Gå til innhold
Kjell Iver

Droneflyving for enhver pris?

Anbefalte innlegg

54 minutes ago, rayun said:

Takk for en veldig ærlig og forklarende video.

Det er som du sier, ikke noe morsomt å innrømme fadeser offentlig, men videoen din kan vi lære av alle sammen. 

Tommel opp fra meg 👍 og fortsett å glede oss med stemningsfulle videoer fra turene dine.

Raymond

Takk skal du ha Raymond, det var hyggelig å høre 😀

En liten trøst på veien 😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minute ago, martin.m said:

Skjult lenke - logg inn for å se den: Kudos for videoen hvor du forteller om status. Det står det respekt av. Tommel opp!
Likte også godt at du snakker om forskrifter om nasjonalparker, jeg tror de fleste ville ha godt av å lese disse nøyere. En del av våre nasjonalparker later til å ha blitt en tumle- og lekeplass for fritidsaktiviteter, og i noen henseender kan aktivitet gå imot forskrifter om vern. Bra at du oppfordrer folk i å sette seg inn i dette på lovdata.no

Takk skal du ha Martin.m, det var hyggelig å høre!

Ja vi må respektere de Nasjonalparkene vi har å bruke de med respekt og ift lover og regler som finnes for å verne de. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 hours ago, Kjell Iver said:

Flott video og en ærlig og grei forklaring. 

Det hadde vel vært lett å bare redigert bort de scenene så hadde det vært innafor uten noe mer pes... Men saken gjør jo at det får økt oppmerksomhet, så det er kanskje verd det i seg selv..

Takk skal du ha!

Nå var jo videoen lagt ut, kunne så klart tatt den bort og lagt ut igjen uten drone. Uansett så hadde jeg jo gjort noe jeg ikke skulle ha gjort. Hvis Fjellstyrene, som har anmeldt meg, bare ville at jeg skulle ta bort selve droneflygningen kunne de jo bare tatt kontakt med meg istedenfor å anmelde meg.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 hours ago, KimH said:

I tillegg til forskrifer og regler i vernede områder og regler fra før angående bruk av droner så er det ny forskrift fra 1 september angående bruk av kamera droner. Nsm har nå oversiktkart over områder som er forbudt utenom hovedreglene og forskriftene..

Skjult lenke - logg inn for å se den

Den informasjon der er nyttig. Skal ta den med å legge den i beskrivelsen på youtube videoen :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 hours ago, ingen87 said:

Flott video Skjult lenke - logg inn for å se den ! 

Informativt og riktig beskrevet!

Kan kanskje legge til at jeg er nasjonalparkforvalter selv, og skjønner godt at dette er uklart for mange all den tid ikke droner er eksplisitt nevnt i forskriftene. Det er sagt at de verneplanene som har bestemmelser om støy som f.eks. "7.3 Støy. Unødig støy skal unngås. Bruk av motordrevet modellfly, modellbåt, isborr o.l. er forbudt" går droner under dette og sidestilles med modellfly. Et viktig poeng her er å legge merke til "også liknende". Det er verdt og merke seg at ikke alle nasjonalparker har dette støy-kapitelet. Det gjelder ofte nasjonalparker med eldre verneforskrift, f.eks Saltfjellet-Svartisen eller Rago. Børgefjell er selvfølgelig nevnt siden det var her uhellet skjedde. Det er en gammel nasjonalpark, men forskriftene ble revidert i 2013. I forskrifta er det en fotnote under 7.3 (endret ved forskrift 15. mars 2013 i kraft 1. juli 2013). Før denne datoen var det ikke noe i forskriften som regulerte støy (utenom motorferdsel) i Børgefjell. 

Likevel her kommer noe som gjør dette vanskeligere igjen; i alle nasjonalparker er det en særskilt aktsomhetsplikt: "All ferdsel og aktivitet skal skje hensynsfullt og varsomt slik at en ikke skader natur- og kulturverdier, forstyrrer vilt, tamrein og bufe, eller er til ulempe for andre". Det er veldig fort å havne inn under denne dersom man flyr drone i nasjonalparker. Det blir ei vurdering fra gang til gang, og vanskelig "målbar" bestemmelse. Når opptrer man hensynsløst? Dette gjelder generelt for all ferdsel (ikke bare droner). Det kan være en fotograf som sniker seg inn på en reinflokk eller et fjellrevhi. Hvis dere er i verneområder hvor det ikke er en gjeldende støy-bestemmelse, og ikke ser tamme eller ville dyr i nærheten, så vil jeg tro at dere er på trygg grunn. 

Jeg vil tro at i nye verneforskrifter så er droner spesifisert. Verneforskrifta for Saltfjellet-Svartisen er til revisjon og her er det foreslått å skrive: "Bruk av droner, motordrevet modellfly, modellbåt og liknende er forbudt". Det kan likevel søkes om å bruke droner. Det er enormt ressurskrevende å revidere verneforskriftene, og grunnen til at dette ble gjort i Børgefjell og nå på Saltfjellet er fordi det var/er foreslått å innlemme nye områder i nasjonalparkene. Det vil være lite hensiktsmessig å gjøre dette for alle verneforskriftene, med mindre det lages en generell forskriftsendring som gjelder for alle (tror det kommer til å skje). 

Dette ble vanskelig forvalterspråk, men vil dere ha den enkle versjonen så anbefales filmen til Skjult lenke - logg inn for å se den på det varmeste! :)

Takk skal du ha for god informasjon! Hyggelig å høre at du syns innholdet i videoen var bra og kan være nyttig for andre :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
27 minutes ago, Marius Engelsen said:

Næh! Er det sant?

Jeg tenker ett brev i posten om at du har brutt loven, eller rettere sagt en forskrift, hadde satt en støkk nok i magen.

Jeg skjønner at man ikke skal «la det gå hver gang» hvis det er noe som gjentar seg for mange ganger blant folk. Men jeg synes å anmelde var litt vel drastisk.

Har du funnet ut hva du i verste fall, og beste fall, risikerer?

Fjerner du videoen, hvilket bevis har de da? En mulig ulovlig nedlasting av filmen din?

Ja et brev som du beskriver hadde jo gitt en støkk og en åpenbaring om at man hadde gjort noe man ikke skulle. Hadde jo lært like mye av det. Er jo rimelig strengt å anmelde men de vill nok statuere et eksempel. Vet andre som har flydd over konsertområder har fått bot på rundt 5000, hva jeg får for dette aner jeg ikke. I beste fall ender jeg kanskje opp med en advarsel. Lov å håpe. Jeg hadde ikke i tankene at jeg kom til å bli anmeldt når jeg først ble klar over det jeg hadde gjort. Så fikk sjokk når politiet ringte. Jeg lot derfor videoene være ute på youtube. Når politiet ringte var det litt for sent. Får bare nå håpe konsekvensene ikke blir for ille. Dere får alle krysse fingrene på mine veiene :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 hours ago, tshansen said:

En ting skal du ha, du gjør en bra og veldig avslappet figur bak kamera :-) Behagelig å høre på er du også :-) Synd med anmeldelsen, men hvis du får bot stiller du deg da fritt til å benytte deg av materialet i etterkant? Skaden er jo gjort? 

Jeg har ikke satt meg veldig inn i drone bruk selv, men har veldig lyst å ta i bruk la med sykkel kjøring. Er det slik å forstå at man kan kjøre gjennom Nasjonalparkene, men med en gang man flyr drone så er det forstyrrende og forbudt? 

Takk skal du ha for de gode tilbakemeldingene, det var hyggelig å høre. 

Hvordan det blir med bruken av materialet vet jeg faktisk ikke. Ville være rart syns jeg hvis det må slettes. Vi får bare vente å se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 hours ago, Miamaria said:

Som om det er vanskelig å lese forskriften? Du sier jo sjøl at de har lagt link dit? Sju og et halvt minutt med (enda mer) bæs over at ingen har banket infoen i hodet ditt, bare lagt den lett tilgjengelig for deg? Hadde du lest forskriften, som er det ene stedet fullstendig info står, så hadde du jo visst det.

Unødvendig å måtte inn i norske lover å lese seg frem til ting når man har fjellstyrer som BØR ha som jobb å informere. Flere fjellstyrer er flinke til å gi oss enkel og lett tilgjengelig informasjon. Poenget er at alle bør gjøre dette. Skjønner at du ikke mener dette men det er heldigvis flere en bare meg som må dette banket inn i hue.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 hours ago, borgern said:

Var ikke så vanskelig å finne info at det ikke var lov. Men det blir nok pent å betale boten. Fengsel er subsidiær reaksjon og kan ikke velges. Det er kun aktuelt for de som ikke har midler i det hele tatt. De vil prøve å drive inn bot i 3 år før det er aktuelt med soningsanmodning. Har du lønn blir det evt tatt på tvangstrekk etter en stund.

Var bare litt humoristisk lagt frem. Må så klart betale boten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, Heriks said:

Tøft gjort å dele video om både anmeldelse og dom. Alltid kjedelig å få bot, men jeg mener det er helt riktig at det blir gitt en reaksjon her og at det er, om enn ikke en veldig stor bot, så i alle fall en det er litt surt å få. Det hadde gitt en veldig veldig dårlig signaleffekt, og vært ganske nedslående for verneområdene våre om du hadde kunnet legge ut at du bare fikk ei lita (enda mindre) fislebot for brudd på regelverket.  

Skjønner godt at fjellstyret reagerer i denne saken, det har jeg ingen problemer med. Det snakket jeg også om i den forrige videoen jeg lagde om temaet. Poenget i denne videoen er at jeg syns de bør kunne gi informasjon som er lettere tilgjengelig for folk. Så mange som har sagt til meg i etterkant av dette at de ikke var klar over disse reglene. Når det er slik så mener jeg at noe burde vært gjort bedre. Når vi kjøper oss en ny ting så liker vi jo at bruksanvisningen er god og enkel. Samme gjelder for bruken av nasjonalparkene. Å måtte lese forskrifter er ikke for meg synonymt med en enkel bruksanvisning :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, Marius Engelsen said:

Kunne godt vert bedre opplyst ja.

Jeg synes dog det er alt for mange dronepiloter som ikke tar hensyn og holder seg langt nok unna folk. Jeg synes hele dronedritet er ubehagelig. Det er ihvertfall slutt på å ta seg ett bad ute i holmene, når man ikke har med badetøy. Plutselig flyger den der dritten over deg og har live-sending på facebook.

Ubehagelig at de der selges til privat bruk, rett og slett. 

Tydligvis noen som er veldig plaget av dette her. Nå har jeg vært mye ute på tur de siste fire årene og jeg har til dags dato ikke møtt en eneste en som har flydd drone.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutes ago, Miamaria said:

Der kunne du jo konkret bidratt med info, istedenfor bare å skylde på at andre burde gjort, når du ikke gadd selv. Men det står vel på to do-lista?

Mulig du ikke oppfatter disse videoene slik, men er ganske mange andre som takker for informasjonen de får. Trist at du ikke gjør det. Trur heller kanskje ikke du har sett den første videoen jeg la ut der jeg forteller om anmeldelsen. 

Endret av Friluftsamatørene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Terka said:

Exactly.

Kan vi alle ikke bare la det forbli slik ute i naturen da?

Ja kanskje du har et poeng der :-) 

Mange sterke meninger om teamet på forumet her ihvertfall. Overrasker meg litt at dette engasjerer så mye. Trur kanskje de fleste er lei droner rundt der de bor hvor det er mange som ikke tar hensyn. Kan ikke skjønne at dette skal være et stort problem når man er ute i skauen eller på fjellet. Men kan hende jeg bare har vært heldig og ikke opplevd dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutes ago, Fotogubbe said:

Jeg har opplevd drone rett over hodet mitt i min egen hage - ikke mange meter over. Det er slike opplevelser som gjør at man tenker droner burde vært forbudt. Jeg fulgte dronen frem til eieren, som siden ikke har gjort dette igjen.

Min mening er at et godt regelverk burde vært på plass før frislipp av droner kom. I tillegg burde dronekjøpere måtte gå på kurs før kjøp. Tipper det siste punktet ville utelukket de fleste bajasene.

Å her er jeg helt enig med deg. Akkurat dette som gjør at så mange har imot droner. Folk i nabolaget tar ikke hensyn. Men ute i naturen, i skogen og på fjellet, har jeg ikke vært plaget i det hele tatt. Informasjon om vanlig droneskikk er jo lett tilgjengelig på nettet, men folk bryr seg ikke. Når jeg har flydd opp dronen sjekker jeg alltid så godt jeg kan at det ikke er folk og dyr i nærheten. Holder man dronen i nærheten, slik man skal, unngår man i stor stor grad å forstyrre andre. De gangene jeg har hatt den i luften har jeg ikke sett folk eller fått kommentarer i det heletatt. Men sikkert mange som ikke er enig med meg her, og det må jeg jo bare akseptere :-) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Ser man litt stort på det så er vel strengt tatt droneflyging et relativt begrenset problem i øde nature områder. Det er svært få som gidder å drasse med og bære det som kreves langt inn i naturreservater for å lage lettvinte klikk på sosiale medier? Tvert om har jeg som oppfatning av at de få som gjør dette faktisk er langt over snittet interessert i å lage vakre naturfilmer. Personlig må jeg innrømme jeg aldri har opplevd noe problem med droner flaksende rundt i øde naturområder.

Derimot mener jeg det kan være langt mer forstyrrende i mere sivile strøk og på steder i naturen som har lett adkomst med f.eks bil eller lignende.

Klart man skal følge lokale regler og vise aktsomhet ovenfor andre. Selv har jeg nytt mange flotte dronefilmer av vakker norsk natur og de gir helt klart unike bilder. Så fremt det er lovlig og de få som bruker drone i ødemarken eventuelt ikke forstyrrer andre unødig eller eventuelt spør hvis det er andre i området så er jeg helt for det.

Men har jo forståelse for at det finnes forskjellige meninger.

Pluss til friluftsamatørene for å være åpne og ærlige så ser jeg frem til flere flotte you tube videoer fra deg - stå på!

Du skal forresten være ganske nær en drone for og høre den, mye som har skjedd de siste åra. Hvis du er midt oppe på Hardangervidda så tror jeg vinden rundt øra dine langt overdøver en drone 1km unna.

Her er jeg enig med deg på alle punkter 👍

Hyggelig det du sa om Friluftsamatørene også, takk skal du ha 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport sporing

Outnorth.no Skittfiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.