Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor billig kunne du dratt på tur?


Uvær

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om prisnivået på DNT-hytter, så satt jeg og tenkte på hvor billig jeg kunne kjøpt inn det meste av turutstyret jeg behøver for å dra på tur gjennom 3 sesonger (vår-høst). Poenget var imidlertid ikke å finne billigst mulig utstyr, men det billigste utstyret som jeg tror jeg kunne hatt det komfortabelt på tur med. Grunnlaget for valgene er altså egne erfaringer, men samtidig er litt av poenget at jeg skal late som jeg ikke har noe utstyr fra før av, og at jeg ikke har all verdens tid til å anskaffe utstyret. Så det er en hypotetisk problemstilling hvor jeg har følgende forutsetninger: 

  • Later som at det akkurat nå er blitt vår, og at jeg skal være klar til å dra på første tur om ca 2 uker (som vel er en vanlig start på innkjøp av turutstyr for de aller fleste)
    • kunne derfor ikke vært avhengig av brukt fra Finn eller å sitte og vente på gode tilbud
  • Utstyret skal være egnet for bruk fra vår til høst, både høyfjell og i skog, men så klart er det værforbehold (mest mulig allsidig førstegangsutstyr er poenget)
  • Billig, men komfortabelt både i sol og regn (hva som er komfortabelt er selvfølgelig individuelt)
  • Ser bort fra forbruksvarer, bestikk/kopp/tallerken, klær og sko

For at jeg skulle hatt det komfortabelt på tur, måtte jeg ha lagt ut ca 10 000 kroner. Allikevel er det veldig mye småtteri som mangler før man er helt klar til tur, og som mange nok måtte kjøpt i tillegg. Her er lista mi:

Handleliste på Prisjakt

Jeg betaler altså ekstra for bedre plass i teltet, og har et opplåsbart liggeunderlag i tillegg til et reserveunderlag (bamse), som også brukes som sitteunderlag utafor teltet. Men begge disse ville jeg hatt dersom jeg skulle hatt det komfortabelt på tur med dette utstyret. 

Hvor billig kunne du dratt på tur?

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et godt tankeeksperiment, for det er veldig klart at det kan være en litt for høy startpris for mange.


Jeg har selv kjøpt mye av basisutstyr det siste året, men hadde ikke hatt råd til å kjøpe alt på to ukers impuls. Jeg har gjort research og ventet til det jeg skulle ha kom på bra nok tilbud i løpet av et år. Jeg har ikke kjøpt noen dyre saker som telt, liggeunderlag, sovepose eller fjellstøvler uten svært gode tilbudspriser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med begrensningene du har satt her.

Om jeg "plutselig" skulle på tur om to uker og ikke har noe av utstyret du nevner ville jeg først og fremst sjekker om jeg kunne låne av familie og venner. (Har selv mange ganger gladelig lånt ut telt, sovepose, liggeunderlag, brenner og kokekar/utstyr for å sende familie og venner ut på tur).

Skulle jeg utelukke å låne,  og ha "budsjettbegrensninger" mener jeg at 2 uker er helt ok tidsrom for på å skaffe noe på finn.no. (Solgte selv et telt i våres for 700,- som ble hentet samme dag dem skulle ut på tur.)

Mine første 10-15 år på tur året rundt fra jeg flyttet ut hjemmefra var i telt jeg arvet (gitt videre til andre), Alta/Tyin soveposer fått og kjøpt billig, bamse+3cm oppblåsbart liggeunderlag, brukt storsekk, og et brukt Trangia sett med bensinbrenner.

(At utstyrsomfanget i husholdningen nå ikke er sammenlignbart ift omfang og prisnivå lever jeg fint med all den tid inntektsnivået heller ikke er sammenlignbart. 😊)

 Om jeg skulle starte helt fra scratch (100% nybegynner uten peil på hvs jeg burde kjøpe) hadde jeg antagelig også vært veldig usikker på hva jeg burde kjøpe, ref. en del utsyrstråder her på fjellforum.no.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Terka skrev:

 

Hehe, skjønner det 😀 Ideen gikk først ut på hvor billig jeg kunne ha det komfortabelt på tur, så la jeg til noen forutsetninger for moro skyld. Tanken bak forutsetningene var vel at folk kjøper jo inn sitt første utstyr nettopp for å dra på tur, og ikke alle kjenner noen de kan låne utstyr av. For dem kan det jo imidlertid være en løsning å benytte seg av turutstyr som leies ut på finn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Uvær skrev:

Hehe, skjønner det 😀 Ideen gikk først ut på hvor billig jeg kunne ha det komfortabelt på tur, så la jeg til noen forutsetninger for moro skyld. Tanken bak forutsetningene var vel at folk kjøper jo inn sitt første utstyr nettopp for å dra på tur, og ikke alle kjenner noen de kan låne utstyr av. For dem kan det jo imidlertid være en løsning å benytte seg av turutstyr som leies ut på finn

Men burde ikke første tanke som slår en være «hvor og hvordan kan jeg låne/leie utstyr»? Og «hva kan jeg bruke av det jeg har?» og «hva må jeg kjøpe selv?».  

Det er det for meg i hvert fall. 

Aldri om jeg hadde gått fra null utstyr til full pakke for å dra på en tur. Da hadde jeg rett og slett ikke hatt forutsetninger for å dra på tur. Jeg hadde ikke engang vurdert tur. 

Sorry for å ødelegge for caset ditt 😂 men det er litt utopi i min verden og gå å handle inn full pakke for en tur sånn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dere kranglete @Terka og @Gittiamo :-) Caset er helt reelt for svært mange for tida. De har et ønske om å reise på turer, ikke en tur. Mange har kanskje vært med noen med mer erfaring et par ganger med lånt utstyr. Nå ønsker de å skaffe det de trenger for å være uavhengig av andre. Helt enig at det vil være lurt å kjøpe noe brukt men mitt eksempel viser at man kan få godt kvalitetsutstyr for prisen av en helg på hotell. 

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men burde ikke første tanke som slår en være «hvor og hvordan kan jeg låne/leie utstyr»? Og «hva kan jeg bruke av det jeg har?» og «hva må jeg kjøpe selv?».  

Det er det for meg i hvert fall. 

Aldri om jeg hadde gått fra null utstyr til full pakke for å dra på en tur. Da hadde jeg rett og slett ikke hatt forutsetninger for å dra på tur. Jeg hadde ikke engang vurdert tur. 

Sorry for å ødelegge for caset ditt 😂 men det er litt utopi i min verden og gå å handle inn full pakke for en tur sånn. 

Hahaha, ett case passer ikke alle, nei 😊 Bakgrunnen for valgene ift. hva man ville brukt penger på er jo som sagt basert på kravene vi har "pådratt" oss etter å ha prøvd litt forskjellig utstyr ute på tur, som de fleste som er medlem her på fjellforum har. Det er derfor ikke noe behov for nybegynnerråd ift. utrustning, for den kunnskapen besitter de denne casen er myntet på allerede. I forhold til tilbud og bruktsalg på finn, så hadde det vært vanskelig å komme frem til en pris for full pakke (og denne summen er moro å sammenligne med dere her på forumet), dersom man for hver ting skal trekke 20-70% fra prisen, med begrunnelsen at man kunne fått det på tilbud eller til den prisen på finn om man ventet lenge nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Terka skrev:

Okeida! 😂 Da ville jeg gått for listen din @whistler. alternativt gått inn på XXL og spurt en selger om å lage en budsjettpakke til meg som fungerer for 3-sesongs turing. 😊

Hehe 😂Kunne i grunn vært et spennende prosjekt i seg selv å gi en XXL-selger utfordringen å sette sammen en like god pakke med et budsjett på 5000,-. Fordelen med å gjøre det selv er at en kan plukke litt av det beste fra noen forskjellige forhandlere. Jeg skjønner jo selvfølgelig også at vi som er over snittet mye på tur har mye bedre forutsetninger for å sette sammen brukbart utstyr til en billig penge enn en som er helt fersk. Uansett litt artig syntes jeg.

Det gir litt perspektiv på "utstyrshysteriet". Jeg har vært litt der selv for noen år siden når jeg for alvor gjenopptok friluftslivet etter noen år med lite teltliv, men det har etterhvert gått over og nå syntes jeg i grunn det er mer moro å prøve å gjenbruke, la være å kjøpe (aller helst) eller kjøpe brukt om noe trenger erstatning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke kommet under 5.000 fordi jeg hadde valgt en Alta Long grunnet lengde og jeg vet at den funker for meg til litt under null grader med tynn ull, så hadde jeg gått for en Solostove siden jeg elsker bål, og jeg måtte hatt en tarp i tillegg til telt. Selv om jeg bruker luftunderlag i dag så vet jeg at bamse funker fint og at det ikke er så hardt å ligge etter et par netter. Resten hadde blitt noe ala @whistler sin liste.

Etter hvert som erfaringen bygger seg opp så ser jeg jo at jeg kunne klart meg med enklere og enklere utstyr på en del områder, men så kommer jo også ønsket om ekstra komfort inn i bildet. En del av mitt komfort "jag" handler mest om at det skal være bekvemt selv om jeg er så uheldig å få dårlig vær på tur, derav tarp slik at jeg kan få stueforandring men likevel sitte tørt, men hvis solen skinner og været er knall er det egentlig ikke mye man trenger for å trives ute :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hhmm er storfornøyd med det jeg har fått for 10 lapper jeg😉

TELT: MSR Freelite 1 2700kr

https://www.outdoorexperten.no/p-40643-msr-freelite-1.aspx?gclid=Cj0KCQjwrszdBRDWARIsAEEYhrfy2TlLgxtpn8wPSNgekUuh3SK-kijcUhyQzhMqbTQhXlcnCbTuKf0aAkbwEALw_wcB

SOVEPOSE: Western Mountaineering Summerlite (høst med Merino undertøy) 3000kr

https://www.outnorth.no/western-mountaineering/summerlite

SEKK: Osprey Exos 48L  (2016mod) 1000kr

https://www.addnature.no/osprey-exos-48-pacific-blue-431127.html

LIGGEUNDERLAG: Exped synmat lw UL 1300kr

https://www.fjellsport.no/exped-synmat-hl-lw.html

MATLAGNING: Primus Omnilite ti m/flaske 1600kr

https://www.fjellsport.no/primus-omnilite-titan.html

+ MSR keramisk 1,3L kjele 600kr

https://www.outnorth.no/msr/ceramic-solo-pot

+ Gsi Pinnacle 8 stekepanne 200kr

https://www.fjellsport.no/gsi-outdoors-pinnacle-frypan.html

Vell, det ser ut til å havne på 10400kr men det er ikke så langt unna😉 prisene som er oppgitt er det jeg har gitt for det selv så de må da være lov å bruke. Føler her at jeg har fått mye for pengene mtp vekt og kvalitet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2018 den 18.25, Uvær skrev:

Her er lista mi:

Handleliste på Prisjakt

Hvor billig kunne du dratt på tur?

 

 

 

Ville du dratt på en lengre vandring med dette utstyret alene? Jeg sto over Reinsfjell Trek 2 på finn pga vekt, Alta også pga vekt.. 

Det var målet mitt å kunne vandre når jeg begynte å få nytt utstyr i sommer så jeg har forsåvidt gjort dette gradvis over de siste snaue 3 månede. Men har nok hatt litt mer krav enn bare "komfortabelt" å komme meg på tur. Jeg skal vandre å klare meg ute alene over lengre tid. Klarte bare ikke se Monsen på tur så den lørdagen de gikk på Hardangervidda var jeg på XXL å kjøpte Trollhetta 95L og Salomon sko på salg. Det var det mest prekære og de to tingene jeg ville prøve å gå inn litt lokalt med før jeg dro til fjells. Det eneste jeg hadde bortsett fra litt småting å snakke om er en Primus Omnifuel. 

Mine første turer

Trollhetta 95L 2100,-

Thermarest prolite plus Large 1300,-

Helsport Ringstind Pro 2 Demo 3000,- 

Ajungilak Iglo 3S 1000,-

Usikker på soveposen så hadde jeg med en fjellduk i sekken i august, reklamasjon 0,-

Total 7400,-

Proliteplusen ble aldri brukt mer enn på en overnatting for å kunne selges. Jeg lånte liggeunderlag mens jeg ventet på mitt eget i full bredde/lengde.

Salg prolite plus 1100,-

Jeg klarte meg da strengt tatt for mindre enn 7400 minus prolite på de første turene mine. :)

Salg Trollhetta 1100,- (Passet ikke meg å bære noe vekt av betydning) da var det godt å se Xenith 88 på salg. :D 

Ajungilak'en selges nå til 700,- og ble donert til en kompis sine kidz. 

Osprey Xenith 88 på salg m/regntrekk 2500,-

Thermarest Neoair Large salg 1200,-

Mountain Hardwear Lamina Z Large og høyre glidelås (dyrt fra tyskland men verdt det) 2000,-

Totalt 10900,-

Og det er utstyr jeg nå har fått prøvd å byttet meg frem til noe jeg ser frem til mange fete turer med. Akkurat hatt de første overnattingene med de siste innkjøpene under frostnetter så det er innafor 3 sesongs. :D

Teltet har jeg riktignok et elsk/hat forhold til og kommer til å bli byttet når jeg blir sikker på hva jeg vil ha og finner et godt kjøp på det. Resten er jeg veldig fornøyd med. 

Hvorfor jeg ikke har handlet mer på finn.no er ikke alltid tilgjengelig. Det er og ofte like bra deal å kjøpe ting på salg.

Det er også prisgaranti hos de store kjedene, verdt å huske på. Jeg fant Fjellreven yttertøy på salg på nett og fikk det samme på prisgaranti i butikk. For meg ble det "kjøp en jakke og få bukse på kjøpet." i butikk.  :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra den listen på førsteposten ville jeg kuttet ut soveposen og det tunge liggeunderlaget.

 image.png

Jeg ville fokusert på å kjøpe utstyr som jeg vet ville komme til nytte om jeg en dag skulle få bedre råd. F.eks, i det minste noe som ungene kunne arvet. 

Teltet kan lett selges videre på Finn, mens annenhåndsverdien på soveposen og liggeunderlaget er liten. Om budsjettet var så lite ville jeg klart meg med bare bamseunderlaget, og heller lagt mer i en sovepose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerdetråd for folk som bruker for mykje tid på å sjå på utstyr, så her er mi liste...

Masse billeg på ulike outlet så 5000,- held lenge for bu, bære , sove og matlaging:

Sovepose dun Mountain Hardwear Ratio 32 Sherwood Regular 1799,-

(Evt Sovepose - noko frå helsport sin outlet f eks Rjukan til 600,-)

Sekk Osprey kestrel 1349,-

(evt visst pris avgjerande Sekk frå helsport sin outlet - Trolltinden 45 L - 795-)

Underlag - Biltema skumgummi, 2 for komforten si skuld - 100,-

Telt - kinatelt - noko frå naturehike - cloud 2 - 917,-

Primus Firemaple og gass og kokekar APG kjelesett - 123friluft.no  169,- + 169,- + gass til 50,- nok = 388,-

Sum totalt = 4553,-

Dette er eit oppsett som eg kunne brukt lenge, ref post over. Grei komfort og ikkje altfor tungt utstyr. No kostar jo kler ein del ting så ville nok roke eit par tusen her uansett. Dersom eg legg økonomi til grunn så ville lista blitt ca 1700,- billegare.

Dersom du har f eks eit par mådader, dvs frå nyttårsfortsettet til mai, når snøen smeltar, så er det alltid ein del billeg på salg og ulike outlet. Dette er ein rimeleg måte å kome inn på utstyrsmarkedet på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema da man kommer langt med "billig" utstyr.

Dette oppsettet er ikke så langt unna det jeg bruker nå, bare at jeg har en del eldre utstyr som har gått ut av produksjon.

Kunne valgt en billigere kniv av type Mora eller lignende, men jeg liker følelsen av en tradisjonell kniv med treskaft. 

Så må jeg også ha med bikkja, så da trenger jeg kløv til den. 

Jeg ville valgt:

Telt: Bergans Trysil 2  1499,-

Sovepose: Mammut Kompakt MTI 3-season 210cm 1499,- 

Liggeunderlag: Mammut bamse 399,-

Ryggsekk: Helsport Sarek ACS 80L 1299,-

Hundekløv: Dogman Kløv 1099,- 

Kjele: Eagle bålkjele 279,- 

Brenner: Eagle FMS 102  249,- 

Stekepanne: Biltema Jegerpanne 149,- 

Bruslettokniven: 449,- 

Totalt: 6921,- 

 
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 2.10.2018 den 19.42, whistler skrev:

Kopp og bestikk kunne jeg tatt fra kjøkkenet hjemme.

 

Det der er noe jeg ser folk ikke tenker på alltids :) jeg drar ofte med meg venner på mindre turer som må kjøpe inn diverse, og mange legger mye penger i fancy tur  bestikk, kopper og kjøkkenutstyr som er dyrere enn det de har hjemme.. jeg har tresleiv fra ikea med på mine turer, og jeg tror den fungerer like godt som en fra Eagle som koster åtte ganger så mye.. ikke undervurder hva dere har hjemme :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Leif88 skrev:

Det der er noe jeg ser folk ikke tenker på alltids :) jeg drar ofte med meg venner på mindre turer som må kjøpe inn diverse, og mange legger mye penger i fancy tur  bestikk, kopper og kjøkkenutstyr som er dyrere enn det de har hjemme.. jeg har tresleiv fra ikea med på mine turer, og jeg tror den fungerer like godt som en fra Eagle som koster åtte ganger så mye.. ikke undervurder hva dere har hjemme :)

Godt tips! Helt enig med deg. Til ungene er f.eks. billig IKEA plastbestikk og tallerker helt supert! Lett er det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Leif88 skrev:

Det der er noe jeg ser folk ikke tenker på alltids :) jeg drar ofte med meg venner på mindre turer som må kjøpe inn diverse, og mange legger mye penger i fancy tur  bestikk, kopper og kjøkkenutstyr som er dyrere enn det de har hjemme.. jeg har tresleiv fra ikea med på mine turer, og jeg tror den fungerer like godt som en fra Eagle som koster åtte ganger så mye.. ikke undervurder hva dere har hjemme :)

Men har sleiva di pustende membran, ultra-lett lukket celle struktur, tåler stiv kuling og fungerer som teltlampe? 😁😁

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.