Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltlys/-lanterne


zimwalker

Anbefalte innlegg

På 14.9.2018 den 0.34, zimwalker skrev:

Teltlys/-lanterne...syns jeg egentlig er rimelig overkill så lenge jeg likevel alltid har med hodelykt og ekstra batteri. Men når jeg så denne; Nextorch UL360 - så bare måtte jeg ha en!

www.youtube.com/watch?v=EDfbhItb3vU

www.prisjakt.no/#rparams=ss=Nextorch UL360

Skal ut på en ny ukestur nå. Bruker normalt ikke å ta med lesestoff på tur, men å føler nesten at jeg må, med så godt leselys.  Neida, for meg holder med en mp3 spiller og en haug med podcaster og/eller ei lydbok. Men lykta blir nå med, må jo prøves. Liker at den bruker et vanlig AA-batteri, det gjør det enkelt. Fin spreding har den og. Kort sagt, kjekk sak!

 

På 14.9.2018 den 7.07, Memento mori skrev:

Jeg har hatt to slike lanternetyper, begge var ok. Best var Nitecore LA10 som er sammenleggbar og justerbar. Men disse ble solgt. Og har ent opp med en LED lyslenke fra Rusta til kr 29.90 kr. Den gir jevnere lys, mere behagelig for øynene, timer så den slukker etter 6 timer, bruker utrolig lite batteri, vanntett. [...]Blir spennende å høre hva du syns, men tror du blir skuffet. 

Syns Nextorch UL360 lanternen  funket helt fint. Ikke det beste leselyset kanskje, men nå leser jeg ikke særlig på tur. Trenger mest lys for å finne ting i teltet, se når lage mat osv, og da var denne grei å ha hengende. Ført jeg dro på siste tur bestilte jeg den Nitecore LA10 du nevnte via Ebay. Lå å ventet på meg i posten da jeg kom tilbake. Så nå blir det denne som ligger i sekken når jeg skal ut igjen, mens Nextorch UL360 har fått plass i hanskerommet i bilen. Kjekt med magnet på disse når man trenger lys på kronglete steder, som når man må skifte pære i baklysene.

Om det er om å gjøre å spare vekt vil jeg nok la begge disse ligge hjemme å heller bruke hodelykta som før, den er jo uansett med. Skjønt de veier jo ikke stort  disse (rundt 50g).

Tenkte ikke på å prøve Nextorch lanternen som lyskilde når jeg gikk i mørket, det får bli en annen gang.  Hodelykta hadde slått seg på i sekkelokket første dagen, så da jeg tok den frem var batteriene så og si tomme, så det manglet ikke på anledning. Men jeg hadde ei lita Ledlenser lykt som backup i ei sidelomme (ett AA-batteri den også) som berget meg den lille stykket jeg hadde igjen å gå før jeg slo leir. (Nextorch lanternen lå for langt ned i sekken til at jeg vurderte å grave den frem der og da, lå sammen med reservebatteriene til hodelykta).

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg nå startet en tråd om dette kan jeg føye til at jeg tidligere har hatt ok erfaring med de små "Micro Lantern" fra Coghlans:
www.coghlans.com/products/led-micro-lantern-0842.
0842-small.jpg

De drives av et enkelt CR2032 batteri. Skrus av eller på ved enkel bryter, men når jeg pakker denne ned så løsner jeg alltid på lokket som holder batteriet på plass (på samme vis som med Nextorch/Nitecor omtalte over) og sjekker at jeg har skrudd det løst nok ved å prøve av/på bryteren. Unngår da at det tappes for strøm ev. blir påslått i sekken. Tar liten plass og er grei å henge i telttaket. Veier bare 23g med batteri og karabiner på kjøkkenvekta her. Gir et nokså svakt lys, så når jeg har brukt denne og har hatt behov for å finne noe på teltgulvet, så er det enten ned med den - for å holde den i hånden, eller frem med hodelykten. Men greit nok lys til vanlige gjøremål i teltet (men har ikke brukt denne som leselys, leser som sagt sjelden i teltet). Lang varighet på batteriet, men når denne har vært med har jeg også hatt et ekstra CR2032  i utstyrsmappen, just in case. Veier jo så godt som ingen ting.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Har den coghlans lanterne selv. Faktisk så er den festet i innerteltet hele tiden og pakkes ned sammen med teltet. Varer evig og gir nok lys til enkle oppgaver :)

Har gjort det samme, men første gang ikke med vilje. Bare glemt lykta hengende i telttaket da jeg pakket ned en gang, men fant jo da ut at det ikke gjorde noe. Grunnen til at jeg ikke har brukt den på en stund var at jeg en periode fikk det for meg å kutte alt på pakklista som jeg strengt tatt ikke trengte. Ble litt "bitt av basillen" for å si det slik. Var egentlig bare tull når det kom til denne, for den veier jo praktisk talt ingen ting (selv om "mange bekker små ... ..." osv). Og det er jo utrolig bekvemt å vite at det henger et lys der klar til bruk med engang teltet kommer opp. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn kjøpte for 3 år siden, hendig med solcelle drift og greit batteri lader seg bedre enn trodde godt slippe tenke på batteri. Lys kan justeres 3 styrker så behagelig i teltet alt etter om vil ha leselys eller bare litt lys. Kan festes på flaskehals, er med en fot kan stå på og enkel henge opp. 99g veide jeg den til. https://bright-products.com/no/product/sunturtle/

Kjøpte min på xxl ,finner ikke på nettsiden deres nå ..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Har den coghlans lanterne selv. Faktisk så er den festet i innerteltet hele tiden og pakkes ned sammen med teltet. Varer evig og gir nok lys til enkle oppgaver :)

Gir den godt nok leselys?

Har brukt «LED lyspærer» fra e-bay til 8 kr med aaa batterier. Gir godt leselys 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør her isteden for og starte en ny tråd. 

Jeg kjøpte en Biolight powerlight nanogrid idag og den var helt tom for strøm. Slike batteri skal ikke «lagres» tomme da det skader batteriet. Den er ganske dyr, og lurer på om det er noe jeg bør ta opp med xxl? Eller ikke tenke mer på det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius Johansen skrev:

Spør her isteden for og starte en ny tråd. 

Jeg kjøpte en Biolight powerlight nanogrid idag og den var helt tom for strøm. Slike batteri skal ikke «lagres» tomme da det skader batteriet. Den er ganske dyr, og lurer på om det er noe jeg bør ta opp med xxl? Eller ikke tenke mer på det.. 

Hvis det er en bekymring for deg: Ta det opp med dem. Det kan jo vise seg at du har fått den eneste som er utladet.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.