Gå til innhold
  • Bli medlem

Droneflyving for enhver pris?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Friluftsamatørene skrev:

Når det er slik så mener jeg at noe burde vært gjort bedre.

Der kunne du jo konkret bidratt med info, istedenfor bare å skylde på at andre burde gjort, når du ikke gadd selv. Men det står vel på to do-lista?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutes ago, Miamaria said:

Der kunne du jo konkret bidratt med info, istedenfor bare å skylde på at andre burde gjort, når du ikke gadd selv. Men det står vel på to do-lista?

Mulig du ikke oppfatter disse videoene slik, men er ganske mange andre som takker for informasjonen de får. Trist at du ikke gjør det. Trur heller kanskje ikke du har sett den første videoen jeg la ut der jeg forteller om anmeldelsen. 

Endret av Friluftsamatørene
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Friluftsamatørene skrev:

Tydligvis noen som er veldig plaget av dette her. Nå har jeg vært mye ute på tur de siste fire årene og jeg har til dags dato ikke møtt en eneste en som har flydd drone.

Exactly.

Kan vi alle ikke bare la det forbli slik ute i naturen da?

  • Liker 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tshansen skrev:

Personlig mener jeg det er helt sinnsykt at det skal være så strengt med bruk av drone.

Jeg har opplevd drone rett over hodet mitt i min egen hage - ikke mange meter over. Det er slike opplevelser som gjør at man tenker droner burde vært forbudt. Jeg fulgte dronen frem til eieren, som siden ikke har gjort dette igjen.

Min mening er at et godt regelverk burde vært på plass før frislipp av droner kom. I tillegg burde dronekjøpere måtte gå på kurs før kjøp. Tipper det siste punktet ville utelukket de fleste bajasene.

Endret av Fotogubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Terka said:

Exactly.

Kan vi alle ikke bare la det forbli slik ute i naturen da?

Ja kanskje du har et poeng der :-) 

Mange sterke meninger om teamet på forumet her ihvertfall. Overrasker meg litt at dette engasjerer så mye. Trur kanskje de fleste er lei droner rundt der de bor hvor det er mange som ikke tar hensyn. Kan ikke skjønne at dette skal være et stort problem når man er ute i skauen eller på fjellet. Men kan hende jeg bare har vært heldig og ikke opplevd dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Fotogubbe said:

Jeg har opplevd drone rett over hodet mitt i min egen hage - ikke mange meter over. Det er slike opplevelser som gjør at man tenker droner burde vært forbudt. Jeg fulgte dronen frem til eieren, som siden ikke har gjort dette igjen.

Min mening er at et godt regelverk burde vært på plass før frislipp av droner kom. I tillegg burde dronekjøpere måtte gå på kurs før kjøp. Tipper det siste punktet ville utelukket de fleste bajasene.

Å her er jeg helt enig med deg. Akkurat dette som gjør at så mange har imot droner. Folk i nabolaget tar ikke hensyn. Men ute i naturen, i skogen og på fjellet, har jeg ikke vært plaget i det hele tatt. Informasjon om vanlig droneskikk er jo lett tilgjengelig på nettet, men folk bryr seg ikke. Når jeg har flydd opp dronen sjekker jeg alltid så godt jeg kan at det ikke er folk og dyr i nærheten. Holder man dronen i nærheten, slik man skal, unngår man i stor stor grad å forstyrre andre. De gangene jeg har hatt den i luften har jeg ikke sett folk eller fått kommentarer i det heletatt. Men sikkert mange som ikke er enig med meg her, og det må jeg jo bare akseptere :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Aldri opplevd drone nær hjemmet, men på populære topper. 

Jeg har absolutt ikke sansen for at mine opplevelser skal forringes av at noen jakter likerklikk på insta og YouTube. De gangene jeg har opplevd dette har det vært skikkelig forstyrrende.  

Det blir vel en smule generaliserende, jeg vil nok si klikkhoreriet er langt større når det kommer til å vise kvinnekropp, helst avkledd på en eller annen topp enn det er forstyrrende å se en drone eller to, som har veldig begrenset svevetid.  Ikke lager (de fleste) veldig mye lyd heller. 

Jeg er helt uenig med deg og flere på akkurat dette. Det finnes ikke forstyrrende i det hele tatt. Jeg syntes det er helt topp at noen filmer på denne måten å gir muligheten til å formidle den flotte naturen vi har på sin måte til de som kanskje ikke har muligheten til å bestige alle toppene vi har rundt om. Naturen er ikke forbeholdt mine eller dine særinteresser :-) 

Men det er lov å være uenig :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Friluftsamatørene skrev:

Akkurat dette som gjør at så mange har imot droner. Folk i nabolaget tar ikke hensyn. Men ute i naturen, i skogen og på fjellet, har jeg ikke vært plaget i det hele tatt. 

For min del er det motsatt, her hjemme er det isbilen som kjører rundt i nabolaget på søndager som irriterer mest 😄 (Hører den godt innendørs også, selv med vinduer lukket.)  

Ellers er visuell og lydmessig støy noe man forventer der det bor mennesker, og kanskje det man ønsker å komme bort fra ute i naturen?

EDIT: Droner i naturen har forøvrig vært diskutert opp og ned her på forumet før, så jeg melder pass på videre kommentarer fra min side i denne tråden. 🙂

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tshansen skrev:

Det blir vel en smule generaliserende, jeg vil nok si klikkhoreriet er langt større når det kommer til å vise kvinnekropp, helst avkledd på en eller annen topp enn det er forstyrrende å se en drone eller to, som har veldig begrenset svevetid.  Ikke lager (de fleste) veldig mye lyd heller. 

Jeg er helt uenig med deg og flere på akkurat dette. Det finnes ikke forstyrrende i det hele tatt. Jeg syntes det er helt topp at noen filmer på denne måten å gir muligheten til å formidle den flotte naturen vi har på sin måte til de som kanskje ikke har muligheten til å bestige alle toppene vi har rundt om. Naturen er ikke forbeholdt mine eller dine særinteresser :-) 

Men det er lov å være uenig :-) 

Men de lager jo enormt med lyd. Intens suselyd. Jeg har alltid opplevd både lyd og drona i seg selv som særdeles forstyrrende og ubehagelig. Det er sikkert ikke sånn for de som styrer drona, for hen har jo oversikt om hvor drona er og hvor den skal. Men at de er lydløse har jeg ikke merka mye til.

Nå har jeg ikke for vane med å kle av meg på topper 😂 men det skaper jo ikke ubehag for andre i hvert fall. Det skaper bare litt latter for de som er i nærheten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tshansen skrev:

Det blir vel en smule generaliserende, jeg vil nok si klikkhoreriet er langt større når det kommer til å vise kvinnekropp, helst avkledd på en eller annen topp enn det er forstyrrende å se en drone eller to, som har veldig begrenset svevetid.  Ikke lager (de fleste) veldig mye lyd heller. 

Jeg er helt uenig med deg og flere på akkurat dette. Det finnes ikke forstyrrende i det hele tatt. Jeg syntes det er helt topp at noen filmer på denne måten å gir muligheten til å formidle den flotte naturen vi har på sin måte til de som kanskje ikke har muligheten til å bestige alle toppene vi har rundt om. Naturen er ikke forbeholdt mine eller dine særinteresser :-) 

Men det er lov å være uenig :-) 

Her er et utdrag fra Datatilsynet:

Sitat

Publisering av materiale

Dersom du skal publisere bilder eller film, skal du som hovedregel alltid be de som er avbildet om lov.

Dette betyr selv om filmen fra dronen er lovlig tatt opp, for eksempel et filmopptak fra en grillfest i din egen hage, må du likevel som hovedregel ha samtykke fra de som er filmet dersom du vil dele filmen med andre.

Droneeiere som filmer mennekser på en topp kan ikke publisere dette materialet uten videre. Alle droneeiere er selvfølgelig klar over dette.....

Her er resten https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/droner---hva-er-lov/?id=6592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Her er et utdrag fra Datatilsynet:

Droneeiere som filmer mennekser på en topp kan ikke publisere dette materialet uten videre. Alle droneeiere er selvfølgelig klar over dette.....

Her er resten https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/droner---hva-er-lov/?id=6592

Jeg fant en dronefilm av oss på Instagram. 

Her er en screenshot fra filmen. Jeg har opplevd å få kjeft her på forumet for å dele et bilde som andre har tatt. Men jeg vet ikke hva som er frekkest jeg 🤔

A0161D40-3F6C-45BE-BAC7-AFBC905B36E9.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Her er et utdrag fra Datatilsynet:

Droneeiere som filmer mennekser på en topp kan ikke publisere dette materialet uten videre. Alle droneeiere er selvfølgelig klar over dette.....

Her er resten https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/droner---hva-er-lov/?id=6592

Så lenge de som blir filmet ikke kan identifiseres på noen måte, eventuelt sladde (pixelere) ansiktene deres så er vel ikke dette brudd på personvernet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tshansen skrev:

Så lenge de som blir filmet ikke kan identifiseres på noen måte, eventuelt sladde (pixelere) ansiktene deres så er vel ikke dette brudd på personvernet? 

Nei, det er det ikke. Likevel ubehagelig å ha en drone eller 10 over hodet.  Synes det er dumt og uheldig dersom dronefilmen er tatt opp slik at du må sladde ansikter før publisering. Står de med ryggen til er det mer spiselig.

@Friluftsamatøreneoppfatter jeg som en ansvarsfull droneflyver som ikke hadde satt seg godt nok inn i aktuelt regelverk. Så har man de andre som egentlig ikke bryr seg om noe annet enn å lage en topp dronefilm... Noen av dem kan regelverket rundt personvern.

Endret av Fotogubbe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Nei, det er det ikke. Likevel ubehagelig å ha en drone eller 10 over hodet.  Synes det er dumt og uheldig dersom dronefilmen er tatt opp slik at du må sladde ansikter før publisering. Står de med ryggen til er det mer spiselig.

@Friluftsamatøreneoppfatter jeg som en ansvarsfull droneflyver som ikke hadde satt seg godt nok inn i aktuelt regelverk. Så har man de andre som egentlig ikke bryr seg om noe annet enn å lage en topp dronefilm... Noen av dem kan regelverket rundt personvern.

Hvor er du når du har 10 droner snurrende over hodet? 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Nei, det er det ikke. Likevel ubehagelig å ha en drone eller 10 over hodet.  Synes det er dumt og uheldig dersom dronefilmen er tatt opp slik at du må sladde ansikter før publisering. Står de med ryggen til er det mer spiselig.

@Friluftsamatøreneoppfatter jeg som en ansvarsfull droneflyver som ikke hadde satt seg godt nok inn i aktuelt regelverk. Så har man de andre som egentlig ikke bryr seg om noe annet enn å lage en topp dronefilm... Noen av dem kan regelverket rundt personvern.

Jeg har sett mange med drone, å det er fint få som viser så mye hensyn å er så lette å ha med å gjøre som de. Så hvor denne generaliseringen av alle droneførere kommer fra skjønner jeg bare ikke. Men noen vil mislike alt som skjer i naturen som de selv ikke driver med. 

Jeg jeg velger å være uenig med mange i tråden her :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg ble «plaget» av drone var på Trolltunga og det er mindre enn en måned siden. 

Fløy over hodene på mange av oss, og den der greien fulgte etter oss og «stirret» på oss lenge. Utrolig ubehagelig å ikke vite hvem som følger med meg og hvem som filmer meg uten at jeg vet det, og uten at jeg kan se dem...

 

Men langt oftere føler jeg meg usikker på om jeg kan bli overvåket (igjen) av ukjent drone fra luften uten å vite om det.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anders_G skrev:

Hvor er du når du har 10 droner snurrende over hodet? 

Utenfor huset til en stor kjendis. 

Man opplever vel ikke det, men 2-3 droner over hodet kan sikkert forekomme. Regner med at det er flere droneflyvere i aksjon på superpopulære turdestinasjoner?

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Sist jeg ble «plaget» av drone var på Trolltunga og det er mindre enn en måned siden.

Fløy over hodene på mange av oss, og den der greien fulgte etter oss og «stirret» på oss lenge. Utrolig ubehagelig å ikke vite hvem som følger med meg og hvem som filmer meg uten at jeg vet det, og uten at jeg kan se dem...

Det må være forferdelig å dra til trolltunga dersom du er redd for å bli tatt bilde av. Var jeg deg ville jeg dratt ett sted med færre fotograferende turister. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anders_G skrev:

Det må være forferdelig å dra til trolltunga dersom du er redd for å bli tatt bilde av. Var jeg deg ville jeg dratt ett sted med færre fotograferende turister. 

Man blir tatt bilder av hele tiden over alt. Om det er en Snap av deg eller at man er uskyldig med i en forsamling osv. Tror man er ganske kjørt om man er livredd for å bli tatt bilder av nå. 

Men ute i naturen med en hissig susing over hue, er ugreit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anders_G skrev:

Det må være forferdelig å dra til trolltunga dersom du er redd for å bli tatt bilde av. Var jeg deg ville jeg dratt ett sted med færre fotograferende turister. 

Nå prøver du bare å være morsom, eller ekkel. Jeg vet ikke, men jeg liker ikke den kommentaren, den bidrar ihvertfall ikke noe positivt.

Som sagt, dronen flyr ulovlig nært. Kan være farlig om den faller ned eller man mister kontroll. Den følger etter, uten at du kan hindre den eller snakke til den. Du ser ikke hvem som filmer, man gjør det anonymt i skjul. En person med kamera i hånden er HELT noe annet. Den personen kan du SE, snakke til, han faller forhåpentligvis ikke i hodet på deg, og kan ikke komme like nær anonymt.

Det er sånn jeg føler det, min mening, og ferdig med den.

Du har sikkert en annen mening, den skal du få lov å komme med, forhåpentligvis uten at noen vitser med den eller prøver å gjøre narr av deg, Anders. For jeg synes ikke det er noe kjekt, «Anders G».

Unødvendig å diskutere andre sine meninger, kom heller med din uten å gå inn for å fornærme andre hvis du har noe fornuftig å komme med.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man på populære turdestinasjoner som Trolltunga og Gaustatoppen så må man kanskje regne med litt støy når det ofte er titalls personer der samtidig? 

I dag får man kjøpt telekamera med linser som kan zoome inn på nesehår på hundremeters avstand. Det hadde bekymret meg mer om jeg først skulle bekymret meg for sånt no 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, RoyN skrev:

Er man på populære turdestinasjoner som Trolltunga og Gaustatoppen så må man kanskje regne med litt støy når det ofte er titalls personer der samtidig? 

På ett slikt sted er det kanskje ikke støyen som er problemet, heller ikke nevnt.

Jeg tok bare fram sist eksempel da jeg ble plaget av å bli etterfulgt av anonym drone, uten å kunne vite hvem føreren var, og dronen fløy alt for nært.

Vi snakker faktisk om ULOVLIG droneflyging her, at det er ubehagelig og plagsomt er min følelse.

Og ulovlig droneflyging er - i tillegg til plagsomt, farlig og ubehagelig - faktisk ulovlig. (Kan gi 5000 kr i bot ser vi eksempel på her...)

 

Når det gjelder telelinser, så kan man ikke overvåke overalt «fra himmelen». Men man vet jo aldri. Dessuten er de svindyre...

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gittiamo skrev:

Man blir tatt bilder av hele tiden over alt. Om det er en Snap av deg eller at man er uskyldig med i en forsamling osv. Tror man er ganske kjørt om man er livredd for å bli tatt bilder av nå. 

Men ute i naturen med en hissig susing over hue, er ugreit. 

Helt enig med deg. Det er nok lyden og ikke bildene folk bør irritere seg over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.