Gå til innhold
  • Bli medlem

Salomon Quest 4D 3 GTX, litt trange, vil de utvide seg?


eehgil

Anbefalte innlegg

Kjøpte første et par Salomon X-Ultra Trek GTX som kjentes veldig bra ut i butikken. Etter en halvtime hjemme på stuegulvet fikk jeg vondt i høyrefoten. Virket som om de rett og slett var for smale for meg. Presset på utsiden/under foten. Leverte de inn igjen og fikk tilbake pengene.

Etter litt søking på nett leste jeg flere steder at Salomon Quest 4D 3 GTX har en litt romsligere passform enn X-ultra Trek. Når XXL hadde vennefest bestilte jeg et par. Kjente med en gang at de var romsligere enn X-ultra trek. Men etter et par timer på stuegulvet kjenner jeg det litt i høyrefoten også med disse. Ikke vondt, men presser såpass at det er godt å ta av seg skoene. Vurderer nå om jeg skal levere de inn igjen - og få tilbake pengene. Eller prøve de ute på noen skikkelige turer. Hvis de ikke passer får jeg selvfølgelig levere de tilbake på fornøyd-garantien, men da får jeg vel kun byttet til en vare i samme varegruppe, ikke pengene tilbake. Så da er jeg avhengig av å finne et alternativ på XXL.

Vil de utvide seg når jeg begynner å bruke de? Har ett håp om at hvis de utvider seg bittelitt så vil de sitte som støpt og blir verdens beste sko :-)

 

Bakgrunnen for at jeg ikke gir meg med Salomon er at min samboer har forgjengeren til Quest, og skryter veldig av disse. Jeg hadde også noen Salomon-sko i mine yngre dager som til dags dato er de beste skoene jeg noen gang har hatt, både med tanke på komfort og holdbarhet. Men jeg skal også innrømme at jeg i mellomtiden har prøvd meg på to forskjellige par Salomon joggesko som jeg begge har måtte gitt opp pga de var for smale for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nesten umulig å si hvordan de passer din fot. Men rent anekdotisk så hadde jeg samme opplevelsen som deg med mine Quest 4D. Etter å ha gått dem inn 3-4 turer ble det mine favoritt sko. (30-40 km). Hadde nok investert i et nytt par men er litt ferdig med tøysko i gore-tex. Disse som de fleste andre GTX sko holder ikke til mye bruk og når membranen ryker så kan sitter man igjen med tunge sko som blir våte og tunge og bruker en halv evighet på og tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte tidligere i høst et par Salomon Ultra X 3 gtx (eller noe sånt..) i str 45 1/3 (45 er min normale størrelse). De satt ganske trangt, men ventet at de skulle utvide seg. Etter ei uke ga jeg opp og tok dem med tilbake til XXL (jeg grudde meg hver gang jeg skulle ta på skoa, de var for trange). Hun jeg snakket med der sa at Goretex-sko gjerne *ikke* utvidet seg særlig, og at disse skoa var små i størrelser: folk gikk gjerne opp et nummer. Jeg byttet til et par i nummer 46, og de har jeg beholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine også presset litt på høyrefoten(noe alle sko gjør siden høyrefoten min er slik den er) men etter en stund tilpasset dem seg. Brukte dem mye til hverdags og det gjorde susen. Gode sko, men merker jeg kan få det litt i høyrefoten enda når det er ulendt terreng over lengre tid og bra trykk på foten. Dem virker for meg litt myke eller så er det fordi jeg muligens burde hatt en litt oppbygd innersåle.

Jeg har brukt mine mye, blitt veldig glade i dem. Bra holdbarhet, men ene snøre-låsen ved ankelen har delvis løsnet. 

Vanntettheten er så som så, hjelper å impregnere dem iblant.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for grundige tilbakemeldinger! Jeg tror jeg prøver de litt til hjemme før jeg bestemmer meg.

Kan vel også nevne at jeg har prøvd alt som finnes i de lokale butikkene i kategorien "lette fjellsko" uten å finne noe som jeg synes passet skikkelig. De nærmeste var noen i fra Mammut, Comfort High og Aenergy High, disse blir nok alternativet hvis jeg leverer inn igjen skoene fra Salomon. Men jeg synes Mammut skoene var litt dyre i forhold til hvor "spinkle" sko det egentlig er. Er Mammut god kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par fra salomon (usikker på modell, kjøpt på tilbud på xxl i fjor) og hadde akkurat samme problem. Først måtte jeg opp en hel størrelse fra 47 til 48, men de virket veldig trange og smale og jeg vurderte flere ganger å bytte de.
Etter 4-5 lengre turer begynte de å tilpasse seg foten min og nå er de kjempegode å gå i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.10.2018 den 7.51, eehgil skrev:

Tusen takk for grundige tilbakemeldinger! Jeg tror jeg prøver de litt til hjemme før jeg bestemmer meg.

Kan vel også nevne at jeg har prøvd alt som finnes i de lokale butikkene i kategorien "lette fjellsko" uten å finne noe som jeg synes passet skikkelig. De nærmeste var noen i fra Mammut, Comfort High og Aenergy High, disse blir nok alternativet hvis jeg leverer inn igjen skoene fra Salomon. Men jeg synes Mammut skoene var litt dyre i forhold til hvor "spinkle" sko det egentlig er. Er Mammut god kvalitet?

Du kan prøve Mammut Mercury Mid 3. De er noe kraftigere og koster også mindre enn Comfort. Jeg har ett par av både Mercury og Comfort og veksler litt etter hva slags terreng jeg skal gå i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har disse skoene selv, og se er helt fantastiske på foten. Men... De er ikke helt vanntette. Fikk nytt par på garantien fra outnorth, og de er lekk de også, framme på kantene rundt tærne. Sikkert en søm eller overgang som er dårlig der. Men som sagt, nydelige for føttene disse skoene, så de kommer jeg til å fortsette med:) litt glatte på vått Berg, men det er nok vanskelig å få sko som sitter dønn fast her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.