Gå til innhold
  • Bli medlem

Droneflyving for enhver pris?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Rosander skrev:

Det er litt useriøst å poste bilde av de største modellflyene og sammenligne med en av de minste dronene. 

Jeg kan jo gjøre det samme ...

 

😃 Flott! Fint at det skapes engasjement rundt dette. Vi trenger en mer nyansert lovgivning rundt dette, samt kanskje å få ryddet opp i en del misforståelser og fordommer..

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Terminologien "modellfly" kan strekkes langt:

"Med modellfly menes enhver flyvende innretning som ikke har fører ombord, enten det er formet som et fly, helikopter, oktokopter eller midtnorsk lavlands-hubro. Faktisk sier ikke lovverket noe om motorkraft eller fjernstyring, så etter den definisjonen vil selv et papirfly med strikkmotor falle under regelverket."

https://www.tek.no/artikler/guide-skal-du-ut-a-fly-drone-dette-er-reglene-som-gjelder/349498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Rosander skrev:

Jeg regner med at du skjønner at det blir en umulig oppgave å skille på antall db. 

En drone har forskjellig lydnivå avhengig av avstand, vindstyrke, motorer/propeller, last(vekt) osv. 

Jeg tror heller ikke det kun er støy som er grunnlag for forbud men også mulighet for å forstyrre/skade fugler og andre dyr. 

Ja, nei det blir vanskelig å skille på dette ved å se på fysiske egenskaper på de forskjellige enhetene. Det er kanskje mulig til en viss grad. Men det er ikke alltid det er utstyret det kommer an på, det er måten det brukes på. Man kan stille krav til operatøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et innspill i denne "debatten" fra the land of the free:

https://3dinsider.com/drone-flight-areas/

Can you Fly a Drone in a National Park?

No, you can’t. Drone owners are aware they should keep their gadgets away from airports but are often surprised to find out that they also can’t use them in National Parks.

 

https://www.nps.gov/articles/unmanned-aircraft-in-the-national-parks.htm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du kan i utgangspunktet fly droner i verneområder, men aldri under jakt.

Reportasje: Arne Roger Janse Publisert 22. februar 2017Oppdatert 22. februar 2017
  •  
  •  

Slik konkluderte seniorrådgiver Arild Sørensen i Miljødirektoratet sitt innlegg under dronekonferansen UNC 2016. Han var invitert nettopp for å redegjøre for disse to forholdene.

– Generelt er bruk av droner tillatt i verneområder, men det finnes unntak for en del av de mer enn 2000 verneområdene i Norge. For å finne ut hvilke regler som gjelder i hvert enkelt verneområde, kan man bruke naturbase.no, hvor det finnes en kartløsning med tilhørende vernebestemmelser. I bestemmelsene vil det stå spesifikt dersom det er begrensninger eller forbud mot bruk av droner. Dersom det ikke står noe om droner, er det tillatt å fly, forklarte Sørensen."

https://www.uasnorway.no/tillatt-verneomrader-forbudt-jakt/

 

Så det vil si at står det ikke spesifikt droner, så er det lov.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bjarne André Tvetene skrev:

"Du kan i utgangspunktet fly droner i verneområder, men aldri under jakt.

Reportasje: Arne Roger Janse Publisert 22. februar 2017Oppdatert 22. februar 2017
  •  
  •  

Slik konkluderte seniorrådgiver Arild Sørensen i Miljødirektoratet sitt innlegg under dronekonferansen UNC 2016. Han var invitert nettopp for å redegjøre for disse to forholdene.

– Generelt er bruk av droner tillatt i verneområder, men det finnes unntak for en del av de mer enn 2000 verneområdene i Norge. For å finne ut hvilke regler som gjelder i hvert enkelt verneområde, kan man bruke naturbase.no, hvor det finnes en kartløsning med tilhørende vernebestemmelser. I bestemmelsene vil det stå spesifikt dersom det er begrensninger eller forbud mot bruk av droner. Dersom det ikke står noe om droner, er det tillatt å fly, forklarte Sørensen."

https://www.uasnorway.no/tillatt-verneomrader-forbudt-jakt/

 

Så det vil si at står det ikke spesifikt droner, så er det lov.

 

 

 

Da er det også viktig å huske at LT har definert droner som modellfly. Så om det står nevnt modellfly i vernebestemmelsen så omfatter det også droner. Seriøse RPAS operatører som opererer kommersielt ber om tillatelse dersom det ikke er helt tydelig at det er tillatt. En kan jo selvsagt hevde sin rett med den konsekvens at man risikerer lisensen inndratt. Det kan være dumt hvis det er det man lever av til vanlig. Legger man da ut videoer på internett så stiller man seg også laglig til for hogg.

Når det gjelder regelverk for droner/RPAS etc så forholder de seg til EASA. Mener det har vært en høring om det nylig som vil ev bli tatt inn i forskriften når det er klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Bjarne André Tvetene skrev:

Så det vil si at står det ikke spesifikt droner, så er det lov.

Det gjør jo ikke det, det trenger ikke stå spesifikt drone står det "modellfly er forbudt" så gjelder det like fullt for droner.  https://www.fylkesmannen.no/Troms/Miljo-og-klima/Verneomrader/regler-for-droner-i-verneomrader/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20 minutter siden, Prebb skrev:

Da er det også viktig å huske at LT har definert droner som modellfly

Vel, jeg mener at luftfartstilsynet/forskriftene skiller på "modellfly" og "luftfartøy uten fører", og kategorien bestemmes av bruken.

20 timer siden, ketilring skrev:

a)    luftfartøy som ikke har fører om bord: innretninger som ikke har fører om bord, som beveger seg i luften og hvor flygingen har et annet formål enn rekreasjon, sport eller konkurranse
b)    modellfly: innretninger som ikke har fører om bord, som beveger seg i luften og hvor flygingen kun har rekreasjon, sport eller konkurranse som formål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke drone selv, så måtte prøve å sette meg inn i lover og regler som gjelder. Det var jammen ikke enkelt. Ble sendt hit og dit av forskjellige linker til de som har ansvaret for slikt. Skal innrømme at det ikke var helt enkelt å få oversikt, og mye å holde styr på for de som har slikt utstyr. Så full forståelse for at noen kan prøve så godt de kan, og likevel komme til å være i grenseland for hva som gjelder enkelte steder!

Foto regnes vel som rekreasjon (hobby) om det ikke er kommersiell bruk hos luftfartstilsynet. De sendte meg i vertfall til siden for hobby bruk av drone, og henviste til datatilsynet for regler for fotografering/film og bruk av innholdet, og henviste til modellfly i lovverket. 

Tror jeg ble enig med meg selv i at, som @henriks linker til, droner går under modellfly uavhengig av om det er for å bare fly eller om det filmes/fotograferes. Ikke like enkelt å bli klok på hvor grensen på hva som er kommersiell bruk av drone. Gjelder det for eksempel videoer på youtube, om en har inntekt av videoene? En skal jo oppgi slike inntekter som næringsinntekt.

Uansett enig i @ketilring at mye av lovverket ikke alltid holder følge med utviklingen. Men samtidig er det ikke mulig å lage egne lover og regler for hver enkelt dronetype, og umulig å skulle skille mellom støynivå (som er det som er mest relevant for verneområder). Men reglene burde helt klart vært tydeligere, så kanskje en liten "dronelapp" ala. jegerprøve/våttkort hadde vært på sin plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere bekjente som flyr modellfly seriøst og de holder seg til faste steder/landingsstriper der de har faste tider de flyr slik at de ikke forstyrrer andre :)
De fleste flyr el nå pga støy og at effekten/batterier er meget gode.
Personlig så håper jeg at droner vil få ennå strengere restriksjoner på hvor de kan fly enn slik det er nå! :)

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra jobba @Jan Erik Hansen :) Og verneforskriftene for nasjonalparkene er vel også litt uklare, trengs litt research der også? :)

29 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Foto regnes vel som rekreasjon (hobby) om det ikke er kommersiell bruk hos luftfartstilsynet.

Jeg er godkjent RPAS-operatør og driver med kommersiell dronefoto gjennom et eget selskap, og kjenner jo godt til de kommersielle reglene rundt dette, men "modellfly"-begrepet er jeg ikke så kjent med. Det kommer nye forskrifter i april neste år, så mulig dette tydeliggjør en del punkter. Men det betyr at det burde være mulig å få "innpass" i de fleste nasjonalparker for kommersielle prosjekter.

29 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

... så kanskje en liten "dronelapp" ala. jegerprøve/våttkort hadde vært på sin plass.

Det finnes allerede, i form av RO1/2/3 sertifiseringer. Men det må følges opp - forskriftene endres og får nye tillegg omtrent hvert år.

22 minutter siden, tubbs skrev:

Personlig så håper jeg at droner vil få ennå strengere restriksjoner på hvor de kan fly enn slik det er nå! :)

Strengere restriksjoner for personer uten RO-sertifisering: ja, absolutt. :)

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Bjarne André Tvetene skrev:

"Du kan i utgangspunktet fly droner i verneområder, men aldri under jakt.

Reportasje: Arne Roger Janse Publisert 22. februar 2017Oppdatert 22. februar 2017
  •  
  •  

Slik konkluderte seniorrådgiver Arild Sørensen i Miljødirektoratet sitt innlegg under dronekonferansen UNC 2016. Han var invitert nettopp for å redegjøre for disse to forholdene.

– Generelt er bruk av droner tillatt i verneområder, men det finnes unntak for en del av de mer enn 2000 verneområdene i Norge. For å finne ut hvilke regler som gjelder i hvert enkelt verneområde, kan man bruke naturbase.no, hvor det finnes en kartløsning med tilhørende vernebestemmelser. I bestemmelsene vil det stå spesifikt dersom det er begrensninger eller forbud mot bruk av droner. Dersom det ikke står noe om droner, er det tillatt å fly, forklarte Sørensen."

https://www.uasnorway.no/tillatt-verneomrader-forbudt-jakt/

 

Så det vil si at står det ikke spesifikt droner, så er det lov.

 

 

Men hva er en drone da? 

En drone er egentlig feil begrep for ett quadkopter. Det er bruken som enten klassifiseres som modellflyving eller Drone flyvning. 

Flyr du for gøy (rekreasjon), for å ta bilder av teltet ditt eller som en sport så driver du med modellfly, uavhengig av hvor mange rotorer (helikopter, quad- eller octacopter) eller type fremdriftsystem (propell, jet, batteri, bensin). 

https://www.droneklubben.net/dronefaq

http://www.nlf.no/modellfly/modellflyging-vs-ubemannede-luftfart-y

https://luftfartstilsynet.no/droner/sporsmal-og-svar-om-droner-og-modellfly/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ganske tradisjonell i tankegangen, men at noen flyr litt multicopter for å fotografere irriterer meg ikke i det hele tatt. Jeg kunne egentlig tenkt meg et selv. Artig verktøy som gir et helt nytt perspektiv over områdene man ferdes i. Helikoptere som sneier over deg med late jegere, kasser med kneipbrød og pils er da til mye større sjenanse?

Nå ferdes jeg lite på Besseggen, Trolltunga og Kjeragbolten og ferdes helst der få andre ferdes så det bidrar kanskje til at jeg ikke opplever dette store problemet i særlig grad?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ha ha, tidenes brannfakkel 😂

Men er litt enig med @tshansen, noen ganger er det i overkant prektige holdninger på dette forumet 😉

:)

Jeg er ihuga motorsportmotstander og kjente at jeg begynte å hisse meg litt opp da jeg leste dette, men skjønte etterhvert at dette var bare tull. Jeg håper iallefall at det var bare tull. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ketilring skrev:

Veldig bra jobba @Jan Erik Hansen :) Og verneforskriftene for nasjonalparkene er vel også litt uklare, trengs litt research der også? :)

Det finnes allerede, i form av RO1/2/3 sertifiseringer.

Tenkte en "dronelapp" ala våttkort for de som flyr drone som hobby, og ikke for kommersielt. De som driver kommersielt har papirer i orden.

Bor selv i en flyforbudssone (Flyplass + forsvaret), og hadde en gjest på leirskolen som ville filme noen aktiviteter med drone. Kommersiell pilot. Han hadde kontroll på ting, og sendte søknad til rette instans. Gikk helt greit, så vil ikke tro det er problem i verneområder heller så lenge det er med formål og tidspunkt. Vil muligens være problemer med disp i forbindelse med hekketiden til fugler og under jakten (generelt forbud, men mulig med disp for jaktfilm).

For nasjonalparker og andre verneområder gjelder ulike regler for ulike områder avhengig av verneforskriften. Øvre Dividal, Rohkunborri og Børgefjell har for eksempel forbud mot modellfly (drone). Reisa og Hardangervidda har ikke et slikt forbud. Fuglefjell er også et eksempel på områder det vil være flyforbud.

Har nøytralt forhold til droner selv. Har en gang opplevd å ha det som virket som en illsint gressklipper svirrende rundt en fjelltopp mens jeg var på tur, men samtidig kan et kort klipp med drone heve en turfilm betraktelig (men rene dronefilmer blir like slitsomt som rent hjelmkamera i en skifilm). Så ja takk til både droner og strengere regler for bruk.

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for droneflyvning er egentlig ganske kurrante i norge, problemet er bare å finne frem i regelverket.. Og så må man også ha kontroll på midlertidige flyforbudssoner og lokale forskrifter, noe som gjør d umulig å følge loven for han som kjøpte ei drone for at d så artig ut.. 

Flyr man drone slik at man sjenerer folk så har man høyst sannsynlig brutt noen regler..

Jeg stemmer for fri jakt på droner som er innafor haglehold (da operatøren uansett har brutt noen regler), men romjulsfredning slik at lille Per får flydd en uke før drona får ett møte med ekspressen fra Nittedal..

  • Liker 3
  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Men er litt enig med @tshansen, noen ganger er det i overkant prektige holdninger på dette forumet 😉

Og da mener du prektige som å ikke ha masse motoriserte ting inn i naturen ?
Jeg blir ofte invitert til Tana på både fiske og jakt men takker nei pga at fremomstmiddel er enten snøscooter eller 6-hjuling.
Så hvorfor skulle jeg da synes det er ålreit at noen flyr batteridrevne droner over campen  min bare for at de synes det er morro?
 

Endret av tubbs
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bruker droner proft til sjekke høyspentledninger osv har tillatelse og ferdes ok, ellers så er det ok med generelt forbud som er i mange nasjonalparker. Ikke fjortisen med leken som er problemet men voksne som kommer til forstyrre dyr under kalving osv og kjøre seg opp i luftrom til fare for luftfart 

Dronefoto er fint men skal store droner bli allemannseie og virksomhet deretter uten klare regler så blir det fort sjenansje for dyr og fugl som falk, ørn osv da de kan bli provosert og angriper med verste fall skade,  vi er vel allerede godt inne på deres territorier trenger ikke presse de mer selv om naturen ordner opp selv iblant:

https://www.vgtv.no/video/125273/forsvarets-drone-tatt-av-oern

https://www.vgtv.no/video/128150/her-fanger-oernen-drona

https://www.nrk.no/trondelag/drone-fra-forsvaret-ble-angrepet-av-orn-1.12842625

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette et svært marginalt problem?. Med droner solgt i mange år kan jeg knapt huske å ha sett en i marka eller på fjellet. Dette kan ikke sammenlignes med scooterkjøring da lydnivået og sjenansen er mye større. Og vi forstyrrer sannsynligvis dyrelivet mye mer med vår blotte tilstedeværelse enn en drone. Et rein-trekk vil påvirkes mye mer av operatøren enn dronen.

Skulle bruken utvikle seg til å bli mye større så kan man sikkert regulere det strengere. Men med sunn fornuft og hensyntagen osv. Som skrevet tidligere er det andre faktorer som truer natur og fauna i mye større grad som utbygging av hyttefelt og vindturbiner. Det skrives det merkelig nok lite om her inne.  Noen litt irriterende droner derimot....

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, RoyN skrev:

Er ikke dette et svært marginalt problem?. Med droner solgt i mange år kan jeg knapt huske å ha sett en i marka eller på fjellet. Dette kan ikke sammenlignes med scooterkjøring da lydnivået og sjenansen er mye større. Og vi forstyrrer sannsynligvis dyrelivet mye mer med vår blotte tilstedeværelse enn en drone. Et rein-trekk vil påvirkes mye mer av operatøren enn dronen.

Skulle bruken utvikle seg til å bli mye større så kan man sikkert regulere det strengere. Men med sunn fornuft og hensyntagen osv. Som skrevet tidligere er det andre faktorer som truer natur og fauna i mye større grad som utbygging av hyttefelt og vindturbiner. Det skrives det merkelig nok lite om her inne.  Noen litt irriterende droner derimot....

Det er jo ikke snakk om droneflyvning generelt, eller droneflyvning i alle verneområder for den del. Det er snakk om droneflyvning i verneområder hvor det står i verneforskriften at unødig støy ikke er tillatt (spesifikt nevnt som at modellfly er forbudt og myndighetene definerer hobbydroner som modellfly). Og det er jo ikke slik at man ikke kan søke om dispensasjon her heller, på lik linje med at man må søke om dispensasjon for å bruke snøscooter, dispensasjon for å vedlikeholde bygninger etc. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som har droner orker heldigvis ikke gå langt så blir noe press på rovfugl osv. Men det kan brukes som verktøy for finne hekkende rovfugl eller andre dyr derfor må regelverk være strengt. Mange er flinke bruke ting som er ment brukes, men noen må og prøve ting som i utgangpunkt ikke er smart..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.