Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode, vanntette fjellvotter


LilleH

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et par Hestra fjellvotten som jeg har kjøpt nylig da jeg ønsket vann- og vindtette votter. Liker også veldig godt muligheten for å ta ut foret på Hestra Fjellvotten slik at trekket kan brukes på vindfulle dager på sommeren også. Etter å ha brukt de på tur i helgen var de klissvåte rett gjennom, og forstår ikke dette helt da de oppgis å være vanntette. Er dette noe man må forvente etter et par timer regn? Er det evt. noen som har andre tips til vanntette allround votter? 

På forhånd takk for svar! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Så lenge vi snakker om kun votter, og ikke andre alternativer, så har jeg kun erfaring med Pinewood Arctic Jaktvante i ruskende vær og mye snø/regn og kulde. Disse har på de 1-2 åra jeg har brukt dem (i sesonger hvor de ikke ble for varme) fungert helt utmerket. Og ja, de er varme. Men da er de også veldig gode om du trenger god varme osv om du ikke er i mye aktivitet i perioder. 

Til andre perioder har jeg fingerhansker (uten tupper) som jeg evnt. tar skinnhansker over, dersom sistnevnte ikke er varme nok. Men det er meg og mine behov, er sikkert mange her som har mange gode erfaringer med andre sorter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med to barn og votter/hansker. 😄

Nær alle hansker og votter bli våte over tid  om det er vått, eller snø og ikke kaldt nok (mange minusgrader) og de brukes til å gripe/støtte deg med osv. Også dem du refererer til. (I mye regn blir dem våte uansett)

Er det mye regn eller vått ute, type våt & kald høst, så er det nesten bare regnvotter type "oljeuhyre" som gjelder, eksempel:

https://www.hoppin.no/products/hoppinregnvotter

(ikke erfaring med akkurat denne votten selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, LilleH skrev:

Hei,

Jeg har et par Hestra fjellvotten som jeg har kjøpt nylig da jeg ønsket vann- og vindtette votter. Liker også veldig godt muligheten for å ta ut foret på Hestra Fjellvotten slik at trekket kan brukes på vindfulle dager på sommeren også. Etter å ha brukt de på tur i helgen var de klissvåte rett gjennom, og forstår ikke dette helt da de oppgis å være vanntette. Er dette noe man må forvente etter et par timer regn? Er det evt. noen som har andre tips til vanntette allround votter? 

På forhånd takk for svar! 

 

Men er det ikke bare stoffet og ikke selve votten som er vanntett på disse, eller er sømmene tapet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PTG skrev:

Men er det ikke bare stoffet og ikke selve votten som er vanntett på disse, eller er sømmene tapet?

 

Sømmene ser ikke tapet ut, så det er mye mulig at det er det som er problemet. På gsport sine sider oppgir de følgende "Votten er vanntett, vindtett og pustende." så gikk utifra at de skulle være pottetette, men mulig det hadde gjort en forskjell om sømmene var tapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Vandrefalken skrev:

Hei!

Så lenge vi snakker om kun votter, og ikke andre alternativer, så har jeg kun erfaring med Pinewood Arctic Jaktvante i ruskende vær og mye snø/regn og kulde. Disse har på de 1-2 åra jeg har brukt dem (i sesonger hvor de ikke ble for varme) fungert helt utmerket. Og ja, de er varme. Men da er de også veldig gode om du trenger god varme osv om du ikke er i mye aktivitet i perioder. 

Til andre perioder har jeg fingerhansker (uten tupper) som jeg evnt. tar skinnhansker over, dersom sistnevnte ikke er varme nok. Men det er meg og mine behov, er sikkert mange her som har mange gode erfaringer med andre sorter. :)

Takk for svar! Pinewood Arctic så spennende ut, mulig disse blir mine nye turvenner ;-) Fryser lett, så disse kunne absolutt vært midt i blinken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Terka skrev:

Har erfaring med to barn og votter/hansker. 😄

Nær alle hansker og votter bli våte over tid  om det er vått, eller snø og ikke kaldt nok (mange minusgrader) og de brukes til å gripe/støtte deg med osv. Også dem du refererer til. (I mye regn blir dem våte uansett)

Er det mye regn eller vått ute, type våt & kald høst, så er det nesten bare regnvotter type "oljeuhyre" som gjelder, eksempel:

https://www.hoppin.no/products/hoppinregnvotter

(ikke erfaring med akkurat denne votten selv)

Takk for svar! Var det jeg fryktet. Men så lenge man holder seg tørr er de kanskje verdt å ha med seg i sekken :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Regner det nok så renner det etterhvert vann inn i våttene fra armene også, vertfall om du har slike som tres over jakkearmene :) 

Meget skyldig her, men strammet godt til rundt armen så kan fortsatt ikke forstå at de skulle bli så våte etter noen få timer regn. Får prøve å trekke jakken over neste gang og se om de holder litt lenger i hvert fall :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sport Outlet har en del votter av god kvalitet. Kjøpte Outdoor Research sine skallvotter i goretex med tilhørende primaloft hansker. Ikke blitt våt i dem enda, men liker godt å ta ut innerhanskene og bruke hjemmestrikkede ullvanter istedet. 

Dette er lange votter som går til midt på underarmene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forgjengeren til denne https://www.fjellsport.no/arc-teryx-alpha-sv-mitten-black.html?gclid=Cj0KCQjwlqLdBRCKARIsAPxTGaXRHqo5uaXBoVfUE4A4GM2NEX2v24F3FJrY0MiSNj4kxyxdoaltWZsaAonZEALw_wcB

Den har jeg ALDRI blitt våt med, jeg har tilogmed stukket hånden ned i vann gjennom hull i isen for å teste, holdt meg like tørr. Den har også sett x antall snøscooterturer og et par fisketurer på islagt vann uten at jeg ble kaldt. 
Om du føler at det blir kaldt eller tror det kan bli kaldt kan innervotten trekkes ut og byttes med ull for eksempel, jeg har noen hjemmelagde tovavotter som jeg kan ha inni. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha noe av det bedre innen vanntette votter bør du se til de som lager hansker / votter for isklatring. En god del bra system der. For isklatring er jakten på de perfekte hansker/votter alltid et hot tema.  Sjøl har jeg funnet mine fra produsenter som Outdoor Research (formsydde goretex skallvotter med fantastisk lær for grep). Har hatt dem i 15 år nå og de er fortsatt helt vanntette, f.eks disse https://www.outdoorresearch.com/us/en/mens/mens-gloves/mens-alti-mitts/p/2432840415007  eller disse https://www.outdoorresearch.com/us/en/mens/mens-gloves/mt-baker-modular-mitts/p/2432530001008. Fra Black Diamond bruker jeg https://eu.blackdiamondequipment.com/en_NO/punisher-glove-BD801659_cfg.html . Fra ArcTeryx https://arcteryx.com/us/en/shop/alpha-ar-glove#clickcode=281-335-5201 eller Alpha SV Glove som jeg bruker når taulengdene er dryppende våte.  For de aller fleste med liners, så bytter jeg de ut med ullvanter/-votter.  Hestra bruker jeg kun når det er tørt, men kaldt, f.eks i skibakken. Er det veldig kalde forhold på skitur i terreng så  liker jeg best vindvotter i bomull.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det @PTG skriver. 🖒

En annen løsning jeg startet å bruke i fjor ifbm isklatring er å bruke neoprenhansker laget for padling. Du blir ikke 100% tørr på nevene men du fryser ikke heller. Godt grep har de også.

Eksempel: https://www.eian.no/products/palm-hook-hansker

 

Endret av Terka
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.