Gå til innhold
  • Bli medlem

Bushcraftkurs -Allemannsretten hvor går grensa?


Memento mori

Anbefalte innlegg

Ser at det å bygge relativ store barhytter er en del av disse kursene. Litt på ville veier syns jeg, dette er jo noe du trenger grunneiers tillatelse til, slik jeg oppfatter det. 9170145F-3621-468A-9AA0-33A280CB837F.thumb.jpeg.e8187a1c4b11409b93412d6898cf6cac.jpeg

14C9E22E-7FC7-4DD7-8720-2D882F0ACCD9.jpeg.8d3c860061d0f312ae9047c8334f613d.jpeg

Litt skummelt når proffe aktører selger inn budskap som her helt feil i forhold til allemannsretten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge gror igjen! Ingen fare om flere kutter ned litt småkvist og granbar. Men jeg er helt enig med deg, det er helt unødvendig og det blir et problem om mange gjør det i trafikkerte områder. Det gir heller ingen reell beskyttelse. Blir det mye regnvær er disse «shelterne» tilnærmet verdiløse. 

Endret av whistler
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påpekte det samme en gang og de opplyste vel om at de har spurt grunneier. Men enig i det ikke ville sett ut i skauen rundt Oslo om mange skulle sette i gang på dette viset. Er nok av forlatte bålplasser/ byggverk og presenninger som det er. 

Skjønner heller ikke poenget med at man ikke like så godt kan bruke en tarp da man uansett har med mange moderne hjelpemidler på bushcraft-kursene. 

At granbaren forsvinner på noen uker er jo en sannhet med modifikasjoner😊

Endret av RoyN
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sotra utenfor Bergen hugger de ned sika gran eller hva det nå heter, i store mengder. Om dette foregår i slike områder der denne typen trær har tatt fullstending over for annen vegetasjon vet jeg ikke om jeg er så veldig negativ til aktiviteten. Om det foregår i verneområder er jo saken en litt annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvor grensen går for allemannsretten er ikke helt klar. Jeg syns saken om den lavvoen oppe i nord er svært beskrivende for hvor uklart dette er.

Les saken her: https://www.nrk.no/nordland/ulovlig-telting-blir-rettssak-1.7282553

Han tapte saken til slutt (noe som for de fleste vel synes åpenbart) https://www.ranablad.no/nyheter/lavvo-dom-star/s/1-93-5733942

Men dette viser vel egentlig at man kan gå veldig langt på annen manns eiendom, men ikke i næring selvsagt. 

@Dilly Jeg kjenner ikke til de kursene dere holder, men her i Norge har vi et eget urfolk som har ferdes i fjellene og skogene uten spesielt mye bagasje i hundrevis av år uten å sette spor etter seg (før nå). Hvorfor ikke ha kurs i gammel samisk kunnskap om lett og sporløs ferdsel tilpasset her vi bor? Dette bushcraft greierne virker som noe importert kunstig og unorsk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Dilly said:

Hensikten er uansett å lære folk hva de kan få til i en nødsituasjon, og gi de selvtillit til å kunne dra ut på tur alene senere – med telt/hengekøye/tarp og sovepose. 

Håper dette ga litt mer innsikt. 

Bra at dere er ryddige ift grunneier. Og bra at dere får folk ut på tur. Håper dere får å tydelig inn tankesettet rundt sporløs ferdsel også, dette blir enda viktigere fremmover ettersom trykket på naturen øker. Det er en del populære camp-områder på østlandet som ser skamhugget ut nå.

Men hvorfor lage en slik bivuac av greiner i en nødsituasjon? Antar dere også da har fokus på førstehjelp på tur? om ikke så blir det litt "gimmic"/trendy "bli med ut og bygg ditt eget shelter" over denne greia.

En annen ting er de signalene slike bilder gir i sosiale medier; "Gå ut og bygg din egen hytte" Men det at man må avtale med grunneier, osv., når nok ikke like godt ut som selve bildene.

 

Avsporing (Norge gror igjen):

@whistler kanskje vi skal promotere tømmerhoggerkurs på fjellforum og og hjelpe grunneiere på dugnad? 😁

Rydding av grunn etter hogst er en selvfølge. Tømmer/ved kan grunneier få, om  ikke man avtaler å gi det bort til et godt formål.

chainsaw-hipster-bearded-lumberjack-tough_1303-2197.jpg.038a0e28d1947072cd53f79b32741dcb.jpg

#ryddkrattet #norgegrorigjen #tømmerhugger #trendy

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Dette bushcraft greierne virker som noe importert kunstig og unorsk.

Nja, veldig mye av det som kalles bushcraft nå har vært standard opplæring i endel avdelinger i Forsvaret i mange år.
Rota litt i bokhylla her og fant boka Overleve på naturens vilkår av Stefan Källman og Harry Sepp fra 2001.  Så bushcraft er vel ikke noe nytt fenomen her i skandinavia. Vi har bare ikke brukt det amerikanske navnet på det :)
 

Endret av tubbs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Dette bushcraft greierne virker som noe importert kunstig og unorsk.

 

7 minutter siden, tubbs skrev:

Nja, veldig mye av det som kalles bushcraft nå har vært standard opplæring i endel avdelinger i Forsvaret i mange år.
Rota litt i bokhylla her og fant boka Overleve på naturens vilkår av Stefan Källman og Harry Sepp fra 2001.  Så bushcraft er vel ikke noe nytt fenomen her i skandinavia. Vi har bare ikke brukt det amerikanske navnet på det :)
 

Jeg er ikke fan av bushcraft-navnet selv. Jeg ser bare for meg skjeggete amerikanske menn som har med seg en gammeldags sekk (eller en sekk med molle-fester), øks, sag, kniv, tennstål og et ullteppe. For å ikke glemme hatt! Ekte bushcraftere har en solid bushhatt.

Men basert på det jeg har sett om dette kurset (f.eks. fra @Dilly sin insta) er at det ikke skiller seg vesentlig fra hva jeg lærte i Forsvaret. Vi bygget også gapahuk av granbar, lage OP med pinner og mose, fyrte bål uten fyrstikker, sov uten sovepose, spise lite og prøve å finne mat (for ordensskyld så gav de oss en svær fisk vi kunne ete da. Hvis vi fikk tilberedt den. Rå fisk var ikke helt "in" da). Nå er kanskje dette kurset enda mer fokusert på moderne friluftsliv og ikke bare overlevelse og rømning som det var i Forsvaret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, tubbs skrev:

Nja, veldig mye av det som kalles bushcraft nå har vært standard opplæring i endel avdelinger i Forsvaret i mange år.
Rota litt i bokhylla her og fant boka Overleve på naturens vilkår av Stefan Källman og Harry Sepp fra 2001.  Så bushcraft er vel ikke noe nytt fenomen her i skandinavia. Vi har bare ikke brukt det amerikanske navnet på det :)
  

Romeriksåsen en gang på 90-tallet. Eneste verktøy var samekniv og en bit av en trekantduk, ingen tau, ingen sovepose.

20060312-005.jpg.c88e982bf940ab2f86271735c83ec1e6.jpg

Krypinnet som er avbildet litt lenger oppe har forøvrig litt tynt lag med granbar for å holde regnet ute, tror jeg.

Buschcraft" er greit det så lenge det foregår på en god måte. Også fint om de lærer folk å kappe trær nede ved bakken og legge igjen minst mulig spor. Men er jo selvsagt fare for at noen blir "inspirert" og begynner å drive skammhogst på skog ved populære områder. Og gjerne etterlater seg vaklevorne reisverk som henger sammen med plasttau. 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Avsporing (Norge gror igjen):

@whistler kanskje vi skal promotere tømmerhoggerkurs på fjellforum og og hjelpe grunneiere på dugnad? 😁

Rydding av grunn etter hogst er en selvfølge. Tømmer/ved kan grunneier få, om  ikke man avtaler å gi det bort til et godt formål.

chainsaw-hipster-bearded-lumberjack-tough_1303-2197.jpg.038a0e28d1947072cd53f79b32741dcb.jpg

#ryddkrattet #norgegrorigjen #tømmerhugger #trendy

Ingen dum ide. Jeg har flanellskjorta klar men mangler litt på skjeggveksten 😂😂😂 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kjell Iver skrev:

Akkurat hvor grensen går for allemannsretten er ikke helt klar. Jeg syns saken om den lavvoen oppe i nord er svært beskrivende for hvor uklart dette er.

Les saken her: https://www.nrk.no/nordland/ulovlig-telting-blir-rettssak-1.7282553

Han tapte saken til slutt (noe som for de fleste vel synes åpenbart) https://www.ranablad.no/nyheter/lavvo-dom-star/s/1-93-5733942

Men dette viser vel egentlig at man kan gå veldig langt på annen manns eiendom, men ikke i næring selvsagt. 

@Dilly Jeg kjenner ikke til de kursene dere holder, men her i Norge har vi et eget urfolk som har ferdes i fjellene og skogene uten spesielt mye bagasje i hundrevis av år uten å sette spor etter seg (før nå). Hvorfor ikke ha kurs i gammel samisk kunnskap om lett og sporløs ferdsel tilpasset her vi bor? Dette bushcraft greierne virker som noe importert kunstig og unorsk.

Har også hørt at ein på enkelte kurs oppmoda veldig om bruk av nedfall og daue tred, uten å nyansere med påfølgende "....men tenk over om området er sterkt beferda. I enkelte sårbare områder der ein kan risikere at det vert rydda reint kan Det vere problematisk å plukke vekk gadd og nedfall som utgjer viktige små biotopar". Altså om valget til dømes står mellom å hogge ned ei helv.... Sitkagran eller å ta gadd'n, så bør valget vere enkelt. Hogg ned den friske sitkagrana.

Altså, at det ikkje finnast reglar for korleis ein ferdast, men at ein bør ha kunnskap om naturen ein ferdast i, for å kunne volde minst mogleg skade. Det er ein bodskap eg føler er underkommunisert, same kva kurs ein deltek på. 

Etter mitt begrep er mangelen på naturkunnskap meir påfallande og gir per dato meir skade på miljø og natur, enn det har gitt skade på folk å ikkje kunne bygge a-frame shelter. Utan at det vil seie at eg kritiserar noko kursopplegg, berre på generell basis. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Etter mitt begrep er mangelen på naturkunnskap meir på fallande og gir per dato meir skade på miljø og natur, enn det har gidd skade på folk å ikkje kunne bygge a-frame shelter. 

Som selvutnevnt grinebiter klør jeg meg i skjegget🤔 Hvem trenger å bygge A-frame shelter i våre dager for å overleve? Holder det ikke med vindsekk/fjellduk og varme nok klær for å «overleve» til hjelp kommer? 😊

Endret av Kjellis
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kjellis skrev:

Som selvutnevnt grinebiter klør jeg meg i skjegget🤔 Hvem trenger å bygge A-frame shelter i våre dager for å overleve? Holder det ikke med vindsekk/fjellduk og varme nok klær for å «overleve» til hjelp kommer? 😊

Helt enig med deg, selv om jeg har forståelse for tilfredstillelsen det gir å bygge noe uten moderne hjelpemidler ;-)

Jeg klarer altså ikke helt å bestemme meg for hvilken side jeg står i debatten 🤡😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, whistler skrev:

Jeg klarer altså ikke helt å bestemme meg for hvilken side jeg står i debatten 🤡😂

Da er det enklere å være grinebiter; all nymotens trender er styggedom og bør ses på med ett hevet øyebryn og stor skepsis 😉

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.