fast bestemt på at akklimatiseringen skal foregå rolig. Foregår akklimatiseringen som en tur opp til Kilimanjaro, så skal den foregå med flest mulig dager. Jeg har det ikke travelt under akklimatiseringen. 

Jeg skal sjekke ut Crater Edge camp. Jeg skal snart i dialog med et firma for å begynne planleggingen.

Jeg har i grunnen lyst å gjøre kroppen vant til å fysisk anstrengelse i store høyder, så mot slutten av akklimatiseringen, tenker jeg å få opp pulsen. For selv om jeg er godt akklimatisert, kan jeg få trøbbel når jeg begynner å løpe under selve løpeturen. Må lese meg litt mer opp på akkurat denne biten. 

Takk for innspill. Jeg tar imot det dere har :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Fjelltoppen skrev:

Takk for innspill. Jeg tar imot det dere har :) 

Den aller beste akklimatiseringen du kan ha er jo å gå på toppen først. 

Så om jeg selv skulle gjort et slikt prosjekt, ville jeg meldt meg på et lokalt firma der nede og tatt toppen over 7 dager (Machame gikk jeg selv). Altså som en vanlig topptur. Når så denne turen er ferdig og du har kommet deg vel ned og hvilt et par dager, kan du ta 24 - timers prosjektet i en lang økt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kjell Iver skrev:

Den aller beste akklimatiseringen du kan ha er jo å gå på toppen først. 

Så om jeg selv skulle gjort et slikt prosjekt, ville jeg meldt meg på et lokalt firma der nede og tatt toppen over 7 dager (Machame gikk jeg selv). Altså som en vanlig topptur. Når så denne turen er ferdig og du har kommet deg vel ned og hvilt et par dager, kan du ta 24 - timers prosjektet i en lang økt. 

Det var det som var utgangspunktet, men så ble jeg anbefalt å holde meg på rundt 4500m. Men jeg har altså ikke oppnådd riktig kunnskapsnivå for å kunne ta denne avgjørelsen selv. Jeg studerer bioingeniør og lærer veldig mye, og konkluderer vel egentlig med at en toppturen er bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2018 den 19.22, Kjell Iver skrev:

Så om jeg selv skulle gjort et slikt prosjekt, ville jeg meldt meg på et lokalt firma der nede og tatt toppen over 7 dager (Machame gikk jeg selv)

Kan da godt legge inn noen dager hvor man ligger rolig i camp, eventuelt går en rute frem og tilbake også. Slik kan man få flere dager på stor høyde, og eventuelt muligheter for å teste litt heftigere aktivitet enn rolig gange. Guider og firmaer er med på alt, bare man betaler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2018 den 14.30, Fjelltoppen skrev:

Det var det som var utgangspunktet, men så ble jeg anbefalt å holde meg på rundt 4500m. Men jeg har altså ikke oppnådd riktig kunnskapsnivå for å kunne ta denne avgjørelsen selv. Jeg studerer bioingeniør og lærer veldig mye, og konkluderer vel egentlig med at en toppturen er bedre. 

Kilimanjaro er jo ikke noe spesielt høyt fjell, men det er høyt der det er. Det kan nok hende at du må betale en del ekstra for å gå toppen 2 ganger (ville sjekket det). Sånn sett så ville jeg vurdert å tatt akklimatiseringen på en vandring i Nepal. Kala Pattar f.eks., som er på samme høyde. Roligere tempo, annen kultur og annen opplevelse og flott og kontrollert akklimatisering, og deretter ta Kili på hjemreisen, men hva som er fasit er vanskelig. 

Dette med god fysisk form trenger for øvrig ikke være en stor fordel når det gjelder tilvenning i høyden. Det er en regel som sier at sistemann inn i campen når toppen. Blir spennende å følge prosjektet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du seier du skal springe opp og ned på 24t, kor høgt skal starten vere? 

Om du er ein O2-snappar, som eg mistenkjer deg for å vere så kan det jo kanskje vere interessant med ei aktiv tilvenning? F.eks ta nokre dagar i Iten (2400) i Kenya som er populært for idrettsutøvarar, deretter reise til området ved Mount Kenya https://www.summitpost.org/mount-kenya/150259 og gå i området der, før du reiser til Kilimanjaro. Dette er på ingen måte den raskaste måten å akklimatisere seg på, men då får du sett litt meir enn berre Kilimanjaro i løpet av turen. Sikkert uansett lurt å gå delar av eller heile turen på Kilimanjaro så du kan vegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2018 den 19.46, TEEDJAY skrev:

Tøft prosjekt :) Har du sjekket ut turene til Killian Jornet, som bor i Romsdalen? :) Mulig det er mulig å få noen tips fra han :)https://www.nrk.no/sport/til-topps-for-andre-gang-pa-ei-uke-1.13536035

Nei, den filmen der har jeg ikke sjekket ut, men ellers har jeg fulgt Jornet. Skal sjekke ut. Takk!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2018 den 13.59, Kjell Iver skrev:

Kilimanjaro er jo ikke noe spesielt høyt fjell, men det er høyt der det er. Det kan nok hende at du må betale en del ekstra for å gå toppen 2 ganger (ville sjekket det). Sånn sett så ville jeg vurdert å tatt akklimatiseringen på en vandring i Nepal. Kala Pattar f.eks., som er på samme høyde. Roligere tempo, annen kultur og annen opplevelse og flott og kontrollert akklimatisering, og deretter ta Kili på hjemreisen, men hva som er fasit er vanskelig. 

Dette med god fysisk form trenger for øvrig ikke være en stor fordel når det gjelder tilvenning i høyden. Det er en regel som sier at sistemann inn i campen når toppen. Blir spennende å følge prosjektet ditt.

Jeg vurderer sterkt å ta akklimatiseringen et annet sted, men har ikke helt bestemt meg enda. Det e litt kostnader i dette bildet også, så må vurdere litt. Kan være jeg får tak i noen sponsorer når det nærmer seg og jeg og prosjektet blir mer kjent. Kristina Schou Madsen som har verdensrekorden for kvinner (kun opp) skulle vel egentlig løpe sammen med en annen kvinne, men hun måtte gi seg, selv om hun var akklimatisert på forhånd. Så det er ingen garanti at jeg kommer opp, uansett hvor godt akklimatisert jeg er. De to danske jentene akklimatiserte seg ved å gå opp til toppen, hvile 2-3 dager for deretter å løpe på rekord. Jeg trenger mer kjøtt på beinet før jeg avgjør hvordan jeg skal akklimatisere meg.

Nei, fysisk form har absolutt ingenting å si for høyden sin del, men for å gjøre dette raskest mulig og for å tåle 50 km må jeg trene mye og riktig. Derfor får jeg hjelp fra Eirik Haugsnes (en av Norges beste motbakkeløpere). 
Kult at du følger med. Husk å sjekk ut blogg og Facebook ( fjelltoppen.blogg.no  facebook.no/fjelltoppen ). Der oppdaterer jeg. Har riktig nok ikke oppdatert på en stund på grunn av store mengder skolearbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2018 den 20.10, Curling-generasjonen skrev:

Når du seier du skal springe opp og ned på 24t, kor høgt skal starten vere? 

Om du er ein O2-snappar, som eg mistenkjer deg for å vere så kan det jo kanskje vere interessant med ei aktiv tilvenning? F.eks ta nokre dagar i Iten (2400) i Kenya som er populært for idrettsutøvarar, deretter reise til området ved Mount Kenya https://www.summitpost.org/mount-kenya/150259 og gå i området der, før du reiser til Kilimanjaro. Dette er på ingen måte den raskaste måten å akklimatisere seg på, men då får du sett litt meir enn berre Kilimanjaro i løpet av turen. Sikkert uansett lurt å gå delar av eller heile turen på Kilimanjaro så du kan vegen

Starter nok på Umbwe gate, og den ligger på 1800m. Jeg mistenker jeg går den vanlige turen på 6-7 dager til toppen for å akklimatisere meg, men da blir det en annen rute en den jeg skal løpe. Skal planlegge med et firma og høre hva de sier. Noen jeg pratet med tidligere mente det var greit å finne fram på de fleste rutene. Der det er vanskelig kan jeg få hjelp til å merke ruten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg gjennomførte opp og ned Kilimanjaro på 14 timer. Ble mye tøffere enn ventet. Var to ganger på toppen i forkant. Først på dag 4 (Barranco - Western Breach - Uhuru Peak - Barafu - Karanga). På dag 6 (toppnatten) gikk jeg fra Barafu (etter å ha gått fra Karanga til Barafu på dag 5). Dag 7 gikk jeg ned til hotellet. Dag 8, 9, og 10 ble benyttet til hvile. Dag 11 løp jeg opp og ned Kilimanjaro. Umbwe gate - Barranco - Karanga - Barafu - Uhuru Peak - Barafu - Mweka gate. 

For de interessert kan du lese her:

https://fjelltoppen.blogg.no/kilimanjaro-lopeturen-finalen-eksamen.html

Video finnes her:

https://fjelltoppen.blogg.no/kilimanjaro-lopeturen-video-edition.html

Ellers blir jeg veldig glad om noen har lyst å støtte Lungekreftforeningen:

https://www.facebook.com/donate/1019871225055432

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.