Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrstips til reinsjakt


HunterHunted

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å debutere som reinsjeger neste år. Forhåpentligvis på Dovre, og ønsker tilbakemeldinger fra forum-gudene på utstyr som er kjekt å ha. Det eneste jeg virkelig mangler er forsåvidt storsekk og telt, men har tenkt å pakke lett og mobilt, men samtidig tåle 4-5 minusgrader. Det jeg har av utstyr fra før er tungt og slitt. 

Jeg er 185 cm og ganske slank.

Skriver opp en del vitalt utstyr jeg har tenkt å gå til innkjøp av om jeg finner det på salg men tar gjerne imot forslag dere mener er bedre.

Sovepose: Dunpose, helst med impregnert dun ala RAB etc. Vekt under 1100 gram. T-limit ca. -5 ˚c.

Liggeunderlag: Exped synmat 7UL LW eller winterlite LW i kombinasjon med et lett underlag i celleplast. Ser stort sett alle produsenter har normalstørrelser opp til 183, så da blir vel LW uungåelig?

Telt: 1-2 mannstelt under 2 kg. Ringstind superlight eller Frisport Yaranga f.eks?

sekk: Norrøna Recon eller Pararanger. Berghaus Atlas cyclop 80+20. Hvor stor sekk bør jeg ha? Bør jeg ha pakkramme eller holder det med anatomisk? Noe med erfaringer fra f.eks Eberlestock, Stone Glacier eller andre aktuelle sekker?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt generelle betraktninger: Reinsjakt i høyfjellet betyr gjerne å telte over tregrensen. Etter en lang dag på jakt er ofte tøyet kliss vått, og det kan være behov for å få hengt opp en del. Jeg ville ikke gått for et telt ala Ringstind. Et tunneltelt med litt lengde på forteltet, som Frisport Yaranga 2, evt Fjellreven Akka shape 2, gir mulighet for drypptørk i ytterteltet, samtidig som du har plass til litt mer enn bare soveposen i innerteltet.

Når det gjelder sekk vil jeg si at en rammesekk er å foretrekke når man skal bære tunge bører ned fra fjellet. Det kan fort bli 50 kg på ryggen, og da hjelper det ikke å ha sekk tilpasset lettvektsutstyr. Jeg kjøpte Recon pack, men skulle gjerne ha prøvd Stone Glacier. De ser veldig bra ut. Det gjelder å finne en sekk som passer. det er viktigere enn alt. Prøv den med MYE vekt i butikken. Jeg vil vel si at 100 liter en minimum om du skal være ute en del dager i strekk..

Underlag: Sjekk også Mammut Light pump mat. Mye for pengene!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Prøvde underlaget du nevner på gmax idag, men synes det er veldig smalt. Enda jeg er temmelig smal selv også... Men ellers virker det som et bra underlag. Pakkes til en stor knyttneve og knapt over halvkiloen. 

Heller nok mot et telt med litt større fortelt ja. Aldri prøvd ringstind, men ser veldig trangt ut. 

Ellers prøvde jeg både powerframe, pararanger og recon på xxl idag, dog uten vekt, og fant ihvertfall recon som den foreløpig beste. Uten tvil. Virker som en allsidig sekk, men tung! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.