Gå til innhold
  • Bli medlem

Praktisk sommertelt med god ventilasjon. Tips?


andrevr

Anbefalte innlegg

Har et Helsport 4camp Fjellheimen light på ca 3,6kg. Nokså stort yttertelt og god plass. Nokså lett mtp størrelse. Problemet med dette teltet er at fuktighet samler seg på kortsiden (slakk vinkel gjør at vannet ikke renner godt nok av) samt at teltet er vanskelig å få ventilert skikkelig på sommeren.

Er på jakt etter et bra sommertelt hvor jeg kan enten ta av hele ytterteltet (og kun bruke innerteltet som myggnetting), eller kunne åpne i begge ender av teltet (for sommerbruk med myggbeskyttelse, men rikelig med lufting slik at ikke solmorgener blir veldig varme (kvelden kunne være kjølig og da har man en dunpose). 2 eller 3mannsløsning. Må være lett og ha praktiske innordninger og ha noe plass til bagasje osv. Er opptatt av value for money i større grad enn å måtte ha klassens aller beste og dyreste telt.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert tarp og mesh telt? Mer lufting får du ikke, men, det er ofte et men, dette er en godværs løsning, det kan lett regne litt inn. Jeg valgte denne løsningen i sommer, det ble for varmt i teltet og så ville jeg ha litt mindre å bære på. Du finner mer om dette på siden til Hilleberg,. tarper og mesh telt i mangestørrelser. Ikke det billigste, men absolutt value for money. . 

1843989501_H1Juni18NM.thumb.JPG.8e5d17b3f01b94feef7572d0584febd7.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for dårlig lufting uansett når sola står på, og har funnet ut at det som funker best er å slå opp teltet en plass hvor sola ikke treffer det på morgenen. Skriver ned de alternativene med bedre lufting enn det du har, og som jeg vet om og kommer på i farta, under:

Av tunneltelt så har Helsport Lofoten Camp og Hilleberg Kaitum muligheten til å åpne fronten helt, Kaitum har mulighet til å gjøre det på begge sider. Hilleberg Anjan har muligheten til å rulle opp baksiden hvor det ikke er åpning, i tillegg til å åpne fronten helt (tror jeg). Kuppeltelt med inngang på hver side har også bedre lufting, da du kan åpne begge dørene og få gjennomtrekk, f. eks. Robens Raptor, Hilleberg Allak (til 7800 hos Fjellsport.no ut september) eller Helsport Reinsfjell/Tronfjell (Tronfjell er kun en eldre modell så vidt jeg har forstått, det ligger en Tronfjell 2 på outleten på helsport.no til 2495 kr).

Eller så passer vel de fleste "amerikanske" telt ønsket ditt, da du der som oftest slår opp innerteltet først, og så henger ytterteltet over  og fester det (som betyr at det altså er valgfritt om du vil ha ytterteltet på, teltet står uten det). MSR, Marmot, Black Diamond og Eureka. Et fellestrekk for disse teltene, er at det pleier å være mye mesh i innerteltet, så det kan bli kjølig i den norske fjellheimen. Har ikke prøvd noen av disse, men eksempler er Marmot Limelight, Black Diamond Mesa og MSR Elixir 2 eller 3 (du får imidlertid Elixir 4 til 3040 kr hos Bikeshop.no med rabattkoden "tursykkel", men veier en kg mer enn Elixir 3 ser det ut som).

 

Edit: 

Robens Goshawk er også en mulighet, men litt usikker på om du må ha gåstaver for å sette det opp. Det virker veldig likt som Robens Raptor med unntak av hvordan åpningen på den ene døra er:

https://www.outdoor-magazin.com/zelte/test-robens-goshawk.1928520.3.htm

Dette er bestillingsvare hos Bikeshop til 3519 kroner med "tursykkel"-rabattkoden, men ville vært litt obs på at det kan ta LANG tid før det kommer til deg når de ikke har det på lager, og at det kanskje kan være verdt det å betale mer hos noen som har det på lager for å slippe ventetiden. Du burde eventuelt ringe og mase på dem etter bestilling

Endret av Uvær
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR lager slike telt, Elixir versjonen om du tåler litt vekt Hubba, om du vil ha lett telt. Kuppeltelt, selvstående. Her kan man bruke innertelt og yttertelt hver for seg, det er 2 dører så lett å lage gjennomtrekk. Begge teltene finnes i 2,3 og 4mannsutgave. Jeg har Elixir 2, eneste dumme med det er i grunnen at innerteltet må settes opp først, upraktisk i regn ellers ingen betydning.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker type amerikansk telt. Mitt er Big Agnes Copper Spur UL2. Finnes også i 3 og 4 manns versjon og i det de kaller hotel versjon med ekstra stort fortelt på ene siden. Dette er kuppektelt med inngang på begge sider. Teltet har mye mesh og bratte vegger. Lufter godt så jeg våkner sjelden at det er varmt. Kun utpå morgenen på varme dager når det er varmt i lufta uansett. Tror jeg kjøpte mitt i 2010 eller 11. Dagens 2manns veier 1,45kilo. Har kan du bruke innertelt som myggtelt siden teltet er selvstående. Det teltet jeg bruker klart mest. Ikke noe feil etter disse årene. Heller ikke tatt skade av hund som har tråkket rundt i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.