Gå til innhold
  • Bli medlem

Karasjokk- Kautokeino i skolens vinterferie!


Joachim

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har tanker om å gå på ski fra Karasjokk til Kautokeino, evt andre veien i vinter. Forventer å sette at 7 dager med tur/ retur. Er det noen her som har tips om rutevalg, hvilke kart som trengs og annen kjekk info? Er 18 år, har mange turer i all slags vær. Er på jakt etter en utfordring i lag med gode kamerater, storslått vinternatur med vintermørke og lange flate vidder.

:idea:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kult, kjempetur uansett hva du velger :P

Detlef har et veldig godt forslag her!

Uansett hva du/dere velger: Gå ikke tur/retur, men fra a til b!

Vinterferien, er ikke den midt i februar? Lite lys enda og mulig veldig kaldt som dere helt sikkert fikser greit. Kongelige opplevelser!!

Nærmere "Polarexp" kommer dere ikke.

Send evt en pm, så får du tips!

Hvem sier ungdommen er lat og giddesløs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Srx (Ron)

Kart finner du på nett!

Håper du har GPS, kan bli tøft uten. Har ikke gådd eller vært i området, men vinterstid kan det bli hårdt å orientere seg. Spesiellt med mørketid og mulig uvær.

I februar har det akkurat begynt å bli gåanes ute i finnmark, uten lykt. Men kaldt og ufyselig kan det fort bli.

Karasjok og kautokeino er ikke blant de varmeste stedene i nord. Burde iallfall vite hva man gjør for å legge ut på en sånn tur i februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kart trenger jeg for å få dekket Alta- Karasjok?

Du trenger følgende kart i 1:50000 serien: 1834 I Alta, 1834 II Nášša, 1833 I Cárajávri, 1833 II Guovdageaidnu. I tillegg kan du kanskje også anskaffe: 1834 III Nábár, 1833 IV Mollejus, alt etter hvor du planlegger en eventuell rute.

Dette er et bra område å legge turen til. Lite folk som er ute i dette vestlige området av Finnmarksvidda iforhold til mange andre steder på vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Asghegg!

Måtte sjekke litt med kart på Norgesglasset, syntes å dra kjensel på formen på fiskevannene, selv om jeg ikke vet navn på noen av dem.

Må vell kunne si at jeg er bra bevandret i området.

Flott fjellområde fra GP til Brennelv, lemmivarre og loftevarre.

Ja, det har blitt noen turer i Lemmivarre, flott område og masse fiskevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger følgende kart i 1:50000 serien: 1834 I Alta, 1834 II Nášša, 1833 I Cárajávri, 1833 II Guovdageaidnu. I tillegg kan du kanskje også anskaffe: 1834 III Nábár, 1833 IV Mollejus, alt etter hvor du planlegger en eventuell rute.

Dette er kartene du trenger til Alta-Kautokeino, ikke Alta-Karasjok. Kartene over dekker området vest for R-93.

For ruta Alta- Karasjok trenger du kart i området rundt Lesjavri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei godtfolk!

Jeg har tanker om å gå på ski fra Karasjokk til Kautokeino, evt andre veien i vinter. Forventer å sette at 7 dager med tur/ retur. Er det noen her som har tips om rutevalg, hvilke kart som trengs og annen kjekk info? Er 18 år, har mange turer i all slags vær. Er på jakt etter en utfordring i lag med gode kamerater, storslått vinternatur med vintermørke og lange flate vidder.

:arrow:

Hei ! Jeg gikk denne strekningen i påsken for mange år siden, før veien ble bygget. Startet fra Assebakte sent en ettermiddag og overnattet på Sousjavrre, statens fjellstue, som, så vidt jeg vet, nå er solgt og nedlagt som fjellstue. Dagen etter gikk jeg til Lappoluobal som nå kanskje også er nedlagt som statens fjellstue. Den tredje dagen gikk jeg fram til Kautokeino.

Den siste dagen ble jeg tatt igjen av to - tre gutter som sa at de hadde gått fra Karasjok på bare en dag, men jeg er ikke sikker på hvor de hadde startet, fra Karasjok (Assebakte) eller Sousjavrre. Guttene var fra Kautokeino, men gikk på skole i Karasjok, og skulle hjem på påskeferie. De hadde bare en meget lett pakning.

En tur i "mine spor" kan vel ikke ha så stor interesse i dag. Det blir vel å gå langs veien ?

Jeg var også en tur til Enontekiø (Hetta) i Finland. Gikk over Aiddejavrre, Siccajavre, Nakkala til Enontekiø. Overnattet på Siccajavrre. (Buss tilbake til Kautokeino).

Hvis jeg skulle gå på Finnmarksvidda i dag ville jeg velge å gå fra Kautokeino til Karesuando, eller Karasjok - Alta.

God tur ! Husk, det er lite snø på vidda og vanskelig, for ikke å si umulig, å grave seg ned i dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter som Joachims turkamerat og kikker i Norgesatlaset mitt. (Skulle gjerne hatt et fylkeskart å planlegge etter, men det har jeg ikke funnet for Finnmark.) Det virker som om det er svært mye vegetasjon mellom Kautokeino og Karasjok, (noe som forekommer meg kan være plagsomt med ski og pulk) men at man kan unngå mye av dette ved først å gå rett sørøstover helt opp til finskegrensen, litt inn i Øvre Anarjohka Nasjonalpark og så dreie nordøstover mot Karasjok. Denne omveien tror jeg imidlertid vil kreve en del mer tid enn planlagt. Da synes jeg som Brage sier at en tur Karasjok-Alta ser veldig spennende ut, hvis man legger turen 'innom' fjellene på øst- og sørsiden av det store vannet Jiesjavri midt på vidda. Meeen etter at Joachim har vært med på 'mine' turer på Hedmarksvidda, Rondane og Indre Troms det siste året, er det han som får siste ord denne gangen. Vi skal i hvert fall sette oss ned og se nøye på kartene og tipsene vi får.

Selv om jeg er veldig glad for å kjenne Joachim, benytter jeg ellers anledningen til å søke etter noen på min egen alder (+-29) fra Oslo-området som er interessert i å være med oss på litt lange (ikke alltid kose-) turer både sommer og vinter. Du har nok litt turerfaring på ski og til fots og en del netter i telt. Kan nevne padletur Kautokeino-Storslett ned gjennom Reisadalen neste år som en gulrot. Send PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Her er forslaget altså:

NB! Buss fra Alta til Karasjok går ikke på lørdag, derfor forslår jeg å reise på søndag.

Søndag 25. februar:

Fly Oslo-Alta kl. 11.00-13.00

Buss FRR Veolia rute 105, Alta lufthavn-Karasjok kl. 15.25-19.50

Middag og en øl

Taxi til Assebakti

Leir ved Assbakti

Mandag 26. februar-fredag 2. mars:

Ski Assebakti-Alta, 5 dagsetapper á 20 km.

Fredag 2.-lørdag 3. mars:

En natt på Rica Hotel Alta

Middag og tre+ øl, badstue

Lørdag 3. mars:

Fly Alta-Oslo kl. 10.00-12.00

Priser:

Fly t/r Oslo-Alta: kr. 1543,- p.p. totalt

Buss Alta-Karasjok: kr. 391 p.p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg tenker vi går i en ganske rett linje, dvs. vi går (for dere som har kart) nordvestover ved Ravnastua, der hvor stien går østover mot Mollesjohka. Videre går vi på østsiden av det store vannet Jiesjávri og oppe i høydene øst for Stilladalen før vi kommer ned til Alta. 20 km. er ikke akkurat overdrevent lange dagsetapper, men så får vi desto bedre tid til å se oss om og evt. ta noen avstikkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buss FRR Veolia rute 105, Alta lufthavn-Karasjok kl. 15.25-19.50

Middag og en øl

Taxi til Assebakti

Leir ved Assbakti

Bussen kjører jo forbi Assebakti. Så hvis du hopper av der og dropper middag og taxi fra karasjokk kan du jo bruke pengene på 2 øl og steke en biff når du sitter i teltet :lol: Mindre adm og fors.

Den beste veien ned fra Hellefjellet er Austerelvdalen. Litt bratt og trangt med pulk (som jeg husker det) men å satse på å komme ned fra "Stoura Borras" mot Alta er et dårlig alternativ. Bratt og skrenter.

Hilsen Gemajohn (VPD) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ser at vi etter halvannet år har glemt å legge ut link til turrapporten fra turen, som naturligvis ble gjennomført:

8)Turrapport

Jeg gikk forøvrig også denne turen i februar i år, men jeg ble syk, slik at turen ble noe amputert og vi fikk transport til Alta av driveren på Johtkajavri fjellstue. Historien her er at vi første dagen var innom Ravnastua, hvor den legendariske hundekjøreren Sven Engholm hadde med seg en gruppe engelskmenn på hundesledetur. Han ene, Mr. John Noble fra London, som driver et billedbyrå, har vært på tur overalt på kloden og dessuten er en svært god venn av Liv Arnesen, hadde en forferdelig hoste, som jeg så arvet...

Neste gang går turen etter planen til Sarek nasjonalpark i Sverige. Vi tenkte å ta toget til Fauske, skaffe transport til Sulitjelma, og så gå på ski nordover over isbreen Blåmannisen, før vi går østover over svenskegrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at vi etter halvannet år har glemt å legge ut link til turrapporten fra turen, som naturligvis ble gjennomført:

Turrapport

Jeg gikk forøvrig også denne turen i februar i år, men jeg ble syk, slik at turen ble noe amputert og vi fikk transport til Alta av driveren på Johtkajavri fjellstue. Historien her er at vi første dagen var innom Ravnastua, hvor den legendariske hundekjøreren Sven Engholm hadde med seg en gruppe engelskmenn på hundesledetur. Han ene, Mr. John Noble fra London, som driver et billedbyrå, har vært på tur overalt på kloden og dessuten er en svært god venn av Liv Arnesen, hadde en forferdelig hoste, som jeg så arvet...

Neste gang går turen etter planen til Sarek nasjonalpark i Sverige. Vi tenkte å ta toget til Fauske, skaffe transport til Sulitjelma, og så gå på ski nordover over isbreen Blåmannisen, før vi går østover over svenskegrensen.

Høres knall ut :) Men er ikke dette samme rapporten https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=65436&highlight ? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.