Gå til innhold
  • Bli medlem

svellnosbreen rundt!


kvikk

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt litt på turen Svellnosbreen rundt, altså runden med Tverråtinder først. Hvor mye vann trenger man å bære med seg på en slik tur? Er det i det hele tatt noen steder underveis man kan fylle vannflaskene, eller må man bære med seg vann så og si helt fra Spiterstulen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ned mot det laveste punktet mellom Tverråtinder og Ymelstinden har jeg funnet vann flere steder begge ganger jeg har vært der. Smaker kanskje litt bre av det men pytt pytt. Ta med ev. litt smakstilsetning :shock:

På Galdhøpiggen får du kjøpt saft og vann til 100 kr. literen (10 kr. for lite krus med 1 dl.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned mot det laveste punktet mellom Tverråtinder og Ymelstinden har jeg funnet vann flere steder begge ganger jeg har vært der. Smaker kanskje litt bre av det men pytt pytt. Ta med ev. litt smakstilsetning :?

På Galdhøpiggen får du kjøpt saft og vann til 100 kr. literen (10 kr. for lite krus med 1 dl.)

Ditt råd er mao...: ta med penger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde brevann var farlig?

Har helt i meg massevis av brevann de siste årene, uten noen gang å bli syk av det. Ikke alltid så delikat, men det slukker tørsten...

Et ferskt eksempel; fylte drikkesekken med vann rett under fronten av Falkbreen for noen dager siden, vann av den temmelig grå typen. Drakk vel 2-3 liter i løpet av dagen. På returen så vi mange kadavere av mus og lemen oppe på breen...

Et eldre eksempel; fylte vann i den stille elva i Trollsteinkvolven for noen år siden. Vannet var grått her også. Senere på dagen fant vi et illeluktende reinsdyrkadaver ved fronten av Grjotbreen...

Brevann kan inneholde smittestoffer og mye gammel dritt, men sjansen for å bli syk er ganske liten pga. stor avrenning fra breene (konsentrasjonen av "farlige" stoffer er vanligvis liten). Både brevann og vanlig overflatevann kan inneholde styggedom, og du kan selvfølgelig være uheldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.