Gå til innhold
  • Bli medlem

Et oppgjør med friluftsbransjen


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse
2 timer siden, Lompa skrev:

Flere som ser ironien? 

Vel, ikke helt...
Å kjøpe likes og følgere er noe falskt, gjerne profiler som ikke en gang består av mennesker, men ofte boter og algorytmer i et program på en datamaskin.
De som klikker på en annonse, link til blogg, følger og liker bilder fordi de selv velger det, er faktiske mennesker som har interesse for det personen gjør og driver med. I mine øyne, to forskjellige måter å gjøre det på, sistnevnte mye bedre enn den første.

Syntes Tonje treffer ganske så bra med innlegget sitt på slik trenden har blitt på feks Instagram for tiden.

En liten sak om det som foregår på Instagram:
https://petapixel.com/2017/06/01/instagram-created-monster-no-b-s-guide-whats-really-going/
Screen-Shot-2017-04-23-at-3.16.54-PM-102

Og litt for gøy, en sak om en konto på instagram som gir et lite stikk til den dårlige fantasien og kopieringen av motiver som og har blitt en trend innpå der..:
https://petapixel.com/2018/07/26/this-instagram-account-shows-how-instagram-photos-look-the-same/

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Vel, ikke helt...
Å kjøpe likes og følgere er noe falskt, gjerne profiler som ikke en gang består av mennesker, men ofte boter og algorytmer i et program på en datamaskin.
De som klikker på en annonse, link til blogg, følger og liker bilder fordi de selv velger det, er faktiske mennesker som har interesse for det personen gjør og driver med. I mine øyne, to forskjellige måter å gjøre det på, sistnevnte mye bedre enn den første.

Syntes Tonje treffer ganske så bra med innlegget sitt på slik trenden har blitt på feks Instagram for tiden.

En liten sak om det som foregår på Instagram:
https://petapixel.com/2017/06/01/instagram-created-monster-no-b-s-guide-whats-really-going/
Screen-Shot-2017-04-23-at-3.16.54-PM-102

Og litt for gøy, en sak om en konto på instagram som gir et lite stikk til den dårlige fantasien og kopieringen av motiver som og har blitt en trend innpå der..:
https://petapixel.com/2018/07/26/this-instagram-account-shows-how-instagram-photos-look-the-same/

Er det galt å poste bilder som ligner på andres også nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Vel, ikke helt...
Å kjøpe likes og følgere er noe falskt, gjerne profiler som ikke en gang består av mennesker, men ofte boter og algorytmer i et program på en datamaskin.
De som klikker på en annonse, link til blogg, følger og liker bilder fordi de selv velger det, er faktiske mennesker som har interesse for det personen gjør og driver med. I mine øyne, to forskjellige måter å gjøre det på, sistnevnte mye bedre enn den første.

Syntes Tonje treffer ganske så bra med innlegget sitt på slik trenden har blitt på feks Instagram for tiden.

Greit nok om dette er et oppgjør med instagram, men hvorfor er det et oppgjør med friluftsbransjen? For hvis poenget hennes er at folk poserer og kjøper likes i friluftsbransjen, så skjønner jeg ikke hvordan hun selv skal gå klar. Dette innlegget hennes skaper klikk på siden hennes (altså kroner i lomma), men det gir ikke et eneste menneske en friluftsopplevelse.

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rosander skrev:

Er det galt å poste bilder som ligner på andres også nå? 

Neida for all del, kjør på. Men det blir jo litt kjedelig og ensformig når folk begynner slik. Jeg scroller hvertfall lett forbi bilder jeg har "sett før".. Men kan kanskje henge litt sammen med at jeg driver med foto selv, og kan være litt "skadet" av det og blir desto mer entusiastisk når folk gjør noe eget som ikke alle andre allerede driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lompa skrev:

Greit nok om dette er et oppgjør med instagram, men hvorfor er det et oppgjør med friluftsbransjen? For hvis poenget hennes er at folk poserer og kjøper likes i friluftsbransjen, så skjønner jeg ikke hvordan hun selv skal gå klar. Dette innlegget hennes skaper klikk på siden hennes (altså kroner i lomma), men det gir ikke et eneste menneske en friluftsopplevelse.

Skal alt man poster måtte gi noen en opplevelse? Det må være lov å komme med sine meninger innimellom også. I dette tilfellet, så trengs det. 

Og man kan jo ta en titt på hvem som blir tagget i alle disse bildene på Instagram, det er jo firmaer i bransjen. Og syntes det er viktig å skille mellom de som tagger et par firmaer som allerede er sponsorer, enn alle disse som tagger 10-15-20 firmaer de drømmer om å få som sponsor eller repost av.

Men jeg kan ikke svare på ditt direkte spm annet enn mine tanker rundt det, men tipper du kan spørre Tonje selv, om akkurat hvorfor er dette et oppgjør med friluftsbransjen, så kan det jo være du får et mer direkte svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Tonje Blomseth virker som et sunt og fint friluftsmenneske og forbilde. Mitt poeng var at hun kaster stein i glasshus i denne saken. Det blir etter min mening noe underlig å samle klikk på friluftsbloggen sin med et innlegg som kritiserer klikkhoreri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg synes Tonje Blomseth virker som et sunt og fint friluftsmenneske og forbilde. Mitt poeng var at hun kaster stein i glasshus i denne saken. Det blir etter min mening noe underlig å samle klikk på friluftsbloggen sin med et innlegg som kritiserer klikkhoreri.

Jeg er ikke uenig i det, men slik jeg oppfatter innlegget til Tonje er det et forsøk på å skille på motivene bak og ta et lite oppgjør med det tilgjorte og "perfekte". Det hun ønsker å formidle slik jeg leser det er forskjellen på de som er genuint opptatt av friluftsliv (hva nå enn det er) og de som ikke er opptatt av så mye annet enn å ta kule bilder, se fancy ut og tjene penger på det. Det er en forskjell der, men det er vanskelig å få frem. 
Man kan altså bruke de samme kanalene og det kan fremstå ganske likt, men det er allikevel en stor forskjell der mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Jeg er ikke uenig i det, men slik jeg oppfatter innlegget til Tonje er det et forsøk på å skille på motivene bak og ta et lite oppgjør med det tilgjorte og "perfekte". Det hun ønsker å formidle slik jeg leser det er forskjellen på de som er genuint opptatt av friluftsliv (hva nå enn det er) og de som ikke er opptatt av så mye annet enn å ta kule bilder, se fancy ut og tjene penger på det. Det er en forskjell der, men det er vanskelig å få frem. 
Man kan altså bruke de samme kanalene og det kan fremstå ganske likt, men det er allikevel en stor forskjell der mener jeg.

Genuint opptatt av friluftsliv som feks å drive med jakt utenfor jaktsesongen (og legge fra seg tomhylsene)? Og ta bilder av det for å få følgere, og likes, og til slutt penger fra sine kommersielle sponsorer?
Eller å betale for annonser slik at andre brukere skal se innleggene hennes?

Hun er jo like stor del av "problemet" hun prøver å komme til livs, den eneste forskjellen er i følge henne at hennes bilder er ekte og det er ikke de andres. Selv om den sosiale medieprofilen hennes ser ganske lik ut som alle de andre.

Endret av Rosander
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rosander skrev:

Genuint opptatt av friluftsliv som feks å drive med jakt utenfor jaktsesongen (og legge fra seg tomhylsene)? Og ta bilder av det for å få følgere, og likes, og til slutt penger fra sine kommersielle sponsorer?
Eller å betale for annonser slik at andre brukere skal se innleggene hennes?

Hun er jo like stor del av "problemet" hun prøver å komme til livs, den eneste forskjellen er i følge henne at hennes bilder er ekte og det er ikke de andres. Selv om den sosiale medieprofilen hennes ser ganske lik ut som alle de andre.

Jeg tror ikke vi blir enige om dette og det lever vi nok godt med begge to, men se litt på hva Tonje har gjort av friluftsprosjekter og turer så ser du at det er litt mer substans enn de samme bildene om og om igjen av perfekt stylede mennesker på Reinebringen og Kvalvika.

Endret av whistler
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om så hun har vært like ille som alle andre, og nå har innsett det og stiller seg lagelig til for hogg for å få flere til å reflektere over det samme, hvorfor skulle det være negativt? Hvis man innser at man har gjort noe dumt selv, så skal man ikke kunne peke på hvor dumt det var sjøl om man tar til vett, så andre også kan gjøre det samme? Eller i hvert fall reflektere over det og bli mer bevisst?

Eller hadde det kanskje vært bedre å diskutere saken enn personen? På et friluftsforum i hvert fall?

Neivel.

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, whistler skrev:

Jeg tror ikke vi blir enige om dette og det lever vi nok godt med begge to, men se litt på hva Tonje har gjort av friluftsprosjekter og turer så ser du at det er litt mer substans enn de samme bildene om og om igjen av perfekt stylede mennesker på Reinebringen og Kvalvika.

Det kommer vel helt an på hva slags opplevelse du er ute etter. Om du vil se fine naturperler i all sin prakt så er ikke lars monsen sin boxershorts brenning riktig filmsnutt uansett hvor mye substans det er. Se på nettsiden du selv har i signaturen din er den da uten substans siden bildene ikke er uten filter, arrangement eller andre foto teknikker som feks bruk av lang lukkertid for å "pynte" på virkeligheten?

Jeg kritiserer ikke kunnskapen eller "substansen" til noen, men hvordan bildene ser ut eller hvordan de promoteres på nettet har da ekstremt lite å si for noe som helst. 

Innlegget til Tonje er ren PR og eksakt samme strategi som disse "rosabloggerne" bruker for å skape mer oppmerksomhet rundt seg selv. 
For meg blir det bare hyklersk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Miamaria skrev:

Om så hun har vært like ille som alle andre, og nå har innsett det og stiller seg lagelig til for hogg for å få flere til å reflektere over det samme, hvorfor skulle det være negativt? Hvis man innser at man har gjort noe dumt selv, så skal man ikke kunne peke på hvor dumt det var sjøl om man tar til vett, så andre også kan gjøre det samme? Eller i hvert fall reflektere over det og bli mer bevisst?

Eller hadde det kanskje vært bedre å diskutere saken enn personen? På et friluftsforum i hvert fall?

Neivel.

Problemet er jo at personene er saken, alle sammen av de selger jo både seg selv å opplevelsene de deler og dermed er en del av denne "fæle friluftsbransjen". Men enkelte er veldig opptatt av å påpeke at de andre er så falske, og da er det  vel helt legitimt å fremheve at anklageren her kanskje ikke er så ekte allikevel.

Det samme gjelder den andre tråden om samme sak hvor det ble klaget over turfolk i rosa jakker og arrangerte bilder mens forfatteren selv hadde profilene sine fulle av akkurat det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Never ending story..

Lit på kanten av denne tråden, men å fremheve seg selv og egne meritter innen fjellsport/friluftsliv forran andre har pågått i årtier, og kommer til å fortsette i årtier.

Sitert herfra: 

http://www.bruland.info/PDF/Fjellet_i_norsk_kunst/Fjellet_i_norsk_kunst.pdf

"Allerede neste år var han tilbake. Knut Lykken hadde latt seg overtale til å bli med som kjentmann, og ved hans erfaring kom de opp til Mohn’s Skar. Men, avtalen var på forhånd klar. Ikke ett skritt videre for fjellbonden. Petersen klatret alene videre og fulgte omtrent den samme veien opp som Slingsby. Lommetørklet til engelskmannen tok han med fra toppvarden som trofé, og senere sendte han dette sammen med et brev til Slingsby. Vi vet lite om hva Harald Petersen ellers har gjort av bestigninger i fjellet. Men for sin bragd på Storen, ble han i 1909 innbudt medlem i Norsk Tindeklub"

"Mohn hadde fått mange negative reaksjoner på at han hadde latt en utlending få æren av å bli førstemann på Store Skagastølstind. Det ble ikke bedre av Petersen’s triumf. Mohn sluttet etter hvert å skrive i Turistforeningens årbok med setningen: «Hermed 147 Ill. 37. Petersen Harald, Store Skagastølstind. 1909 95 x 75 cm. Olje på lerret. Norsk Tindeklubb slutter jeg mine skildringer fra Jotunheimen til årbogen, rimeligvis for bestandig».

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Rosander skrev:

Det kommer vel helt an på hva slags opplevelse du er ute etter. Om du vil se fine naturperler i all sin prakt så er ikke lars monsen sin boxershorts brenning riktig filmsnutt uansett hvor mye substans det er. Se på nettsiden du selv har i signaturen din er den da uten substans siden bildene ikke er uten filter, arrangement eller andre foto teknikker som feks bruk av lang lukkertid for å "pynte" på virkeligheten?

Jeg har ikke kritisert fototeknikker eller bruk av Instagram og andre kanaler for å formidle opplevelser. Det er ikke det som er poenget. Som du har sett har jeg en Instagram-konto og enn nettside med friluftsinnhold selv. Jeg har ingen forbindelser til noen og får ikke betalt for det som mange andre gjør, men det er ikke  å få betalt eller ikke få betalt som er essensen i det jeg prøver å formidle.
Det jeg syntes er litt betenkelig er "motegreia" som går akkurat nå der man fremstiller turer og turmål på en glorifisert måte som ikke har rot i virkeligheten. Jeg har ingen problemer med å se at det fenger, men jeg må få lov til å stille spørsmålstegn ved det. Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg prøver å fremstille turer, turmål og utstyr på en realistisk måte og håper med det å inspirere andre til å komme seg på tur og helst turer og turmål de selv har kommet frem til, ikke de samme stedene som "alle" andre reiser til og promoterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Memento mori skrev:

IMG_0304.thumb.PNG.273fe3e46bdbf506ca9bd14cbbeb44d9.PNG

Fra Tursøstre i 2017 verd å lese. 

IMG_0306.PNG.56c10864884166095475abe48abc654e.PNG

Har et par kriterier på insta. Ikke for mange #tags, di skal ikke være gjemt bak en rekke  punktum og linjeskift, og hvertfall ikke i 1. kommentar som en del gjør. Ikke mye lett å se at det #ad, #spons, #reklame da. 

Hvem er dette? Får de fisk???

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel ikke totalt utelukke at det å legge ut bilder på Facebook Instagram og gud bedre vite hva alt heter har gjort at fotografering generelt også som hobby har hatt en eksplosiv økning de siste åra. Tider og trender skiftes jo stadig, men så digitalisert verden har blitt nå så tror jeg vi bare er i starten på det å legge ut bilder for og vise sin yndlings aktivitet, det være seg seiling,backpacking,mote,friluftsliv osv! Men klart noen går lenger en andre for PR når man ser at man faktisk kan leve av dette. Synes heller ikke det er noe forskjell om det er ei jente som stuper fra en klippe og ut i et vann og legger det ut på Insta, en om det er en kar som legger ut bilde av en fisk fra samme vannet! Gått like langt i natur for å komme dit begge to😉

Same same but different.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Man skal vel ikke totalt utelukke at det å legge ut bilder på Facebook Instagram og gud bedre vite hva alt heter har gjort at fotografering generelt også som hobby har hatt en eksplosiv økning de siste åra. Tider og trender skiftes jo stadig, men så digitalisert verden har blitt nå så tror jeg vi bare er i starten på det å legge ut bilder for og vise sin yndlings aktivitet, det være seg seiling,backpacking,mote,friluftsliv osv! Men klart noen går lenger en andre for PR når man ser at man faktisk kan leve av dette. Synes heller ikke det er noe forskjell om det er ei jente som stuper fra en klippe og ut i et vann og legger det ut på Insta, en om det er en kar som legger ut bilde av en fisk fra samme vannet! Gått like langt i natur for å komme dit begge to😉

Same same but different.

Kvinnfolket skremmer fisken!!! .... ;)

  • Hehe 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Pokker, jeg skulle gått for 2500-pakka....

3 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Hvem er dette? Får de fisk???

Jeg får fisk i bøtter og spann, men det tar ikke heeeelt av på Instaen min likevel. Har du noen råd?





De aller fleste ønsker vel å gi andre lyst til å forsøke eller bli inspirert av hva man driver med. Og da formidler man gjerne de beste stundene. Tar meg selv i å ikke dele alt for mange bilder av resultatløs fisketur i øsende regn... ;-)

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del så trykket jeg på "atomknappen" før sommeren. Jeg kvittet meg med facebook og snapchat. Deretter slettet jeg instagram på telefonen, men beholdt kontoen. Det er siste halmstrå.

Jeg savner en del grupper jeg var medlem av på facebook. Særskilt sånne smale grupper som SABB båtmotorer (Jeg har en SABB 2G, 1973 modell) Den gruppen er befolket av eldre herrer som kan denne motoren ut og inn, mens jeg er yngre enn motoren....

Ellers så ble det deilig stille på mobilen. Fruen fortviler over alt jeg går glipp av...for egen del burde jeg gjort dette tidligere.

  • Liker 7
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Miamaria skrev:

Eller hadde det kanskje vært bedre å diskutere saken enn personen? På et friluftsforum i hvert fall?

Denne typen blogging handler jo om å fremme sin interesse gjennom seg selv. Bloggerne gjør seg selv til saken. Hvordan skal man da skille sak og person i diskusjonen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.