Gå til innhold
  • Bli medlem

Selv Politiet liker ikke syk(e)lister i kollektivfelt


Memento mori

Anbefalte innlegg

9E51D4AE-DE01-47D8-8A06-F6BC50D80D29.thumb.png.4bf4bb671e6c8913e7b46ead6d105917.png

Aftenposten  melder om at syklist er anmeldt for å sykle i kollektivfelt. 

Denne saken tipper jeg går langt i rettsvesenet. 

På flere og flere områder er det helt tydelig av individets rett i forhold til samfunnet, trenger en avklaring rettslig. Tipper vi kommer til å se slik saker ang allemannsretten i årene som kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om jeg forsto deg helt, men mener du dette har med allemannsretten å gjøre? Da har vi i så fall noe ulik oppfatning av hvor den gjelder.

Ellers er dette et helt tåpelig sted å sykle, siden det er sykkelsti rett bak gjerdet til høyre. I tillegg har det vært flere dødsulykker med sykkel på den strekningen de senere årene. Jeg er glad for at politiet tar disse syklistene.

Hilsen syklist som bruker sykkelstien på andre siden av gjerdet.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper den ikke går så veldig langt i rettssystemet. Sykler (eller kjører for den saks skyld) man i 40 km/t på strekning med fartsgrense 60 km/t og har lang kø bak seg, så er man til hinder for øvrig trafikk. Hvorvidt det var ei ny kø som de var i ferd med å ta igjen om noen minutter spiller forsåvidt ingen rolle slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lurifax skrev:

Tipper den ikke går så veldig langt i rettssystemet.

Det som er litt spesielt i saken er at syklisten får støtte fra Syklistenes Landsforening:

Får støtte av forbundet

Generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening sier til Aftenposten at det er første gang de hører om en syklist som er blitt anmeldt for sykling  i kollektivfelt.

– Vi er ikke enig med politiet i at syklister uten videre skal bruke gang- og sykkelvei fordi da må man dele areal med gående på deres premisser. Når man holder en høy fart, så er ikke gang- og sykkelvei en egnet løsning, sier Andersson.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Memento mori skrev:

Det som er litt spesielt i saken er at syklisten får støtte fra Syklistenes Landsforening:

Får støtte av forbundet

Generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening sier til Aftenposten at det er første gang de hører om en syklist som er blitt anmeldt for sykling  i kollektivfelt.

– Vi er ikke enig med politiet i at syklister uten videre skal bruke gang- og sykkelvei fordi da må man dele areal med gående på deres premisser. Når man holder en høy fart, så er ikke gang- og sykkelvei en egnet løsning, sier Andersson.

Det virker for meg som at de kanskje uttaler seg om én enkelt påstand som er tatt litt ut av kontekst. Jeg er også enig i at syklister i høy fart og barn, familier og andre gående er en dårlig kombinasjon. Men denne saken handler om et kollektivfelt og der har vel syklister ingenting å gjøre uansett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke langt han har brutt paragraf 3 i vegtrafikkloven med ta dette til retten, når det er gang og sykkelsti ved siden av og man sperrer/hindrer trafikken bak seg på en sterkt trafikert vei så oppstår farlige situasjoner så er det bra politiet setter ned foten det er et klart brudd på grunnregel som sier man skal ferdes Hensynsfullt, aktpågivende og varsomt noe denne karen ikke har gjort dermed forenklet forelegg. Når det har vært dødsulykker med syklister der før så setter han seg ennå mer utsatt til med nekte følge politiets anvisninger som enkelt og greit henviser til lover og forskrifter. 

 Han har og vært tilsnakket før av politiet for dette men fortsatt så stiller seg veldig svakt i retten. Kommer til bli kostbar affære når taper og må betale saksomkostninger. 

 Uttalelsen fra generalsekretær var generelt slett, hvis han ikke forstår farlig situasjon blir i dette tilfellet trengs det mer trafikal opplæring og kunne sette seg inn i lastebilens, bussens og bilistenes situasjon på veier som dette og forstå at er tryggere sykle på gang og sykkelsti mindre som kan oppstå der enn sykle på veier som dette .Ja vært beste med egen sykkelvei men ikke alle plasser er men istedet for sykle der vært flere dødsulykker så er vel valget enkelt.

Del veien prinsippet kommer man ikke langt med når 30 tonn presser oppi bakhjulet på en karbon ramme med 80 kg på det handler om sunn fornuft type vei og trafikk er..At TØI mener man kan sykle i kollektiv felt er for dumt ,begynne kjøre forbi med en buss i rushtrafikk skulle jeg likt hatt med de på inne i bussen som passasjerer ,om høres fint ut i teorien så er ikke praksis lik når skal utføres .De skulle gjerne hatt en leksjon i blindsone større kjøretøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt mye bil de siste 15 årene. I Bergen og omegn har vi mye trafikanter, både syklister og biler.

Jeg har mistet tellingen over hvor mange ganger andre bilister irriterer meg (vi forandrer alle litt personlighet bak rattet ja, noen mer enn andre). Men syklister, de har aldri plaget meg. Jeg har lagt bak trege syklister noen minutter noen ganger, og spesielt siste stykket opp en virkelig seig bakketopp, men etter en kort stund kommer man seg alltid fint forbi, og man skal aldri presse seg forbi en syklist. De som ikke tåler syklister bør slutte å kjøre bil altså. Jeg skulle gjerne sett mye mer syklister på veien, og med elsykkelen får vi forhåpentligvis det.

Og for å presisere det:

1. Jeg sykler ikke selv, i det hele tatt.

2. Syklisten i dette tilfellet burde absolutt brukt sykkelveien ja. Men generelt sett er andre bilførere ett MYE større og hyppigere problem enn syklister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gittiamo skrev:

I dette tilfelle er ikke syklisten «bare» til irritasjon, men han hindrer jo hele trafikken ut av Oslo i rushen. 

Han driter i at det sitter småbarnsforeldre på bussen med en sjukt stramt tidsskjema. Han driter i at det står folk langs veien på holdeplassene og venter på bussen. Mens de puster inn all eksos fra den tette trafikken. Han driter i andre så lenge han får sykle sine maks 40 km/t fordi han er viktigere enn alle andre. Å sykle på sykkelveien betyr jo at han kanskje må bremse opp en og annen gang. Det skulle tatt seg ut på Strava’n det 🤪

Strekket det er snakk om er trangt og uoversiktlig. Det er ikke plass til noe syklister der. Og sykkelveien bak gjerdet er brei nok for sykler i begge retninger og gående. 

Spør du meg er denne syklisten er skikkelig vott. 

 

10 timer siden, Marius Engelsen skrev:

2. Syklisten i dette tilfellet burde absolutt brukt sykkelveien ja

Hva er grunnen til at du siterer meg i innlegget ditt, som egentlig er mer generelt rettet?

Jeg har presisert at syklisten handlet feil i dette tilfellet, og har lest saken det dreier seg om. Og det virker jo ikke som du er uenig i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

 

Hva er grunnen til at du siterer meg i innlegget ditt, som egentlig er mer generelt rettet?

Jeg har presisert at syklisten handlet feil i dette tilfellet, og har lest saken det dreier seg om. Og det virker jo ikke som du er uenig i det.

Det var kommentaren til at det ikke var noe vits å irritere seg over syklister. Han her ber jo om å skape irritasjon fra alle på vei hjem fra jobb. 

Enig i at man ikke skal irritere seg over ting man ikke får gjort noe med, men er man sliten etter jobb og har dårlig tid, så blir man irritert 😂 

Ellers er jeg så absolutt ikke uenig med deg altså 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Humbug skrev:

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Hvorfor er dette vanskelig for folk?

Kardemommeloven. Hvis vi bare hadde levd etter den alle sammen, da hadde verden vært et godt sted!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Humbug skrev:

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Syklisten/forbudet mener i dette tilfelle at de oppfyller dette ved å ikke sykle på gang/sykkelvei slik at de utsetter gående for unødvendig fare. De ofrer seg selv i forhold til forgjengere og det må være nobel tankegang. 

DF2C6891-1299-4C0A-88BA-08FBEA07F6D4.thumb.jpeg.fc1e2e476ad241062c03116863f12053.jpeg

Så det er helt klart at i dette tilfelle er det to helt ulike vurderinger. Det er et sted hvor det gjentatte ganger og i en årrekke har vært konflikter. Tour de fryktløs 2011 Så jeg tror denne havner i rettssystemet for en avklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir heldigvis færre av dem. Jeg ferdes på den veien mye med motorsykkelen og ser færre nå enn jeg gjorde for noen år siden, enda det er flere syklister på sykkelveien. Tror debatten etter "Tour de fyktløs" og dødsfallene påfølgende år gjorde sitt.

Det er en vanvittig egoistisk og tåpelig tanke å si at det er jeg som syklist som utsetter meg for livsfare, så jeg kan ta sjansen. Det man da ikke tenker på er at bilister vil gjøre alt de kan for å unngå å skade syklisten, og det kan dermed oppstå kollisjoner mellom biler med påfølgende personskader.

Jeg synes politiet har gjort noe veldig lurt gjennom å anmelde denne syklisten, så får man oppmerksomhet på saken igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har kjørt mye bil de siste 15 årene. I Bergen og omegn har vi mye trafikanter, både syklister og biler.

Jeg har mistet tellingen over hvor mange ganger andre bilister irriterer meg (vi forandrer alle litt personlighet bak rattet ja, noen mer enn andre). Men syklister, de har aldri plaget meg. Jeg har lagt bak trege syklister noen minutter noen ganger, og spesielt siste stykket opp en virkelig seig bakketopp, men etter en kort stund kommer man seg alltid fint forbi, og man skal aldri presse seg forbi en syklist. De som ikke tåler syklister bør slutte å kjøre bil altså. Jeg skulle gjerne sett mye mer syklister på veien, og med elsykkelen får vi forhåpentligvis det.

Og for å presisere det:

1. Jeg sykler ikke selv, i det hele tatt.

2. Syklisten i dette tilfellet burde absolutt brukt sykkelveien ja. Men generelt sett er andre bilførere ett MYE større og hyppigere problem enn syklister.

Skjønner ikke at folk tør å sykle på veiene når det er så mye uforsvarlig kjøring blant bilister. Alle blir litt ego når de setter seg bak rattet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Memento mori skrev:

Det som er litt spesielt i saken er at syklisten får støtte fra Syklistenes Landsforening:

Får støtte av forbundet

Generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening sier til Aftenposten at det er første gang de hører om en syklist som er blitt anmeldt for sykling  i kollektivfelt.

– Vi er ikke enig med politiet i at syklister uten videre skal bruke gang- og sykkelvei fordi da må man dele areal med gående på deres premisser. Når man holder en høy fart, så er ikke gang- og sykkelvei en egnet løsning, sier Andersson.

Artig filosofi fra Andersen dette. Sykkelistene kan ikke dele areal men fotgjengerene på deres premisser..... men bilistene skal dele areal på sykkelistenes primisser!! Man kan ikke sykle fort på en sykkelsti, for da må man ta hensyn til de gående. Men at bilene skal snigle seg avgårde med en sykkelist eller to forran seg, er bare som det skal være. Jeg vil ikke ta hensyn til noen, men alle skal ta hensyn til meg!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket litt på bakrommet om denne tråden og konkludert med at sykling i kollektivfeltet på Mosseveien har lite relevans for fjellforum. Denne tråden blir derfor stengt for flere kommentarer.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.