Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmelaget ultralett kvist gass brenner


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Noen som har forsøkt seg på denne varianten? Skiller seg litt ut fra tradisjonell kvistbrenner da konstruksjon også skal gi en sekundær reaksjon ved å brenne også gassen som kommer fra selve brenslet.

80 gram er lite og lettpakkerhjertet mitt syntes denne så veldig fleksibel ut. Kan også da brukes med esbit tabletter/gel eller alkohol.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lagde en tilsvarende av en fiskebolleboks og en mindre innvendig boks. Fungerte bra, men var mer plunder enn spritbrenner så den ble plassert innerst i skapet. Kan tenke meg det må etterfylles kvist ganske ofte i en så liten en. 

https://www.hengut.no/2017/01/22/farvel-fiskebolleovn/

Nå fikk jeg lyst til å ta den med ut og teste den igjen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må nok fylle på den ganske ofte forestiller jeg meg. Litt nysgjerrig på om en slik konstruksjon som dette faktisk koker vann noe merkbart raskere en en enkel kvistbrenner?

Lurer også på om hvis man stapper den ganske full med kvist stående om det holder til et oppkok, men det er vel tvilsomt?

Det at den potensielt da også kan passe fint oppi den ene 750ml titan kjelen min er også en bonus pluss fleksibilitet med å bruke esbit/gel

Deilig å frikoble seg fra gassboksen på en enkel måte samtidig som den kunne vært en grei backup eller som et tillegg til gass. Ser for meg at man kan da strekke en liten gassboks litt lenger om man bytter litt på etter vær og forhold på litt lenger turer...

Er bare om å finne rette blikk bokser her da 😉

Takk for linken, skal lese litt 👍🏼

Edit:

kikka på artiklen din, men vanskelig å se ut fra bilder og tekst om du da også har en sekundær sylinder inne i selve fiskebollboksen?

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om den brenner mye på samme måte som Solostove, bare at denne er en del enklere å bruke sammen med alkohol da Solostove ikke er åpen i bunn. Jeg har ikke testet andre brennere enn Solostoven min så kan ikke si noe om den er raskere enn andre, men ut ifra de videoer jeg har sett på Youtube om andre kvistbrennere så er denne konstruksjonen relativt trygg i vind, den sprer ikke gnist i noe særlig grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Konstruksjonen med sekundær forbrenning skal visstnok lage lite røyk, uten at jeg kan si noe sikkert om det selv 😉

Med tørr ved er den tilnærmet røykfri. Og, viktigst av alt, flammene ser kule ut, spesielt om man vinkler hullene i den indre boksen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har laga tilsvarande men med ein fiskebolleboks med ein maisboks inni.Min erfaring er at dette fungerar bra men at du må etterfylle ine del og at det er stor forskjell på korleis det brenn med og utan kjele oppå. 

Lagde fyrst med ein lang blikkboks inni, dvs ganske djupt brennkammer. Fekk problem med at det la seg eit lag med halveis utbrent kol i botn og dette blokkerte luftilførselen, noko som gjorde at det ikkje brant godt. På kommersielle varianter så er brennkammeret (dvs indre blikkboks) brei og ikkje spes djupt. Ser at han i videoen har ein ganske djup boks men det fungerar openbart for han. Er veldig rask å lage to ulike varianter av indre brennkammer så kanskje du vil prøve deg fram med ein djup og ein mindre djup? 

Opplever at vindskjermen eller toppdelen må vera ganske høg for at flammen skal få litt høgde og ha full effekt på kjelen. No trur eg det er ca 5 cm og at det gjer at når eg set kjelen på så soter det ein del. 

Er ganske vindutsatt og tek merkbart lengre tid når det er litt vind. Kan vera greit med ein vindskjerm av lett aluminium i tillegg.

Mitt største problem var å finne blikkboks med rett diameter egentlig, greit å ha eit lite utval å velga mellom.

Når dette er sagt så er dette ein veldig god måte å lage ein kaffikopp med lite brensel. I tillegg er det utruleg kor godt det brenn med denne varianten der det går oppvarma luft inn i topp av flammen. Vil anslå at det tek litt lengre tid med denne kontra ein del andre men ingenting slår eit lite minibål.

Det er veldig enkelt å lage så berre å prøve. Kan legga ut nokre bilete av min variant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et artig emne, ligger en del innfor tema i denne Hvem bruker wood stove tråden. 

B9C93A58-1081-4AA1-99A0-5123592C8671.thumb.jpeg.09ea9ee0f769072ca016b6565978768c.jpeg

Gode søkeord er wood gas stove og secondary wood gas stove. 

Har laget noen av disse selv, og har alltid et par fiskebollbokser(stor utvendig) , bønnebokser (kammer inni) og tunfiskbokser (kjelestøtte), rist fra engangsgrill liggende. Har også testet med pellests uten særlig bra resultat. Små kvist er best. 

Største ulempen er volumet, og litt skarpe kanter på en del av konstruksjonen. 

52F98E90-2161-447A-85C0-1DFA65784F6C.thumb.jpeg.860cd2e3c3ef533b547d651869fa1493.jpeg

698BEEB5-51D5-45B9-86AA-D4313C9ABC1C.thumb.jpeg.e908866ebddb3b4fca1d3d1da90f1e14.jpeg

De enkleste «hobostove» er raske og lage av en bønneboks.

53F40CDA-DFF9-4E6D-B321-99F6071E8F3D.thumb.jpeg.66b9dd6d5f19aab435f2658f2a39405b.jpeg

Men det blir betydelig vanskeligere å få de som bruker wood gas til å brenne rent hele tiden. Type ved, trekk, hvor lenge den har brent på virker. Men lærerikt. 

5C6CCC53-F072-4065-9065-5EDBA2789923.jpeg.bf90f347efc1895ddd4da39eb1cd279c.jpeg

Drill helst med platebits, skarp kniv, vannpumpetang og gode hansker (plaster) er det som trengs. 

Endret av Memento mori
La til bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart sitjande å sjå korleis boksen min kunne gjerast betre, dvs lengre brenntid og mindre sot, og kom over denne lenka. Han prøver litt ulik plassering av hol (ca 3-4min ut i video) og har brenntid på 28 min på kun ein fylling og openbart ingen soting.

 

Eg har laga størst mogleg hol for mest mogle luft men her er det veldig små hol i botn.eg må kanskje laga meg ein til.

Endret av josteink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jøss, så ut som den fyren hadde tenkt bra igjennom designen :) Mulig jeg går for det prinsippet selv om jeg ikke var spesielt fan av kjelestøtta 😂

Nei, den kjelestøtta passa best i barnebursdag!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere grublet på hvilken retning man skal vinkle hullene i for å få flammen til å rotere best mulig. Vil retning være avhengig om man er over eller under ekvator. Jeg har sett samme patent på forsvaret sin teltovn til parafin/diesel. Den soter mye før man får trekk i pipa, men brenner rent uten forstøvning av drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da jeg begynte md ovn var fiskebolleboksen det nærmeste.  "originalen" er fra amerikanske landstrykere som brukte ovne for å varme opp vann til spriten.  Ovnen er i og for seg grei nok, men man må være nøye med lengden på veden hele tiden, så jeg dropet ovnen fort.  Men jeg bruker en variant som jeg fyrer med rødsprit, enten rett ned i bunnen eller jeg bruker som her en colaboksovn.183.JPG.b474b01a8d227befae2c956c40418d67.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.