Gå til innhold
  • Bli medlem

Duppfiske med 1000-snelle?


tttime

Anbefalte innlegg

Annonse

Ser ingen grunn til at en 1000-snelle ikke kan brukes. Duppfiske er vel mere stanglengde-involverende enn snelle-involverende.

Dog så følger stanglengde/kastevektvektklasse og snellestørrelse hverandre mere linjert, ikke hva du kaster.

Dette er dog min mening ang ditt spørsmål. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på duppen. Vekta på duppen bør passe til vektangivelsen på stanga og så må du som regel ha et litt tykkere snøre. Tykkere snøre krever ofte litt større snelle, eller i hvert fall en spole som kan ta snøret.

Min erfaring fra fiske med mark og dupp går mange år tilbake, til da jeg var gutt og gikk i vannet nedenfor der jeg vokste opp for å fiske.  Jeg hadde en fast plass i osen der elven rant ut fra vannet. Her var det en smal renne som var noe dypere enn resten av vannet i området og der fikk jeg alltid fin fisk. I dag er dette stedet ødelagt av en tursti og folk som mater ender og måker, og osen er helt gjengrodd av gress og siv.

Den gang fisket jeg med den stanga jeg hadde og den brukte jeg både på ferskvannsfiske og sjøfiske. Den var litt for stiv til å kaste små sluker og spinnere med, men det fikset jeg ved å bruke en grønn dupp, et par meter fortom og en spinner i enden.  Samme teknikk ble brukt ved fluefiske.

Jeg husker ikke hvilken stang jeg hadde, men jeg mener at snella var en Mitchell 320. Senere kjøpte jeg en 9.5 fots Tjøsthem stang og en Mitchell 306. Det må vel ha vert ca. 1970. Dette utstyret står fremdeles i kjelleren. Velbrukt men fremdeles fullt brukbart.

Men dette har ingen ting med trådstarters spørsmål å gjøre, så jeg får vel holde meg til saken.   Så lenge stanga tåler vekta av duppen og en kyse med mark, og snella takler snøret så burde det vel gå greit. Men det finnes jo flere typer dupp. Jeg har stort sett bare brukt en sånn grønn standard dupp av tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.