Gå til innhold
  • Bli medlem

Podcast fra Fjellforum?


Fjellskald

Anbefalte innlegg

Hei

I går, i chatten her, spurte jeg en annen hva som er et must å ha med på tur, utenom selvfølgeligheter.. Og radio ble nevnt, og selv nevnte jeg podcast.. Dernest begynte jeg å tenke på podcast som omhandler fjell og natur, utstyr osv.. Begynte å søke litt og jeg fant svært lite fra Norge. Det var Jakt og fiske, men dett var dett. Sverige har noen podcaster og ble til at jeg hørte på en av de svenske podcastene. Behagelige stemmer og atmosfære, men lærte ikke så mye mer enn hva jeg vet fra før. Skal nå høre på flere fra Sverige. Men uansett. Jeg er verdensmester i å kose meg i naturen, vet en del om bekledning, om trening, men jeg er ikke nerden som har eid 20 ryggsekker, prøvd det meste av soveposer og hatt ekspedisjoner osv.. Jeg er mer den som liker dagsturer i fjellet med fjellstue og bil som base.. Så jeg kunne ikke startet en podcast som omhandler fjell og friluftsliv (så sant ikke podcasten inneholder en episode: bekledning ;D ). 

Så.. Jeg fikk lyst til å slenge ut et tips her inne.. Jeg hadde likt så veldig godt å lytte til en god podcast som tar for seg tips om turer, om fjelltopper, utstyr osv.. Av nordmenn, på norsk. Syns det er fantasisk å lytte til podcast på tur, når jeg gjør husarbeid, trener osv.. Jeg tenkte en del på dette siden i går, og ene ideen jeg liker godt er "Fjellforum Podcasten". Det kunne vært forskjellige personer som står bak hver episode.. Noen kanskje har ekstra mye erfaringer om diverse fjelltopper, noen passer ekstra godt til å snakke og diskutere skiutstyr og turer, osv osv.. "fjellforum podcasten" er min favoritt ide, men ide nr to er om noen her inne startet en slik podcast.. Om dette fenger, og man lurer på det med lyd og opptak, så har jeg en del viten angående lyd.

Om jeg blingser helt og det faktisk fins en del slike podcaster, vel så syns jeg fortsatt ide nr 1 er god: "Fjellforum Podcasten" :)

Kjøre til til jotunheimen, varm kopp kaffe, høre på Fjellforum podcasten, sesong 2, episode 3: Jotunheimen. Liker tanken:) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker nye ide'er så dette er spennende. Det finnes software som jeg kan benytte i forumet for slikt, men utfordringen er jo hvem skal lage podcasten? Jeg er ikke noen radiomann, og det må jo gjøres mye jobb for å lage noe slikt.. Spesielt kinkig siden brukerne av forumet er spredd over et stort areal!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jeg liker nye ide'er så dette er spennende. Det finnes software som jeg kan benytte i forumet for slikt, men utfordringen er jo hvem skal lage podcasten? Jeg er ikke noen radiomann, og det må jo gjøres mye jobb for å lage noe slikt.. Spesielt kinkig siden brukerne av forumet er spredd over et stort areal!

Det hadde vært moro om noen ville prøve seg 😀 Behøver ikke ta det så seriøst at ingen har lyst til det - kunne jo også vært forskjellige personer som pratet om forskjellige ting, avhengig av hva de hadde ønsket å prate om. For eksempel kan en prate ut fra generelle spørsmål om et tema, eller to stykker, hvor en har prøvd eks. mange forskjellige telt, kan ha en samtale om telt, hvor de blant annet tar for seg noen vanlige spørsmål om temaet som de har funnet frem på forhånd, og rett og slett prater litt om hva de foretrekker og hva de ikke liker ang. temaet. Podcasten kunne jo vært både interessant og lærerik, og lyttere kunne fått nye spørsmål som kunne blitt tatt her på forumet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet når man er spredt rundt i landet, og noen sikkert ikke er like komfortable med opptak/redigering/etterbehandling etc er jo at noen med tekniske ferdigheter kan gjøre opptak over Skype/telefon, og dermed intervjue andre som har friluftskunnskap med kanskje ikke ønsker å styre med det tekniske selv. Enten om det faktisk er et intervju, eller at noen bare snakker, med opptak/etterbehandlig/teknisk som blir gjort av andre.

Lydkvalitet er jo en ting, så det vil variere, men har hørt flere podcaster hvor man intervjuer andre over telefon/Skype med helt greie resultater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker oppsettet til Patagonia sin podcast-kanal «The dirtbag diaries» der en fast journalist presenterer hver enkelt podcast og alle varer akkurat 20 minutter. Hun intervjuer ikke så mye, men akkurat nok til at ting går på gli. 

Jeg er mer enn fornøyd med denne og ønsker ikke å høre andre. Hører gjerne noen av historiene flere ganger også. Så derfor tips om denne fordi oppsettet er bra og proft. Verdt å lytte på for inspirasjon til egen podcast. Du finner den på SoundCloud. 

Endret av Gittiamo
Rette opp en feil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radio krever masse utstyr og er et stort prosjekt. Jeg tenkte mer som hva uvær skriver. Bidrag fra folk på fjellforumet.. Det samles sammen og blir til episoder. Og kanskje en kjenner en polfarer og intervjuer denne og sender bidraget, noen diskuterer diverse turutstyr.. Kanskje en hel sesong tar for seg fjellene fra sør til nord.. Og ved hjelp av noe så enkelt som mikrofonen i tlf, tas bidragene opp og sendes f,eks til en dropbox mappe.. Fjellforum Podcasten hadde vært min favorittpodcast:) Og hvor fint om podcasten endte opp i de forskjellige podcast apper så man får den direkte på tlf.

Og podcasten kunne jo blitt sponset, så den starter med en reklame slik at fjellforum får seg inntekter på det.. 

Hadde man trengt tips om det kreative, som hvordan sette det sammen, er jeg kreativ. Trengte man hjelp til å skrive kort presentasjon av hver podcast, har jeg en forfatterhånd.. Trengte man tips til tekniske ting rundt data eller lyd, er det også hva jeg kunne bidratt med. Trengte man en intro melodi, kunne jeg enkelt spilt inn noe gitar via iphonen, og når jeg har tilgang på studio igjen kunne jeg gjort introen skikkelig. Og... hvis ideen min er totalt uaktuelt, så kan jeg alltids gå og ta meg en bolle ;D

Jeg har hørt på en del podcaster hvor lyden ikke er det beste, tatt opp med mobilenen. Men tar man det hensyn og ikke sitter i rom med mye klang eller støy, samt sjekker på forhånd hvor langt unna tlf man burde snakke, blir lyden helt grei. 

Nei hva enn det blir til så fikk jeg nå ihvertfall luftet ideen. Og hvis- som Kjell Iver sier- at avsporing fører til andre gode ideer, så er det bra det også:) 

Nei nå går jeg og tar den bollen... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne et medlem her inne med gode fortellerevner og begynne med høytlesning av gode turrapporter? (Med godkjennelse fra forfatter). Kan være en måte å starte prosessen i alle fall, så baller det forhåpentligvis på seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skilte ut emnene som gjaldt å dele podcasts i et eget emne som finnes her.

Forumet er community drevet, og som admin kan jeg legge tilrette slik at dette kan lages av dere som brenner for dette, og som kan det. Det være seg at man vi dekker en felles konto på f.eks. Soundcloud, eller at en gruppe av oss går i samme på en lukket Klubb (gruppe), der vi/dere fritt kan diskutere hvordan dette best kan gjøres.

Jeg hører mye på P2, men jeg hører sjelden på podcast. jeg innbiller meg ikke å ha noen utpreget radiostemme heller, og bor langt unna sentrum av der dere bor! Så JA - jeg kan være tilrettelegger for noe slikt - det er positivt på alle måter, men det krever at noen setter seg i førersetet. Det er forøvrig fullt mulig å ha en Klubb der dere selv styrer medlemmer, moderatorer og innhold i selve klubben som er skjult for andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2018 den 18.30, Gittiamo skrev:

På jobb legger vi ut en cast i uka. Jeg kan sjekke nærmere hva som trengs. Bruker en enkel lydopptaker men antar det går like fint via mobilen. Greit å kunne laste opp en lydfil mens man er på tur. 

Gjør i så fall verden (lytterne) en tjeneste å bruk en ekstern mikrofon. På forhånd takk. 😀

Endret av Joachim V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Joachim V skrev:

Gjør i så fall verden (lytterne) en tjeneste å bruk en ekstern mikrofon. På forhånd takk. 😀

Lyden blir jo uten tvil bedre med ekstern lydopptaker. Men det må jo også kunne være greit å lese inn en podcast spontant når man er på tur. Så får man heller overleve litt dårlig lydkvalitet. Men å lese inn en lydfil på tur er jo fint å gjøre i camp om det skulle bli dødtid.

Denne bruker vi og den tar ikke store plassen  

 

 

EDC4F225-DA94-4EF7-8D76-7DFD0C938F27.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lekt med tanken på å lage en hengekøyepodcast. Foreløpig konklusjon er at tema og antall potensielle gjester er for smalt til å klare å levere mer enn en, kanskje to podcaster i året og at det således vil koste mer enn det smaker pga forarbeid og logistikk.

En generell friluftspodcast kan ha mer for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.