Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Eidfjord skalljakke


elisati

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med denne jakken? https://www.bergans.com/catalog/clothing-women/jackets-women/shell-jackets-women/Eidfjord-Lady-Jacket

Tenker meg en ny skalljakke og er generelt veldig glad i passformen og kvaliteten på Bergans sine klær.  Tar også gjerne i mot  tips om andre gode skalljakker :)

Bruksområdet for jakken er allsidig friluftsliv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke den jakken, men generelt lager Bergans svært gode membranklær. De bruker Dermizax som membran, og det er mange som mener at det er bedre enn GoreTex på mange måter, bl.a. at porene ikke tetter seg når plagget blir skittent.
Jeg er overbevist om at dette er en meget god jakke, hvis den ellers har funksjoner som du er ute etter.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett hatt jakker fra Bergans de siste 15-20 årene (2 jakker, for å være presis). Når jeg kjøpte ny jakke nå i sommer bestemte jeg meg for å kjøpe noe annet, fordi i begge de to jakkene jeg har hatt så har stort sett alt av glidelåser "tatt kvelden", på den siste jakke begynte de å gå etter bare et års bruk. (Jeg hadde sikkert kunne reklamert på dette etc, men da blir man jo uten jakke en uke eller to).

Ikke sikkert dette med dårlige glidelåser gjelder kun for Bergans, selvsagt, men ihvertfall: jeg endte opp med en Outdoor Research Axiom denne gangen (Axiom er en herrejakke, forøvrig):

https://ornorge.no/outdoor-research/192688/or-axiom-jacket-sort-blå-prisvinnende-skalljakke-til-herre

Prisene hos Sport Outlet, som forhandler en del av produktene fra OR, er typisk 50% av prisene på den nettbutikken der, men det virker som det er litt tilfeldig hvilket utvalg av OR-produkter den enkelte butikken har. En annen ting er at kjøp hos Sport Outlet er etter prinsippet "kjøpt er kjøpt og spist er spist", mer eller mindre. Man får byttet til andre varer innen ei uke (?), men man kan ikke angre kjøpet eller prøve produktet, slik som hos feks. XXL eller GMax. Dermed satt det langt inne å kjøpe ei jakke i denne prisklassen, men har ikke angret meg så langt.

Det jeg mislikte med den siste bergans-jakka mi, med Dermizax, var at den virket veldig tett og pustet lite. Jeg ble veldig fort svett og klam i den. Synes også den var i tyngste laget og ikke lot seg pakke veldig sammen (tok forholdsvis stor plass i sekken). Ellers så virket den grei nok: holdt regnet og vinden ute.

Jakka fra OR er rimelig lett (ca 400 gram i størrelse L ifølge OR) og veldig "packable". Kan pakkes inn i sin egen lomme og henges bakpå sekken feks.  (er en liten karabinkrok inne i den ene lomma). Hetta er stor nok til å ha utenpå en hjelm eller evt. hodetelefoner. Jakka har Goretex Active, så til tross for at den er lett og tynn holder den regn og vind ute, og jeg synes å merke at den puster bedre enn Bergans-jakka mi, til tross for at det ikke er noen ventilasjonsåpninger på OR-jakka (med unntak av at lommene kan brukes, da de er laget av mesh). Synes godt det kunne vært ventilasjonsåpninger under armene, da det selvsagt er begrensninger for *hvor godt* den puster. Har ikke fått testet jakka i skikkelig grisevær enda, men har prøvd å hatt den på i dusjen et par ganger (som kona sa: "Hvis du får illebefinnende no, så fær æ før ambulansefolkan kjæmm åsså....derre får du forklar dæm sjøl!"), og jakka holdt helt tett den.

Tror dette kanskje er dame-utgaven av denne jakka, den er ihvertfall trelags og har Goretex Active:

https://ornorge.no/outdoor-research/174361/or-clairvoyant-jacket-w-blå-vanntett-jakke-til-dame-i-polyesterstoff

Som en disclaimer kan jeg nevne at jeg på ingen måte er proff i å bedømme jakker eller tur-klær/utstyr, og mine markaturer er stort sett begrenset til endagsturer i skauen og en og annen topptur, bare så det er sagt. Men liker altså OR-jakka etter ca 4 måneders bruk. Brukt den til nevnte skau/toppturer, og til daglig bruk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gammel tråd, I know, men tenkte jeg skulle legge til mine siste erfaringer med merket Outdoor Research, i tilfelle noen hadde havnet her etter å ha søkt på det.

Som nevnt lenger oppe i tråden kjøpte jeg en Outdoor Research-jakke av typen Axiom i fjor sommer. Endte opp med OR etter et par Bergansjakker, da jeg opplevde at alle glidelåsene på Bergansjakkene gikk i stykker etter en stund. Vel, nå nylig, etter ca 18 måneder, så begynte glidelåsen i brystlomma på OR-jakka å svikte. Tok den med tilbake dit jeg kjøpte den, siden merket annonserer med "livstidsgaranti" på produktene sine. Forventet egentlig at det skulle være noen snags her, som at "nei, glidelåser dekker vi ikke" eller lignende, men neida: etter 3 dager så sto jeg der med en splitter ny, identisk jakke i hånda.

Etter litt googling ser det ut til at OR justerte litt på denne garantien i oktober i fjor, men endringene innebærer slik jeg forstår det bare at "naturlig wear and tear" ikke dekkes, men det ville jeg nå forventet som en selvfølge uansett.

Ihvertfall: har brukt denne jakka som helårsjakke og vært greit fornøyd med den. Relativt vind- og vann-tett, rimelig lett og packable (selv i størrelse XXL), og ser altså ut til å være dekket av en rimelig bra garanti også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, GeezerB skrev:

Gammel tråd, I know, men tenkte jeg skulle legge til mine siste erfaringer med merket Outdoor Research, i tilfelle noen hadde havnet her etter å ha søkt på det.

Som nevnt lenger oppe i tråden kjøpte jeg en Outdoor Research-jakke av typen Axiom i fjor sommer. Endte opp med OR etter et par Bergansjakker, da jeg opplevde at alle glidelåsene på Bergansjakkene gikk i stykker etter en stund. Vel, nå nylig, etter ca 18 måneder, så begynte glidelåsen i brystlomma på OR-jakka å svikte. Tok den med tilbake dit jeg kjøpte den, siden merket annonserer med "livstidsgaranti" på produktene sine. Forventet egentlig at det skulle være noen snags her, som at "nei, glidelåser dekker vi ikke" eller lignende, men neida: etter 3 dager så sto jeg der med en splitter ny, identisk jakke i hånda.

Etter litt googling ser det ut til at OR justerte litt på denne garantien i oktober i fjor, men endringene innebærer slik jeg forstår det bare at "naturlig wear and tear" ikke dekkes, men det ville jeg nå forventet som en selvfølge uansett.

Ihvertfall: har brukt denne jakka som helårsjakke og vært greit fornøyd med den. Relativt vind- og vann-tett, rimelig lett og packable (selv i størrelse XXL), og ser altså ut til å være dekket av en rimelig bra garanti også :-)

En uting at ting ikke repareres. Den gamle jakken ble sikkert kastet pga. en liten feil som lett kan fikses... Men det er jo ikke din feil..

Har reparert sekker, klær, sko, telt og nå sender jeg også inn en dunpose til dunpåfylling. Alt kan repareres 👍 (nesten).

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.