GÃ¥ til innhold
  • Bli medlem

Polarmond Alt i ett sovesystem - ny tankegang😀


Memento mori

Anbefalte innlegg

5E9BA778-A88F-49F3-B0A1-7B6AD2A1079E.thumb.jpeg.57f4f8fd9d5ad72635aa7c2c5a9e0a91.jpeg

Her er det ny tankegang link for mere info: Polarmond

+25 til -30 grader. 

PACK DIMENSIONS AND WEIGHT

  SMALL REGULAR LARGE
  Weight
Pack dimensions
Weight
Pack dimensions
Weight
Pack dimensions
Tent-module 1.51 kg   
Ø 15 x 43 cm
1.51 kg   
Ø 15 x 43 cm
1.51 kg   
Ø 15 x 43 cm
Outer Shell 2.62 kg   
Ø 27 x 33 cm
2.72 kg   
Ø 27 x 35 cm
2.82 kg   
Ø 28 x 37 cm
Liner 0.72 kg   
Ø 18 x 25 cm
0.77 kg   
Ø 18 x 25 cm
0.82 kg   
Ø 18 x 25 cm
Sleeping Pad 0.75 kg   
Ø 16 x 25 cm
0.80 kg   
Ø 16 x 25 cm
0.85 kg   
Ø 16 x 25 cm
       
Total 5.60 kg    5.80 kg    6.00 kg   
Total without inner tent* 5.10 kg    5.30 kg    5.50 kg   

* The All-In-One tent without the inner tent can be used just by nice and windless weather and dry soil conditions.

 

Pris EUR 1736.

Noen spørsmål dukker opp med en gang, fyring med brenner! Ligge å spise! Ligge å lese! 

Hva tror dere?

512CDE8D-B537-44FB-B8FB-F94310CA57CC.jpeg

Endret av Memento mori
Rettet autocorektyr
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 timer siden, esphojo skrev:

Litt artig tanke, men ikke noe jeg kunne tenke meg å kjøpe. Tror dessuten de må ha vært et godt stykke ned i rødvinsflaske nr 17 når de har bestemt seg for pris....

De har vel tenkt:

"godt liggeunderlag 2000,-

God sovepose 8000,-

Godt telt 10000,-

Da selger vi for 16500,- så vil det jo være et røverkjøp"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er spennende. For noen år siden hadde vi en lang tråd i forumet der et medlem tenkte i nye baner og delte tanker og ide'er som hun hadde på tegnebrettet. Posten ble skjult siden det (kanskje med rette) kunne være at andre fikk gode ide'er og innspill. 

Nå ligner kanskje ikke dette 100% på den ide'en hun hadde, men dette med å kombinere liggeunderlag, sovepose og telt i ett er veldig forlokkende, men vekta må mer ned, og det må være åpenbare fordeler og til spesifikke turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hammer skrev:

De har vel tenkt:

"godt liggeunderlag 2000,-

God sovepose 8000,-

Godt telt 10000,-

Da selger vi for 16500,- så vil det jo være et røverkjøp"

Meget mulig. Og pakketilbud er vel og bra, men ser for meg at dette er en ganske spesifikk løsning...

Noen som har sett live?

https://www.finn.no/112027820

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ok for turlaget «oss ekstremt introverte imellom» som synes cabin fever er helt greit. 

Men jeg hadde aldri dratt noe sted i en slik en. Heller dele varme og telt med en gjeng stinkende og fine folk med dårlig humor. Og eget utstyr tilpasset meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig konsept, uten at jeg helt klarer å se de åpenbare fordelene kontra et godt solotelt og liggeunderlag + sovepose av topp kvalitet - noe som egentlig ikke trenger å bli verken dyrere eller tyngre. 

Noe av fordelen skal kanskje være det lille "soverommet" som holder godt på varmen. Men med flere dagers bruk ser jeg for meg at det kan bli fuktig der inne, i hvert fall for oss som svetter en del ;-) 

Skal absolutt ikke avskrive det uten å ha testa det selv. Men kommer ikke til å bla opp pengene nei.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgreia her er vel at de har laget en løsning som hindrer fukt i isolasjonen på en måte som er mer komfortabel og fleksibel enn å bruke en dampsperrepose inne i en vanlig sovepose. Det er oppsiden, så vidt jeg kan se?

Nedsiden er at det nærmest er dømt til å bli en tyngre løsning, siden arealet av isolerte overflaten blir mye større enn en ved en vanlig sovepose - det krever mye mer fyllvekt isolasjon. De har jo i praksis flyttet dampsperre og isolasjon til teltveggen, og forsøkt å ta ned vekten ved å gjøre den isolerte delen av teltet smått - men det er nå fortsatt klart større enn en sovepose ;)

Da er vi vel ved det gamle dilemmaet: vekt eller komfort?

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vekt på opp mot 6 kg og pakkevolum (Large) på  28x37cm + 18x25cm + 16x25 cm, så er dette hverken spesielt lett, har lite volum, er særlig funksjonellt, eller fleksibelt.

På alpine ekspedisjoner (maaaange høydemeter + kulde) er vekt pri en. Her får man lettere, billigere, mer funksjonelle, og mer pakkevenlige løsninger med telt som EV2, Direkt, Firstlight, god dunpose, og f.eks. Thermarest Xtherm liggeunderlag (samme som i Polarmond). De nevnte telt er 1-2 pers utgaver, dvs man kan komme enda lettere ut om man er flere i teltet.

På turer over f.eks. Grønland, eller andre arktiske ekspedisjoner hvor man f.eks. er tre sammen (type 3 pers i ett telt) har man da 18 kg for å telt + soveopplegg for 3 stk Polarmomd. I tillegg kan man sitte sammen og planlegge neste etapper, reparere utstyr innvendig i telt, dele på brenner(e) etc. Hjelpe/pleie hverandre ved skader osv., ha en litt triveligere ventetid om man ligger værfast i dagevis. Pluss mye annet.

Foreløpig så ser jeg ikke helt de store gevinstene med denne løsningen ift hva det ser ut til å miste. Men det er mulig jeg tenker feil?

Endret av Terka
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 mÃ¥neder senere...

Det ligger en på finn, prisen går litt opp og ned mellom 6 og 12 tusen. Finn annonse

DB14A015-8E38-44C0-9776-D0CE41BE899B.thumb.jpeg.7b8f8e7449785c5d638b5dcf2bc608ec.jpeg

Ser ikke ut til å være lettsolgt, er for personlengde opptil 180, så passer ikke til meg. Hadde vært artig å ha testet den på sommeren i kokvarme, og regn/sludd på høsten og bitene kulde i februar. 

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spøk til side, tar du bort vekten på liggeunderlaget (Thermarest Neoair XTherm brukes), så har du 5+ kg til telt og sovepose.

20190719_213612.thumb.jpg.eeebee39fff82e8ed2176131acee773c.jpg

Separat telt+liggeunderlag+sovepose innenfor de vektbegrensningene vil gi mye mer komfort alle sesonger for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Terka skrev:

Separat telt+liggeunderlag+sovepose innenfor de vektbegrensningene vil gi mye mer komfort alle sesonger for min del.

Ved først og andre øyekast, ser jeg bare ulemper, og ingen fordeler. Noe av det som er fint på vinteren med snø, er og sitte med beina ned i arbeidsgropa å fyre og lage mat. 

Hadde den vært i Large og til 2-3 tusen hadde jeg nok slått til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.