Gå til innhold
  • Bli medlem

Popularitetens Pris - eller - Et Uløselig Dilemma


bernt

Anbefalte innlegg

I helgen var jeg en tur innom Burmaklippen i Trondheim. Har ikke vært her siden 2007. Den gangen var det et sted "ingen" (dvs. bare spesielt interesserte) visste om. I dag vet "alle" om det takket være internett og sosiale media. Slitasjen på stedet er påtakelig.

Dilemmaet er følgende: jeg ønsker at alle skal ha muligheten til å oppleve naturen og slike steder. Jeg ønsker også at de skal bevares som de er (eller var i dette tilfellet). Hva i alle verden er det som er løsningen på dette? (Et alternativ er tilrettelegging for å kontrollere og begrense, slik Mavik kommune planlegger ved Storfossen, uten at jeg begeistres av det alternativet)

 

2018:

43060062210_66b934ec93_z.jpg

 

2007:

20274746111_4c7965e89f_z.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skjer på veldig mange steder nå. Alle «spektakulære» steder blir brukt. Mye uopprettelig slitasje. Men de fleste steder vil naturen ta tilbake stedene også. 

Tror alt henger sammen i det store bilde. Nå er det snart stopp på turisme i byer og på strender og naturturisme er «da shit». Grønland er det mest eksotiske reisemålet fortiden. Glem strendene i Thailand. De er ødelagt. Nå skal naturen brukes for alt den er verdt. 

Jeg fikk helt angst av en tur til Flåm i sommer. Og jeg håper verden har lært noe de senere år mtp plastsøppel og ødelagt natur. Men jeg tror faktisk mesteparten av menneskeheten er villige til å forvalte naturen bedre nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.